لیلی تقی پور

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، تصویرگر

 معرفی/ بیوگرافی:

لیلی تقی پور (به انگلیسی: Leily Taghipour) هنرمند لهستانی ایرانی، متولد 8 تیرماه 1299 در مشهد و درگذشتهٔ 4 آذر 1380 در تهران بود.

خانم لیلی تقی‌پور نقاش و نخستین زن تصویرگر کتاب کودک در ایران بود.

زندگی‌نامه
لیلی تقی پور از کودکی فعالیت خود را شروع کرد. خاله اش نقاش بود و مادر لهستانی اش به نقاشی روی پارچه می‌پرداخت او نخستین فارغ‌التحصیل زن از دانشکده هنرهای زیبا (1320)است وی نخستین زنی است که به عنوان تصویرگر کتاب کودک در ایران فعالیت داشته‌است. تقی پور فعالیت خود را نزد حسین مؤید پردازی از شاگردان کمال الملک آغاز کرد. وی مدرک لیسانس خود را در سال 1325 از دانشگاه تهران گرفت. سرانجام توسط استاد خود محسن مقدم برای تصویرگری مجله پیام نو انتخاب شد. اولین فعالیت‌های تقی پور تصویرگری برای یکی از شعرهای نیما یوشیج بود. سپس کتاب داستان‌های ملل را مصور کرد و پس از آن داستان‌های کهن و حاجی ملازلفعلی از آثار صبحی را تصویرگری کرد. این داستان‌ها نخستین تصویرگری‌ها برای کتاب کودکان بود. لیلی تقی پور از سال 1328 به آموزش طراحی و خیاطی در هنرستان بانوان پرداخت. وی هشت کتاب از گردآورده‌های انجوی در گسترهٔ فرهنگ مردم را تصویر سازی کرد پس از ان سالها به تصویرسازی برای کتاب‌های درسی در دههٔ سی پرداخت.

لیلی تقی پور علاوه بر معلمی به تهیه نقوش در موزه علوم طبیعی و موزه ایران باستان و هنرستان بانوان می‌پرداخت. لیلی تقی پور از پیشگامان نقاشی رنگ و روغن در ایران بود. در سال 1370 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی درجه دکترای هنر داد. تقی پور در ترسیم نقوش سفالینه و سکه‌ها و الواح و متون باستانی نیز فعالیت داشت. آثار او فارغ از پیچیدگی و بسیار قابل فهم بود. تصویرگری‌های او دارای رنگی شادو پر کنتراست بود. وی همیشه از رنگ‌های غیرطبیعی و یک دست برای آثار خود استفاده می‌کرد و زیبایی خاصی به آنان می‌بخشید. اکثر آثار او به شهرداری تهران و کاخ گلستان واگذار شده‌است. برخی دیگر از آثار او عبارت است از: الفبا، بادکنک، خواندنی‌ها و سرگرمیها، عروسان کوه، عروسک سنگ صبور، قصه‌های ایرانی و …. سرانجام لیلی تقی‌پور در سال 1380 در اثر سکته قلبی، در تهران درگذشت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت