مهرداد اسکویی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر، فیلم‌ساز، عکاس، تهیه‌کننده، پژوهشگر

 معرفی/ بیوگرافی:

مهرداد اسکویی (به انگلیسی: Mehrdad Oskoei) هنرمند ایرانی، متولد 21 شهریور 1348 در تهران است.

آقای مهرداد اسکویی (زادهٔ 1348 در تهران)، فیلم‌ساز، عکاس، تهیه‌کننده، پژوهشگر و چهرهٔ فرهنگی ایرانی است. وی فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما از دانشکده سینما و تاتر دانشگاه هنر تهران است. در آذر ماه 1399 نشان درجه یک هنری در رشته کارگردانی فیلم مستند با تصویب و تأیید شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، به مهرداد اسکویی تعلق گرفت. اغلب آثار فیلم‌سازی و عکاسی وی در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعدد معتبری را کسب کرده‌ است.

بارها در جلسات گوناگون مهرداد اسکویی به همراه علی‌اکبر رائفی‌پور در سمینارهای آموزشی سخنرانی داشته اند. او همچنین پدر الما اسکویی بازیگر ایرانی است.

اسکویی قبل از شروع دبستان خواندن و نوشتن را آموخت. با فیلم کوتاه داستانی «در تاریخ او» در بیست و دو سالگی، به عنوان نماینده انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان اولین فیلم‌ساز زیر بیست و پنج سال ایران (بعد از انقلاب اسلامی) به جشنواره اتحادیه جهانی فیلم کوتاه «یونیکا» در شهر سنت گالن سوییس در سال 1991 حضور یافت. اسکویی تحصیلاتش را در رشته کارگردانی سینما در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر کامل کرد. در سال 2010 به دلیل فعالیت‌های گستردهٔ فرهنگی اش، موفق به کسب عنوان چهره فرهنگی سال جهان از سوی نهاد فرهنگی «پرنس کلاوس» هلند شد. اسکویی عنوان بهترین فیلمساز مستند سال 2016 جهان از جشنواره (تروفالس) آمریکا را از آن خود کرد. در سال 1389 انجمن مستندسازان سینمای ایران جایزه بزرگداشت خود را در جشن خانه سینما، به پاس یک عمر فعالیت مستندسازی به وی اهدا کرد. از اسفندماه 1385 تا اسفندماه 1389 برای مدت دو دوره دوساله عضویت کمیته تخصصی سینمای مستند فرهنگستان هنر ایران را به همراه منوچهر طیاب ، خسرو سینایی و محمد رضا اصلانی عهده‌دار بود. در سال 2013 فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» و در سال 2016 مستند «رویاهای دم صبح» از ساخته‌های او بر پردهٔ سینماهای فرانسه اکران عمومی شد. وی جزو هیئت مؤسس و مشاور ارشد مؤسسه انسان‌شناسی و فرهنگ است. او همچنین در سال 89 با همکاری پژوهشگرانی از رشته‌های گوناگون، مرکز میراث تصویری ایران را که متمرکز بر پژوهش روی عکس و کارت پستال‌های تاریخ ایران می‌باشد را بنیان گذاشت. همچنین از اسکویی گفتگوهای مختلفی با شخصیت‌های سینمایی و هنری ایرانی و خارجی منتشر شده ‌است. از سال 1375 پروژه عکاسی از چهره‌های فرهنگ، ادب، دانش و هنر معاصر ایران را جزو برنامه‌های ثابت خود قرار داده‌ است. اسکویی در بیش از صد و چهل جشنوارهٔ معتبر ملی و بین‌المللی فیلم‌سازی و عکاسی عضو گروه داوری بوده ‌است. همچنین به عنوان سفیر فرهنگی بخش انسان دوستانه سازمان ملل متحد (UCHA) فعالیت می‌کند.

فیلم‌های مستند
فیلم‌های زیر برخی از فعالیت‌های اسکویی در زمینهٔ ساخت فیلم مستند است.

سایه‌های بی خورشید (1398)[27]
رویاهای دم صبح (1394)[28]
مستندآخرین روزهای زمستان (1390)[29]
روزهای بی تقویم (1386)[30]
دماغ به سبک ایرانی (1384)[31]
مریم جزیره هنگام (1384)[32]
از پس برقع (1383)[33]
بیوه مرد (1381)[34]
رو به جایی دور (1380)[35]
روژگیران (کارگردانی مشترک با ابراهیم سعیدی، 1379)[36]
خانه مادری‌ام مرداب (1378)[37]
فیلم‌های کوتاه داستانی
دبستان حاجی باشی (1377)[38]
مرز (1375)[39]
در تاریخ او (1368)[40]
تولدی دیگر(1367)[41]

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
mehrdad.oskouei_official

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت