موآی‌ها جزیره ایستر شیلی

Hair on Easter Island, Chile

موآی‌ها جزیره ایستر شیلی

 درباره/معرفی:

جزیره ایستر (در زبان پولی‌نزیایی: راپا نوئی (راپای بزرگ))، (در اسپانیایی: Isla de Pascua) جزیره‌ای است در اقیانوس آرام جنوبی متعلق به کشور شیلی.
موآی‌ها (به انگلیسی: Moai) مهم‌ترین مظهر فرهنگی جزیرۀ ایستر هستند که 288 تای آن‌ها روی سکوهای عظیمی به نام آهو (Ahu) (سکوهای انجام تشریفات) ایستاده‌اند.
فاصلۀ این سکوها از هم حدود یک و نیم مایل (حدود 2400 متر) است و یک نوار تقریباً سراسری به دُور جزیره به‌وجود آورده‌اند. 600 موآیِ دیگر، که در مراحل مختلفِ تکامل هستند، در سرتاسر جزیره ـ ازجمله در معادن و کنارِ جاده‌های قدیمی و کنار ساحل ـ پراکنده‌اند.
بسته به اندازه و وزن موآی‌ها، تخمین زده می‌شود که به 50 تا 150 نفر برای حمل آن‌ها توسط غلتک‌های چوبی یا وسیله‌ای سورتمه‌مانند نیاز بوده‌است. برخی از موآی‌ها دارای کلاه یا تاج‌های قرمزرنگی هستند که دلیل آن نامشخص است، ولی برخی از باستان‌شناسان معتقدند که این‌گونه موآی‌ها مفهوم آیینیِ خاصی داشته‌اند و یا شاید برای طایفه یا خانوادۀ بخصوصی مقدس بوده‌اند.
مجسمه‌های عظیم یا موآی، در طی یک دورۀ کوتاه خلاقیت و به‌صورت خرسنگی ساخته شده‌است. برطبق آخرین تحقیقات باستان‌شناختی، 887 مجسمۀ سنگیِ یکپارچه در موزه و در جزیره شناسایی شده‌اند.

این مجسمه‌ها نیمتنه هستند و به سرهای جزیرۀ ایستر مشهورند. برخی از مجسمه‌ها از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند. زمان ساختِ این مجسمه‌ها دقیقاً معلوم نیست و ساختِ آن‌ها بین سال‌های 1500-1700 و 1000-1500 میلادی حدس زده می‌شود.
تقریباً 95٪ موآی‌ها از سنگ یا خاکستر آتشفشانیِ متراکم ساخته شده‌اند. درحال‌حاضر، حدود 50 مجسمه دوباره برپا شده‌اند.
بزرگ‌ترین مجسمۀ برپا شده، “Paro” نام دارد که تقریباً 10 متر ارتفاع و 75 تُن وزن دارد. یک مجسمۀ نیمه‌تمام یافت شده که اگر ساختِ آن به اتمام رسیده‌بود، 21 متر طول و 270 تُن وزن می‌داشت. در ساختِ همۀ مجسمه‌ها تقریباً از یک سبک خاص با سرهای بزرگ و بی‌تناسب پیروی شده‌است.

• آدرس:

• تلفن:
0056583750935

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

تور مجازی

درباره

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت