علی اکبر صفائیان

Ali'Akbar Safaeian

علی اکبر صفائیان

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، مجسمه ساز، شاعر

 معرفی/ بیوگرافی:

علی اکبر صفائیان (به انگلیسی: Ali’Akbar Safaeian) هنرمند ایرانی، متولد 1 فروردین 1326 در سنگسر استان سمنان است.

آقای آقای علی اکبر صفائیان در سنگسر ایران متولد شد. وی تحصیلات هنری خود را در هنرستان کمال الملک تهران و زیر نظر استادانی چون حسین شیخ، مهدی ویشکایی، بهرام عالیوندی و رفیع حالتی در رشته نقاشی و در مجسمه‌سازی، آناتومی و پرسپکتیو گذراند.

بعد از اتمام تحصیلات خود در 1348 به عنوان یک نقاش و مجسمه‌ساز آزاد در تهران زندگی شروع به زندگی کرد و اولین نمایشگاه انفرادیش را سال 1349 در خانه آفتاب برگزار کرد. وی تاکنون در بیش از 100 نمایشگاه انفرادی و دسته جمعی شرکت داشته و با گالری سیحون همکاری مداوم داشته‌است.

علی اکبر صفائیان از سال 1356 سفرهایی به پاکستان، افغانستان، هند، نپال و ایتالیا کرد. وی از سال 1358 تا 1360 در پاریس زندگی و کار می‌کرد سپس به ایران بازگشت و از سال 1365 در آلمان زندگی می‌کند.

کارهای هنری
علی اکبر صفائیان به عنوان یکی از هنرمندان مدرن ایران محسوب می‌شود. او در کارهایش از دنیای فانتزی شعر، ادبیات عرفانی ایران وهمچنین موضوعات اجتماعی مانند جنگ، مقاومت و رابطه بین انسان و ماشین تأثیر می‌پذیرد. مراحل خلاقانه کارهایش پرسش مربوط به ماهیت چیزها را مطرح می‌کند. به گفته وی، هنر، تلاش برای «رسیدن به هستی» است.

نقاشی‌ها و مجسمه‌های او، به ویژه در دهه 1970، دگرگونی و اتحاد عناصر انسانی، حیوانی وارگانیک را نشان می‌دهد. آثار صفائیان را بهروز سور اسرافیل (منتقد هنری روزنامه آیندگان) «سورئالیسم ایرانی» خوانده است.

جواد مجابی منتقد هنری و نویسنده در «نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران» (تهران، نشر پیکر 1395) می‌نویسد:

“صفائیان یکی از مهمترین هنرمندان دهه 50 است. درجریان اولین نمایشگاهش نقدی بر آثار علی اکبر صفائیان درروزنامه اطلاعات نوشتم. در این نقد حضور نقاشی تازه‌نفس را نوید دادم که شنگولانه خیالات شگرف می‌آفریند. مضمون غالب تابلوهایش، انسان و طبیعت در نوعی به هم آمیختگی عاشقانه نشان داده می‌شود.

انسان در این تابلوها با گل و گیاه و خاک و دریا و کوه عجین است؛ جزئی از طبیعت است نه در برابرش یا مسلط بر آن. زن از متن برکه، از درون گل، از افق آسمان، طالع می‌شود، مرد از دشت می‌روید، به کوه تکیه داده و سر در آسمان، افراشته. دست مرد، گل می‌شود، بدن زن به درختی بدل می‌گردد، زنان و مردان از آب و خاک و باد بر می‌آیند، در آن عجین می‌گردند، با آن طبیعت مادر یگانه می‌شوند، حکایت هستی خود را به زبان رنگ‌های پرجلا و بازی‌های هوش ربای خطوط و سطح‌های درهم شونده، باز می‌نمایند.

خانه آفتاب با گزینش آثار صفائیان، برای یک نمایشگاه، نقاش جوان پرتوانی را به ما معرفی کرده که اولین گام‌های خود را جسورانه برداشته است.”

نقاشی‌های نیمه اول سالهای 1359 علی اکبر صفائیان همچنین مسائل اجتماعی را بازتاب می‌دهد. در آن، او با موضوعاتی مانند جنگ، مقاومت و ریشه‌های اجتماعی و عاطفی انسان برخورد می‌کند. آثار مهم این مرحله، تابلوهای نقاشی جنگ و صلح است. بعدها، علی اکبر صفائیان، کار خود را علاوه بر نقاشی و مجسمه‌سازی به تکنیک‌های آمیخته ونقش برجسته اختصاص می‌دهد. از جمله مجموعه‌های نقش برجسته‌های “میراث زمین” (1387تا1383) و مجموعه‌های نقش برجسته‌های “میراث” (از1387). مجموعه‌های نقش برجسته‌های “میراث زمین” و “میراث” ساختار انتزاعی دارند. نقش برجسته‌های “میراث” در مقایسه با نقش برجسته‌های “میراث زمین” تک رنگ است. این آثار بر خلاف دوره آغازین و میانی هنرمند فیگوراتیو نیستند.

کارهای علی اکبر صفائیان علاوه بر نقش برجسته، نقاشی، مجسمه‌سازی و چاپ دستی (etching) و میناکاری نیز می‌باشد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
ali_akbar_safaian

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت