امین ماهر

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، فیلمساز ، نویسنده، تهیه کننده

 معرفی/ بیوگرافی:

امین ماهر با نام هنری امینا (به انگلیسی: Amin Maher) هنرمند ایرانی، متولد 1370 در تهران است.

امین ماهر بازیگر و فیلمساز ایرانی ، فرزند خانم مانیا اکبری فیلمساز و هنرمند نقاش ایرانی و خواهر زاده رویا اکبری کارگردان و فیلمبردار سرشناس ایرانی است.

امین از دوران کودکی به ادبیات و سینما علاقهٔ فراوان داشت. بازیگری را با داشتن نقش اول در فیلم ده (فیلم 1380) ساختهٔ استاد زنده یاد عباس کیارستمی آغاز کرد. فیلم “ده” کاندید نخل طلایی جشنوارهٔ کن بود و توانست توجه مخاطبان و منتقدان داخلی و بین‌المللی را جلب کند. این فیلم توسط منتقدان کایه دو سینما به عنوان بهترین فیلم سال 2002 انتخاب شد و مجلهٔ کایه دو سینما این فیلم را به عنوان دهمین فیلم برترِ ساخته شده بین سال‌های 2000 تا 2009 انتخاب کرد. امین در سال 2006 در فیلم “ده به اضافهٔ چهار” ساختهٔ مانیا اکبری به عنوان نقش اول مرد بازی کرد که این فیلم نیز در موزه‌های مختلف بین‌المللی از جمله در مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو و جشنواره‌های متفاوت از جمله جشنوارهٔ سن سباستین و جشنوارهٔ کن نمایش داده شد و جوایز متعددی را نیز کسب کرد. از جمله جایزهٔ قرقاول طلایی جشنواره فیلم کرالا. ماهر سپس به عنوان دستیار کارگردان به فعالیت سینمایی اش ادامه داد و در ساخت شش ویدئو آرت با نام‌های “خود، سرکوب، گناه، فرار، ترس و تخریب” که در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنوارهٔ لوکارنو و همچنین در کاخ نیاوران نمایش داده شدند؛ با مانیا اکبری به عنوان بازیگر و دستیار همکاری داشت. وی همچنین دستیار کارگردان فیلم ” از تهران تا لندن” بود. در سال 2013 اولین کتاب شعر امین ماهر با نام ” از یازده بشمار” در لندن به چاپ رسید. ماهر بعد از ساخت و کارگردانیِ پشت صحنهٔ چند فیلم، مانند ساختِ پشت صحنهٔ “از تهران تا لندن”، تجربهٔ بیشتری در عرصهٔ فیلمسازی کسب کرد. در سال 2014 با ساخت اولین فیلم کوتاهش “جین شیرین و شراب سرد” کارگردانی را نیز به‌طور حرفه‌ای آغاز کرد و یک سال بعد از آن فیلم کوتاه “نارنجی” را کارگردانی و تدوین کرد. فیلم‌های کوتاه او در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی در بخش مسابقه به نمایش در آمدند و جایزه گرفتند. از جمله فیلم “2جین شیرین و شراب سرد” در جشنوارهٔ اولدنبرگِ آلمان در بخش مسابقه نمایش داده شد. و از فستیوال اوپن در بنگلادش جایزه گرفت. امین در سال 1395 اولین فیلم بلندش به نام “یک پنجره برای من کافیست” را ساخت که در جشنوارهٔ چیچستر اینگلیس به نمایش در آمد.

آثار
بازیگری

یک پنجره برای من کافیست (2016)
نارنجی (2015)
جین شیرین و شراب سرد (2014)
فرار (2007، ویدئو آرت)
سرکوب (2007، ویدئو آرت)
ده به اضافهٔ چهار (2006)
ده (2002)

کارگردانی
یک پنجره برای من کافیست (2016)
نارنجی (2015)
جین شیرین و شراب سرد (2014)

کتاب
از یازده بشمار (شعر)

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
maniaakbari_aminmaher

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت