خلیل عقاب

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر، سیرک‌باز، باستانی کار پهلوان

 معرفی/ بیوگرافی:

خلیل طریقت‌پیما با نام هنری خلیل عقاب (به انگلیسی: Khalil Tarighat Peyma – Oghab) هنرمند ایرانی، متولد 1 فروردین 1303 در شیراز است.

آقای خلیل عقاب به عنوان «پدر سیرک ایران» در میان مردم و اهل هنر شناخته می‌شود. وی همچنین بنیانگذار سیرک بین المللی عقاب است.

خلیل طریقت پیما معروف به خلیل عقاب در 1 فروردین سال 1303 در شیراز متولد شد. پدرش اهل شهرستان فسا در استان فارس و کشاورز بود. از کودکی به ورزش باستانی علاقه داشت. از 14 سالگی به صورت جدی ورزش باستانی را آغاز کرد. از همان هنگام در «میل گرفتن» و بلند کردن میل‌های سنگین درخشید. در 30 سالگی وزنه ای 450 کیلویی را با دندان بلند کرد. این رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده‌است. او بین سال‌های 1330 تا 1350 نمایش‌های خود را در بسیاری از شهرهای ایران اجرا نمود.

بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین، خوابیدن زیر کامیون و اتوبوس، خم کردن تیرآهن و … از جمله این نمایش‌ها بود.

خلیل عقاب اولین ایرانی است که نامش در رکوردهای گینس به ثبت رسیده است، وی در آن زمان فیل را از زمین بلند می‌کرده است.
او اولین برگزارکننده نمایش‌های پهلوانی با بلیط فروشی بود. همچنین اولین کسی بود که از هندوستان، شیر و خرس به ایران آورد و آن‌ها را تربیت نمود و به روی صحنه برد. وی در سال 1350 به دعوت سیرک «فاست» به ایرلند مهاجرت کرد. پس از آن به سیرک «جری کاتل» انگلستان رفت. در این سیرک موفق به بلند کردن فیل 1408 کیلویی شد. او در این مورد می‌گوید:
«آن زمان 50 ساله بودم و در مدت 4 سالی که در انگلستان اقامت داشتم شبی دو بار این فیل را بلند می‌کردم.»

پس از انگلستان به سیرک «دریکس تون» ایتالیا رفت و در ادامه فعالیت‌هایش در بیش از 37 کشور جهان به اجرای نمایش‌های پهلوانی پرداخت.

در زمان حضور سیدمحمد خاتمی در وزارت ارشاد از او دعوت شد تا با اندوخته تجربیاتش از سیرک‌های جهان این شاخه نمایش را به ایران بیاورد و تبدیل به «پدر سیرک ایران» شود. او در سال 1370 به ایران بازگشت و از همان هنگام سیرکی در ایران افتتاح کرد. سیرکی که خلیل عقاب به همراه همسرش «شهلا اشکبوس»، برای اولین بار در ایران افتتاح کرد با حضور 60 هنرمند از ایتالیا، رومانی و پرتغال در بسیاری از شهرهای ایران به اجرای نمایش پرداخت. در این برنامه‌ها همسر و 2 فرزند او به نام‌های شهرزاد و ابراهیم او را همراهی می‌کردند. «شهلا اشکبوس» که به بانوی سیرک ایران مشهور است مدت 18 سال مدیریت «سیرک خلیل عقاب» را عهده‌دار بود. وی در اسفند 1387 حین یک سفر کاری با تیم ایتالیایی خود در یک سانحه رانندگی درگذشت.

در سال 2010 «ابراهیم عقاب» معروف به «چاوش اکبر» (پسر خلیل عقاب)، سیرکی نوین با سبکی جدید و اروپایی با حضور هنرمندان بین‌المللی ایرانی که هریک در خارج از کشور فعالیت می‌نمودند افتتاح کرد.

بازیگری
فیلم‌های سینمایی که خلیل عقاب در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است عبارتند از:
«مردان خشن» (به همراه: محمد علی فردین و جمشید مشایخی و …) به کارگردانی: صابر رهبر – 1350
«پهلوان بابا» (به همراه: آرزو، علی زندی و …) به کارگردانی: اکبر هاشمی – 1350
«گناه زیبایی» (به همراه: گوگوش، لیلا فروهر و …) به کارگردانی: سیروس جراح زاده – 1348
«غول بیابانی» (به همراه: ایلوش، محمد متوسلانی و…) به کارگردانی: عزیزاله رفیعی – 1348
«مرد صحرا» (به همراه: علی آزاد، سیمین غفاری و…) به کارگردانی: سیروس حراج زاده – 1347
«کوه زاد» (به همراه: سهیلا، هوشنگ بهشتی و …) به کارگردانی: ابراهیم باقری – 1346
«شکوفه‌های امید» (به همراه: حمیده خیرآبادی٬ تقی ظهوری و …) به کارگردانی: رضا صفایی – 1343

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
circus_oghab

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت