روزبه بمانی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، شاعر، ترانه‌سرا، خواننده

 معرفی/ بیوگرافی:

روزبه بمانی (به انگلیسی: Roozbeh Bemani) هنرمند ایرانی، متولد 7 آذر 1357 در تهران است.

آقای روزبه بمانی شاعر، ترانه‌سرا و خواننده ایرانی است. روزبه فعالیت هنری خود را با بهروز صفاریان آغاز کرده و به عنوان ترانه‌سرا سابقه همکاری با هنرمندان نامی ایران از جمله معین، داریوش، گوگوش، منصور، سعید شهروز، محسن چاوشی، بهنام صفوی، محمد اصفهانی احسان خواجه‌امیری، کامران و هومن، محمد علیزاده، فرزاد فرزین، محسن یگانه، مهدی یراحی، کاوه یغمایی، بیژن مرتضوی و پویا را در کارنامه هنری خود دارد.

زندگی شخصی
روزبه بمانی، متولد سال 1357 در تهران، منطقهٔ دهکده المپیک است. او در خانواده‌ای متولد شد که هیچ پیشینهٔ هنری ندارد، اما به گفتهٔ خود او به هنر علاقه‌مند است. او در جوانی فوتبال را به‌طور جدی دنبال می‌کرد. وی عضو تیم جوانان استقلال تهران بود و تا اردوی تیم ملی جوانان ایران در فوتبال رشد کرد. اما او فوتبال را ادامه نداد و به تحصیل در رشتهٔ مهندسی متالورژی مشغول شد. پس از مدتی از تحصیل در این رشته انصراف داد و دانشجوی رشتهٔ مهندسی نرم‌افزار شد و این رشته را نیز به پایان نرساند. در ادامه وی به تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی پرداخت، اما پایان آن نامشخص است.

فعالیت حرفه‌ای
بمانی از نوجوانی به حافظ و سعدی علاقه داشت. او رفته رفته به شعر نو علاقه‌مند شد و با آثار اخوان ثالث و فروغ فرخزاد آشنا شد. او در 18 سالگی اولین شعر خود را در قالب شعر نو و تحت تأثیر اشعار سهراب سپهری و احمد شاملو نوشت و در 19 سالگی اولین ترانه‌اش را سرود.

وی در سال‌های فعالیتش با بسیاری از خوانندگان مشهور ایران کار کرده و چند بار در نظرسنجی‌های مختلف به عنوان «بهترین ترانه‌سرای سال» دست یافته‌است. او در تیتراژ برخی برنامه‌های تلویزیونی، از نام‌های مستعار «بهزاد بمانی»، «بهروز بمانی» استفاده کرده‌است و بسیاری از خوانندگانی که از اشعار و ترانه‌های وی استفاده کرده‌اند نیز نام‌های مستعار وی را به عنوان ترانه‌سرا درج نموده‌اند؛ او بعد از سال‌ها موفق شد در مهر ماه نود و هفت آلبوم شخصی خود را با نام «کجا باید برم» منتشر کند.

حضور در تئاتر و سینما
روزبه بمانی که به گفتهٔ خود در دوران نوجوانی نیز تجربه‌های زیادی در حوزه هنر تئاتر داشته‌است و در نمایش «کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی رضا حداد در ماه شهریور و مهر 1393 در تماشاخانهٔ ایران‌شهر به ایفای نقش پرداخت. این نمایش پیش از این در سال 1382 در تالار قشقایی مجموعهٔ تئاتر شهر به روی صحنه رفت و پس از آن نیز در کشورهای مختلف اجرا شد.

خوانندگی
به گفته خودش علاقه‌ای به خوانندگی ندارد و تنها در جوانی وسوسه برخی ترانه‌ها وی را به خوانندگی ترغیب می‌کرد. در سال 1385 ترانه منو زیر سایه خودت بگیر (سروده خودش) را با همکاری نیما مسیحا و مهدی یراحی اجرا نمود. در سال 1386 تیتراژ برنامه شب شیشه‌ای را با ترانه‌ای از خودش اجرا نمود. او همچنین پس از زلزله‌های آذربایجان شرقی در سال 1391 دکلمهٔ آوار را به مردم این استان تقدیم کرد.

روزبه بمانی پس از خواندن قطعهٔ کجا باید برم به عنوان تیتراژ و موسیقی متن فیلم لاتاری محبوبیت بسیاری کسب کرد.

روزبه بمانی سال 94 در فیلم سینمایی ناموفق «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری و با حضور نیکی کریمی به ایفای نقش پرداخت. او در این فیلم سینمایی که دوست و همکار قدیمی وی علیرضا افکاری نیز حضور داشت، تعدادی از ترانه‌های خود را در فیلم و با صدای خود اجرا نمود. وی همچنین چند قطعه برای سریال رقص روی شیشه نیز خوانده‌است.

کتاب اشعار
روزبه بمانی در سال 1395 مجموعه ای از اشعار عاشقانه اش را به نام «دنیای این روزای من» توسط نشر نگاه منتشر کرد. این کتاب تاکنون 6 بار تجدید چاپ شده‌است. این کتاب متشکل است از 250 ترانه عاشقانه که او در پانزده سال اخیر سروده‌است. نام یکی از ترانه‌های این کتاب، همنام اسم کتاب است و قبلاً توسط داریوش اقبالی در آلبومی به نام دنیای این روزای من منتشر شده‌است.

او همچنین گفته‌است که قصد دارد در آینده، ترانه‌های اجتماعی اش را در مجموعه ای دیگر منتشر کند.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
roozbehbemaniofficial

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت