پیشینه گالری نقاشی در ایران

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

پیشینه گالری نقاشی در ایران

به راحتی می‌توان با نگاهی به لیست تعداد گالری‌هایی که در سال برگزار می‌گردد به این واقعیت که تعداد گالری‌ها افزایش پیدا کرده است پی برد. هر ساله گالری‌های بسیاری که صنایع هنری متعددی را به نمایش می‌گذارند و در آن‌ها خرید و فروش آثار هنری انجام می‌گیرد برگزار می‌گردد. عمده‌ترین کارکردی که گالری‌ها عکس، گالری مجسمه، گالری نقاشی دارند معرفی هنرمندان و تولیدات آن‌هاست. گالری‌ها دارای کارکردهای مختلفی هستند که از جمله آن‌ها معرفی هنرمندان به مردم و آشنایی هنرمندان با یکدیگر است. از آنجایی که هنرمندان تازه کار و افرادی که تحصیلات دانشگاهی خود را به تازگی تمام کرده اند چندان شناخته شده نیستند و نیاز به فرصت و فضایی دارند که خودشان و هنرشان را معرفی کنند ؛ بنابراین گالری بهترین فرصت برای معرفی این هنرمندان تازه کار و آثارشان است.

امروزه بر خلاف سالهای گذشته تعداد گالری‌هایی که در سال برگزار می‌گردد بسیار افزایش پیدا کرده است و خرید و فروش آثار هنری بسیار رواج پیدا کرده است و انواع گالری‌های مختلف با دسته بندی‌های گالری نقاشی، گالری مجسمه، با موضوعات مختلف و در گالری در تهران و سایر کلان شهر‌ها راه اندازی شده که روژه یک گالری مجسمه در تهران و به صورت آنلاین می‌باشد.

نگاهی به گالری‌ها از گذشته تا کنون
نگاهی به پیشینیه گالری‌ها در ایران نشان می‌دهد که در مقایسه با امروز، سالهای قبل از 1300 گالری‌های چندانی برگزار نمی شد و مردم یا حتی هنرمندان پیشکسوت و با سابقه، شناخت چندانی از هنرمندان تازه کار و کارهایشان نداشتند و ممکن بود هیچ شناختی نسبت به تازه کاران نداشته باشند و تنها با چند پیشکوت دیگر و شناخته شده آشنا باشند ؛ ولی امروزه به دلیل گالری‌های متعددی مانند گالری عکس،گالری مجسمه،گالری نقاشی که برگزار می‌گردد این امکان افزایش پیدا کرده است که در آن‌ها خرید فروش آثار هنری انجام می‌گیرد .

پیشینه گالری در ایران به سالهای تقریباً دورتری بر می‌گردد ولی شکل، تعداد و محل برگزاری آن‌ها بسیار متفاوت بوده است. تا قبل از سالهای 1340 که اولین گالری در ایران برپا شد اغلب آثار هنری در قهوه خانه و مکانهایی که افراد گرد هم جمع می‌شدند ارائه و به نمایش گذاشته می‌شد. اما با سفرهایی که ایرانیها به کشورهای غربی و اروپایی داشتند طی سالهای 1340 با گالری‌ها و نمایشگاه‌های آثار هنری آشنا شدند و به فکر برگزاری گالری‌ها و نمایشگاه‌های مشابه با انواع گالری نقاشی،گالری مجسمه،گالری عکس در ایران افتادند و شروع به برپایی چنین گالری‌هایی در ایران کردند. همچنین بررسی پیشینه گالری‌ها در ایران نشان می‌دهد که برپایی گالری در این سالها به عنوان یک فعالیت متجددانه قلمداد می‌شد. در این سالها تعداد گالری‌ها بسیار اندک بود و مدام به ارائه آثار نمی پرداختند. در این سالها گالری با نام نگارخانه شناخته می‌شد و اولین فردی که از واژه گالری استفاده کرد علی اسفندیاری شاعر سبک نوی ایرانی و مشهور به نیما یوشیج بود. پس از اینکه در ایران سبک گالری‌ها به روز و مطابق با تغییرات جامعه تغییر کرد، روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده شد. علاوه بر اینکه آشنایی ایرانیان با گالری‌های کشورهای غربی و اروپایی موجب پیشرفت و توسعه گالری‌ها شد بلکه افزایش روز به روز تعداد فارغ التحصیلان و آثار هنری و تنوع آثار هنری این نیاز را بوجود آورد که هنرمندان و آثار آن‌ها معرفی و شناخته شوند.

با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی کوتاه پیشینه گالری در ایران نشان داد که نیاز به محل و مجموعه مناسبی که آثار هنری را در معرض نمایش قرار دهد از گذشته‌ها وجود داشته است ؛ با این حال، گذر زمان و افزایش تعداد آثار هنری موجب شد تا مجموعه‌های نمایشگاهی با عنوان “گالری” برگزار شوند که وظیفه نمایش و عرضه محصولات هنری، در زمینه‌های گالری نقاشی و آشنایی مردم با هنرمندان و آشنایی هنرمندان با یکدیگر را بر عهده دارند.

■ بازدید از نمایشگاه‌های درحال برگزاری

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود