کامبیز صمیمی مفخم

Kambiz Samimi Mofkham

کامبیز صمیمی مفخم

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر، مجری ، طراح عروسک، طراح صحنه و لباس، عروسک‌ساز، عروسک گردان، کارگردان

 معرفی/ بیوگرافی:

کامبیز صمیمی مفخم (به انگلیسی: Kambiz Samimi Mofkham) هنرمند ایرانی، متولد 24 اردیبهشت 1331 در تهران و درگذشته 21 دی 1376 در تهران بود.

آقای کامبیز صمیمی مفخم طراح عروسک، طراح صحنه و لباس، عروسک‌ساز، عروسک گردان، کارگردان، از پایه‌گذاران و مدیران مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از پایه‌گذاران و عضو مؤسس یونیما ی ایران (مبارک یونیما) و مدرس دانشگاه بود.

بسیاری از مخاطبان کامبیز صمیمی مفخم را با نام بابا برقی می‌شناسند، آنهم به دلیل حضور در برنامه‌های تیزر تبلیغاتی برق و انرژی که پیام‌هایی با شعر به کودکان می‌داد.

از جمله مشهورترین آثار کامبیز صمیمی مفخم می‌توان به مجموعه تلویزیونی-عروسکی مدرسه موش‌ها (مرضیه برومند، 1363–1360) و فیلم‌های سینمایی شهر موش‌ها (محمد علی طالبی، 1363) (گوینده)، دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند، 1368) (طراح صحنه و لباس)؛ پاتال و آرزوهای کوچک (مسعود کرامتی، 1368) (طراح صحنه و لباس، طراح عروسک، بازیگر عروسکی؛ الو! الو! من جوجو ام (مرضیه برومند، 1372) (بازیگر، طراح صحنه و لباس) اشاره کرد.

کامبیز صمیمی مفخم همسر خانم هنگامه مفید، از هنرمندان برجسته ایران – به ویژه، در زمینه نمایش عروسک است.

24 اردیبهشت 1331 در تهران متولد شد. در سال 1356 مدرک کارشناسی در رشته تئاتر عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک گرفت. از سال 1352 همکاری خود با گروه تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را ابتدا به عنوان عروسک‌ساز و سپس بازیگر آغاز کرد. صمیمی مفخم از طرف کانون در چند جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان در کشورهای آلمان، انگلیس، اردن، استرالیا (پیش از انقلاب) دانمارک، پاکستان و تایوان (پس از انقلاب) نیز حضور پیدا کرد.
وی از سال 1354 عهده‌دار آموزش مربیان نمایش عروسکی در کانون شد. در سال 1356 مسئولیت قسمت نمایش عروسکی را به عهده گرفت و سعی در گسترش بخش آموزش و تشکیل گروه‌های اجرایی از بین هنرآموزان در کتابخانه‌های کانون کرد. او موفق شد چند گروه از نوجوانان را زیر نظر مربیان خودشان آماده اجرای نمایش عروسکی کند. این فعالیت سرانجام در سال 1357 منجر به برگزاری جشنواره‌ای از کارهای نوجوانان در سالن نمایش کتابخانه شماره 1 کانون شد.
وی همچنین عضو هیئت مؤسس گروه نمایش عروسکی آدمک، عضو هیئت مؤسس انجمن نمایش عروسکی ایران بود. او طراحی عروسک، لباس، صحنه، کارگردانی و مدیریت هنری دست‌کم 300 برنامه تلویزیونی – از جمله مدرسه موش‌ها – و چند فیلم سینمایی – مثل، پاتال و آرزوهای کوچک، گلنار، دزد عروسک‌ها و … را بر عهده داشت. آقای مبادا و داداش و باباش آخرین کارهای او برای تلویزیون بود.
وی در سال‌های همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تقریباً در 30 نمایش به عنوان بازیگر، طراح صحنه، عروسک‌ساز یا عروسک‌گردان هم‌کاری داشت. او دو نمایش چشم در برابر چشم (1358) و داستان خرس کوچک (1359) را نیز برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارگردانی کرد.

درگذشت
کامبیز صمیمی مفخم 21 دی ماه 1376 در سن 45 سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

افتخارات
اعطای لوح سپاس و افتخار بابت سه ده فعالیت در زمینه تئاتر و تئاتر عروسکی برای کودکان و نوجوانان، در روز جهانی کودک سال 1377، و برگزاری آیین بزرگداشت وی از سوی سازمان میراث فرهنگی؛
نام‌گذاری هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران به نام وی، و تقدیم تندیس جشنواره به خانواده‌اش؛ و
گشایش تالار نمایش در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به نام وی، همراه با تقدیم لوح تقدیر به مناسبت یک عمر تلاش هنرمندانه و صادقانه در تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان در ردیبهشت 1385.

آثار
از مشهورترین کارهای صمیمی مفخم در زمینهٔ نمایش عروسکی، مجموعه تلویزیونی پرطرف‌دار “مدرسه موش‌ها” بود؛ که موفقیت آن به ساخت نسخه سینمایی آن (فیلم سینمایی عروسکی “مدرسه موش‌ها”) انجامید. دیگر آثار وی عبارتند از:

1374: السون و ولسون [کارگردان]
1374: قصه‌های بازار (عبدالله علی‌مراد) [ گوینده]
1372: پناهنده (رسول ملاقلی‌پور) [طراح صحنه و لباس]
1372: الو! الو! من جوجو ام (مرضیه برومند) [بازیگر، طراح صحنه و لباس]
1369: مجنون (رسول ملاقلی‌پور) [بازیگر، طراح صحنه و لباس]
1368: دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند) [طراح صحنه و لباس]
1368: پاتال و آرزوهای کوچک (مسعود کرامتی) [طراح صحنه و لباس، طراح عروسک، بازیگر عروسکی]
1367: کارآگاه 2 (بهروز غریب‌پور) [طراح صحنه و لباس]
1367: گلنار (کامبوزیا پرتوی) [طراح صحنه و لباس]
1363: شهر موش‌ها (محمد علی طالبی) [طراح هنری، طراح صحنه، طراح عروسک، صداپیشه]

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت