غلام آق

 تخصص/مهارت:

صنایع دستی،

 معرفی/ بیوگرافی:

غلام آق (به انگلیسی: Gholam Agh) هنرمند ایرانی، متولد 1317 در شهر گنبدکاووس استان گلستان است.

آقای غلام آق از هنرمندان سرشناس ایران می‌باشد.

استاد غلام آق، معروف به “خانی تکه”، هنرمند پیشکسوت رشته ساخت زیورآلات سنتی ترکمن، سال 1317 در شهر گنبد کاووس متولدشد.

پدرش، او را نزد عمویش، استاد ” اراز محمد آق آتابای ” فرستاد. پس از مدتی تجربیات عمویش را آموخت و برای تکمیل آن نیز نزد استاد ” گلدی ” رفت و سپس درجه استادی را دریافت‌کرد.

در طول مدت فعالیت خود، این هنر – صنعت را به دو فرزندش احمد و محمود آموزش‌داده‌است. غلام آق سال‌ها با اداره‌کل صنایع‌دستی همکاری کرده و احمد آق از مربیان آموزشی این اداره‌کل است. ساخت زیورآلات ترکمن که عمدتا شامل زیورآلات زنان است، به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی‌هنری توسط تعداد معدودی از صنعتگران ترکمن انجام‌می‌شود. این زیورآلات معمولا از نقره ساخته‌می‌شود.

استاد به‌عنوان نقره‌کار ماهر و باتجربه در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی متعددی شرکت نموده و تقدیر نامه­‌های بسیاری از سازمان‌های مختلف دریافت‌کرده‌است. هم چنین در روز جهانی صنایع‌دستی، 21 خرداد 1383، هنرمند نمونه سال شناخته‌شده‌است.

نام ایشان که در حفظ و ترویج زیورآلات سنتی ترکمن، این هنر– صنعت ارزشمند قوم ترکمن، نقش بسیار مهمی را ایفا نموده‌است، در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت