رحیم هودی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون،

 معرفی/ بیوگرافی:

رحیم هودی (به انگلیسی: Rahim Houdi) هنرمند ایرانی، متولد 1314 در شیراز است.

آقای رحیم هودی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، چهره ماندگار استان فارس و دارنده نشان درجه یک هنری در حوزه تئاتر، سال 1314 در شیراز متولد شد. این هنرمند از دهه 30 شمسی با نمایش «عینک مضحک» به‌طور جدی پا به عرصه تئاتر گذاشت و تاکنون در 12 فیلم سینمایی و سریال به ایفای نقش پرداخته است.

رحیم هودی پیشکسوت تئاتر شیراز در سال 1314 در شیراز متولد شد. او از دوران کودکی به تئاتر علاقه داشت و آن طور که خودش گفته‌است با استفاده از دوده‌های ته دیگ خود را برای حضور در سیاه بازی‌ها آماده می‌کرده و در تعزیه‌های مختلف در مدرسه و دبیرستان به روی صحنه می‌رفته است. او بعد از راه اندازی تئاتر سعدی در دهه 30 شمسی در شیراز به این سالن پر رونق تئاتر پیوست و در نمایش «عینک مضحک» بازی کرد. هودی سپس در نمایش «حوریان حرم» در نقش پیرزنی فالگیر به ایفای نقش پرداخت و بازی او مود توجه قرار گرفت. هودی آموزگاری سخت کوش بود که در دوران آموزگاری در خرامه، زرقان و پس از آن دبیرستان عشایری به دانش آموزان تئاتر می‌آموخت. نمایش «اعتراف»، «محکوم بی گناه»، «بی نوایان»، «حماسه مادر» از نمایش‌های ماندگار استاد هودی در آن دوران است. مهگان فرهنگ هنرمند شیرازی از این دورانِ زندگی رحیم هودی مستندی با عنوان «آموزگار شهر من» ساخت که در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد نیز موفق به دریافت دیپلم افتخار شد. هودی که از بنیان‌گذاران تئاتر در شیراز است از سال 1362 با بازی در فیلم «خاک و خون» به کارگردانی کامران قدکچیان پا به عرصه هنر هفتم گذاشت. و تا سال 1387 در 12 فیلم بازی کرد.

بزرگداشت
مراسم بزرگداشت رحیم هودی در 14 اردیبهشت ماه 1393 در تالار احسان شیراز برگزار و از 60 سال فعالیت هنری وی تجلیل شد. هودی در این مراسم گفت: «قلم و کارگردانی انگیزه من برای قرار گرفتن در صحنه تئاتر بوده و هست. اگر من روی صحنه هستم به خاطر فعالیت قلم به دستان و کسانی است که کارگردانی می‌کنند. این حس است که هنوز به من انگیزه پرواز می‌دهد.» رحیم هودی با وجود کسالت و کهولت سن هنوز در عرصه تئاتر فعال است و به ویژه به مددجویان زندان‌ها تئاتر آموزش می‌دهد. در شهر شیراز تماشاخانه‌ای به نام استاد رحیم هودی نامگذاری شده و در سال 1392 نیز در آستانه 80 سالگی در نمایش «چای تلخ، قند ترش» به کارگردانی آرمان‌طیران به روی صحنه رفت.

آثار سینمایی
1 – تاکسی نارنجی (1387)
2 – کیش و مات (1387)
3 – عشق فیلم (1381)
4 – یاغی (1376)
5 – به خاطر هانیه (1373)
6 – پاییز بلند (1372)
7 – قرق (1370)
8 – تابستان 58 (1368)
9 – در مسیر تندباد (1367)
10 – روزهای انتظار (1365)
11 – تشریفات (1364)
12 – خاک و خون (1362)

آثار نمایشی
عینک مضحک (بازیگر)
حوریان حرم (بازیگر)
سیب جادو (بازیگر)
مشتی عباد (بازیگر)
ستارخان (بازیگر)
صاحب تانکی (بازیگر)
چوپان بره گم‌کرده (نویسنده و کارگردان)
اعتراف (بازیگر)
بلبل‌سرگشته (کارگردان)
درختان ایستاده می‌میرند (بازیگر)
دورنمای مکه (بازیگر)
افعی طلایی (کارگردان)
بهترین بابای دنیا (کارگردان)
مستأجر (بازیگر)
پرواربندان (بازیگر)
خدا را هجی کن (بازیگر)
سربداران (نویسنده و کارگردان)
آخرین فریاد (نویسنده و کارگردان)
قوهای وحشی (بازیگر)
فانوس دریایی (بازیگر)
شین میم ر (کارگردان)
بی تو مهتاب شبی (بازیگر)
ولپن (بازیگر)
حافظ خلوت‌نشین پر هیاهو (بازیگر)
سه‌گانه غریبانه (بازیگر)
سعدی (بازیگر)
سیزیف و مرگ (بازیگر)
چای تلخ، قند ترش (بازیگر)
آثار تلویزیونی
مجموعه تلویزیونی کارآگاه کوچولو (بازیگر)

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت