اکبر عالمی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، مجری و کارشناس تلویزیون صدا و سیما، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان

 معرفی/ بیوگرافی:

اکبر عالمی (به انگلیسی: Akbar Alemi) هنرمند ایرانی، متولد 13 تیر 1324 در اهواز و درگذشتهٔ 22 مهر 1399 در تهران بود.

اکبر عالِمی مجری و کارشناس تلویزیون صدا و سیما، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان اهل ایران بود که بیشتر آثار وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای دکترای سینما از انگلستان و از سال 1379 تا 1386 عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

زندگی
آقای اکبر عالمی اصالتاً دامغانی بود ولی به اقتضای کار دامپزشکی پدرش که به شهرهای گوناگون سفر می‌کرد در سال 1324 در اهواز زاده شد. دو ساله بود که به محله معصوم‌زاده دامغان و زادگاه پدری‌اش بازگشت. اکبر عالمی به عشق سینما راهی تهران شد و رشتهٔ رادیو تلویزیون را در دانشکده هنرهای دراماتیک خواند و مدرک کارشناسی ارشد را در رشتهٔ سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلستان دریافت کرد و به ایران بازگشت.

فعالیت‌ها
اکبر عالمی تجربهٔ بازیگری را نیز با فیلم بابا نان داد (سال 1351) در کارنامه دارد. وی همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بوده‌است. در دهه 1360 (خورشیدی) عالمی شب‌های پنجشنبه برنامهٔ آن روی سکه را در شبکهٔ یک تهیه و اجرا می‌نمود که در زمان خود برنامه بسیار جالبی در موضوع سینما بود. عالمی در دههٔ 1370 خورشیدی مجری و کارشناس برنامهٔ هنر هفتم بود که به عقیدهٔ بسیاری، اثرگذارترین برنامهٔ تلویزیون در رابطه با سینما بوده‌است. وی به عنوان مجری‌کارشناس در برنامهٔ سینما ماوراء نیز فعالیت داشته‌است. او همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینما بود. از دیگر فعالیت‌های ماندگار وی گویندگی مجموعهٔ پنج قسمتی جهان، آفریدهٔ هنر دربارهٔ تاریخ هنر و مستند چرا زیبایی مهم است؟ دربارهٔ فلسفهٔ زیبایی در هنر (این مجموعه‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند) و مجموعهٔ پنج قسمتی نوابغ عکاسی دربارهٔ تاریخ عکاسی در شبکه مستند به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را می‌توان نام برد.

ساخت نزدیک به 30 فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی از دیگر کارهای او هستند.

بزرگداشت
در 8 اسفند 1393 همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانه هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در زمینهٔ عکاسی و سینما بزرگداشت شد و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد.

ابتلا به کرونا و درگذشت
اکبر عالمی 10 مهرماه 1399 برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش به بیماری کروناویروس 2019 مبتلا شدند. او با بدتر شدن بیماری، در بیمارستان بستری شد و با دستگاه، تنفس می‌کرد.

اکبر عالمی بامداد 22 مهر 1399 در سن 75 سالگی درگذشت. اردشیر عالمی، فرزند او، در اینستاگرام نوشت که «پدر رفت». وی همچنین اضافه کرد که زمان و شرایط برگزاری مراسم خاکسپاری، به زودی اعلام خواهد شد. پیکر اکبر عالمی، 23 مهر 1399 در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

آثار
فیلم‌شناسی
مروارید خلیج فارس (1387)
خلیج فارس، نواحی نه‌گانه (1387–1383)
گویندگی
جهان، آفریدهٔ هنر (1389)، مجموعهٔ پنج قسمتی
نوابغ عکاسی (1390)، مجموعهٔ پنج قسمتی
چرا زیبایی مهم است؟ (1394)

کتاب‌شناسی

نوشته
قدرت واژگان، فرهنگنامه‌ای به زبان انگلیسی از انواع واژگان تخصصی هنرهای گوناگون اعم از هنرهای تجسمی، سینما، عکاس، تلویزیون و تئاتر، به همراه شرح و تفسیر آن‌ها
تمهیدات سینمایی، (1367)، کتابی در چهار بخش که به جلوه‌های ویژهٔ سینمایی می‌پردازد.
فرهنگ جامع انیمیشن، (1390)، کتابی پیرامون اصطلاحات معمول بین پویانماها و به‌طور کلی دربارهٔ تعابیر و اصطلاحات علمی انیمیشن که زیر نظر اکبر عالمی توسط فرناز خوشبخت نوشته شده‌است.

برگردان
ظهور، در عکاسی و سینما، اثر سی آی و آر آی جاکوبسن، کتابی مرجع در هنر عکاسی

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
akbar_alemi

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت