آیا مردم باید بر چسب قیمت آثار را ببینند؟ (بخش چهارم از قیمت گذاری اثر هنری)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

آیا مردم باید بر چسب قیمت آثار را ببینند؟ (بخش چهارم از قیمت گذاری اثر هنری)

ترجمه: مژده اتراک
نکات دیگرى که لازم است در ذهن داشته باشید
بعضى از افرادى که واقعاً کار شما را دوست دارند توانایى خرید آثارتان را ندارند، آن‌ها ممکن است جزو دسته هواداران پر و پا قرص شما باشند پس به آن‌ها شانسى براى خرید بدهید. مثلا پرینت هاى امضاشده از آثارتان یا طراحى هاى ارزان قیمت و یا هر چیز دیگر. همیشه گزینه هاى ارزان‌تر هم داشته باشید تا طیف وسیع ترى از مردم قادر به خریدن آثارتان باشند، هنر شما بیلبورد تبلیغاتى شماست، کارت ویزیت شماست هرچه فروش بیشترى داشته باشید و مردم بیشترى کار شما را خریدارى کنند، آثارتان در مکان هاى بیشترى به نمایش در مى آید و بنابراین افراد بیشترى آثارتان را مى بینند و اسمتان بیشتر سر زبانها مى افتد و به عنوان هنرمندى موفق شناخته میشوید و این به شما انگیزه بیشترى براى خلق آثار بهتر مى دهد و همه این اتفاقهاى خوب در اثر افزایش فروش آثارتان بدست مى آید.
اگر در یک نمایشگاه گروهى شرکت میکنید سعى کنید قیمت آثارتان با دیگر آثار هماهنگى داشته باشد، شما نمی‌خواهید که اثر شما گرانترین باشد و نمى خواهید که اولین واکنش افراد به قیمت اثرتان اعتراض باشد.
شما می‌خواهید که آثارتان با دلایل هنرى ارزشمند باشد نه به دلایل مالى. اگر از حدود قیمتهاى نمایشگاه گروهى خبر ندارید حتما قبل از قیمت دادن از برگزارکننده نمایشگاه بپرسید.

براى آن دسته از شما که وب سایت دارید
تصاویر آثارى را که فروش رفته اند در سایتتان قرار ندهید. نمایش تصاویر این آثار به فروشتان کمکى نمی‌کند. بعضى از هنرمندان فکر می‌کنند که هر چه مردم مطلع شوند که چه تعداد کار فروخته شده است، تمایل بیشترى به خریدن آثارشان و پیوستن به لیست خریداران آن‌ها پیدا مى کنند. در صورتى که دقیقاً عکس این ماجرا اتفاق مى افتد.
افرادى که آثار فروش رفته را میبینند با خود فکر می‌کنند: بهترین آثار به فروش رفته اند و کم ارزش‌ها باقى مانده اند و ممکن است با خود بگویند: «من دوست ندارم ته مانده‌ها را بخرم.» مردم دوست ندارند آنچه را از دست داده اند یا آنچه را که نمى توانند داشته باشند ببینند. آن‌ها دوست دارند وقتى در صفحه مانیتورشان سایت شما را باز می‌کنند صفحه پر باشد از تصاویر آثار جدید که بتوانند از بین آن‌ها انتخاب کنند.
فروخته شده‌ها را از سایت حذف کنید و آن‌ها را با آثار جدید جایگزین کنید اگر اثر جدید ندارید دست به کار شوید آثارى جدید خلق کنید. اگر متوجه شدید که افراد تمایل دارند کارهاى فروش رفته را ببینند و بدانند آن‌ها را با چه قیمتى به چه کسى و کجا فروخته اید، بهتر است بخشى از سایتتان را به آثار فروش رفته اختصاص دهید، در این بخش تصاویر آثار ارزنده تان را به نمایش بگذارید آن‌هایى که بسیار ویژه هستند، جزو مجموعه اشخاص مهمى هستند، توسط موزه، موسسه یا ارگان مهمى خریدارى شده اند و آثارى که جایزه گرفته اند، تصاویرشان در روزنامه و مجلات معتبرى چاپ شده یا اشخاص مهمى در باره این آثار نقد نوشته اند. می‌توانید اینها را در رزومه خودتان هم بیاورید.
یک لیست اطلاعات براى دفاع از قیمت گذارى عادلانه تان تهیه کنید و آن را براى جلب اعتماد خریداران در سایت بگذارید، به فروش هاى قبلى تان افتخار کنید به هیچ وجه انکارشان نکنید.

آیا مردم باید بر چسب قیمت آثار را ببینند؟
مهم نیست که آثارتان را کجا میفروشید، مطمئن شوید که اثرتان برچسب قیمت دارد و واضح و قابل دیدن است. به صورتى که مردم مجبورنباشند بپرسند، ایمیل بزنند یا تماس بگیرند. وقتى اثرى قیمت ندارد اعتماد خریدار از بین میرود. چون فکر می‌کند شما با توجه به شرایط و ظاهر و پوشش یا نام و اعتبارشان به آن‌ها قیمت میدهید. آن‌ها دوست ندادند به بازى گرفت شوند یا نادان به نظر برسند. وقتى کار برچسب قیمت دارد کار شما راحتتر است، مجبور به پاسخ دادن به سوالهاى غیرقابل پیش بینى در مورد قیمت‌ها نخواهید بود. خصوصاً اگر از آن دسته هنرمندانى باشید که صحبت کردن راجع به قیمت برایتان آسان نباشد. بعضى اوقات مردم از ترس اینکه قادر به خریدن اثر نباشند قیمت آنرا نخواهند پرسید. اجازه دهید مردم قیمت را ببینند وتصمیم بگیرند که آیا مجسمه چهار و نیم میلیون تومانى شما را دوست دارند و توانایى خرید آن را دارند و وقتى احساس آمادگى کردند آن موقع شاید سوال بپرسند.

چه زمانى باید قیمت‌ها را افزایش داد
فرض کنیم مدتى است که آثارتان را با قیمتى مشخص مى فروشید و حالا تصمیم به بالا بردن قیمت‌ها گرفته اید، آیا باید اینکار را بکنید؟ بهترین زمان براى بالا بردن قیمت‌ها زمانى است که فروش تان منظم ومداوم باشد. حداقل باید شش ماه تا یکسال یا حتى بیشتر به صورت مداوم کار بفروشید. اگر نمایشگاهى دارید باید بتوانید حداقل نصف آثار را بفروشید و اگر نمایشگاه ندارید در عرض چند ماه نصف مجموعه تان را بفروش برسانید. اگر فروشتان خوب باشد و تقاضا براى آثارتان افزایش یابد مى توانید قیمت آثار را 10 تا 25 درصد بالا ببرید. اگر به طور مداوم فروش دارید حدود 10 درصد و اگر نمایشگاه ویژه ایى مثلا در موزه داشته اید یا جایزه اى برنده شدید 25 درصد. باید قادر باشید به صورت منصفانه و منطقى و با آوردن دلایل و مدارک از علت بالا بردن قیمت‌ها دفاع کنید. نه اینکه قیمت‌ها را اختیارى و از روى احساسات بالا ببرید یا به این خاطر که دیگر هنرمندان قیمت هایشان را بالا برده اند یا به این علت که خیلى وقت است قیمت هایتان ثابت بوده است.

همیشه دلایل خوب و کافى داشته باشید و مراقب باشید که مجموعه داران را با بالا بردن قیمت‌ها از دست ندهید. هواى طرفداران باوفایى را که با خرید ازشما حمایت تان می‌کنند داشته باشید. بسیار خب، کار ما اینجا تمام می‌شود، شما قیمت گذاریتان را به اتمام رساندید و آماده اید براى فروش.

اما حالا می‌توانید به یک سوال مهم پاسخ بدهید؟

چرا قیمت این اثر شما 6 میلیون تومن است؟
حالا شما هم باید بتوانید همانطور که یک گالرى دار به این سوال پاسخ می‌دهد و از منطقى بودن قیمت دفاع می‌کند پاسخ دهید. هرچه توضیحات بیشترى راجع به قیمت‌ها و فروش هاى قبلى داشته باشید بیشتر می‌توانید مشترى را نسبت به منطقى و عادلانه بودن قیمت هایتان مطمئن کنید، تا با خیال راحت و اطمینان از عادلانه بودن قیمت اثر آن 6 میلیون تومان را پرداخت کند.
مردم خصوصاً آن دسته از خریدارانى که اطلاعات کمى از هنر دارند یا به تازگى خریدن آثار هنرى را آغاز کرده اند نیاز به شواهد و مدارک و اطلاعات کافى دارند، آن‌ها میخواهند از ارزش چیزى که میخرند در ازاى بهایى که میپردازند مطمئن شوند. میخواهند این احساس بهشان دست بدهد که عاقلانه عمل کرده اند. پس به آن‌ها نشان دهید که تصمیم درستى گرفته اند و آن‌ها را از خریدشان مطمئن کنید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت