بیژن صیفوری

Bijan Sayfouri

بیژن صیفوری

 تخصص/مهارت:

طراح گرافیک، مدیر هنری، عکاس، نویسنده و مدرس دانشگاه

 معرفی/ بیوگرافی:

بیژن صیفوری (به انگلیسی: Bijan Sayfouri) هنرمند ایرانی، متولد 16 اردیبهشت 1347 در استان کردستان است.

آقای بیژن صیفوری، (زاده 16 اردیبهشت 1347 کردستان) طراحِ گرافیک، مدیر هنری، عکاس، نویسنده و مدرس دانشگاه ایرانی است. کودکی و نوجوانی‌اش، در میانهٔ انقلاب و جنگ، در شهرهای مرزی غرب ایران می‌گذرد. اولین کارهای او در ده‌سالگی، هم‌زمان با انقلاب در نشریات آن دوران به‌چاپ می‌رسند و در نوجوانی اولین پوسترهای خود را با استنسیل می‌سازد و بر دیوارهای شهر سنندج می‌آویزد. او پس از قبولی با رتبهٔ اول در کنکور و ورود به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از 1367 در استودیوی شخصی‌اش در تهران به کار حرفه‌ای می‌پردازد. او دارای مدرک لیسانس در رشته طراحی گرافیک از دانشکده هنر‌های زیبا ، دانشگاه تهران است .

بیژن صیفوری را در طراحی گرافیک با نوآوری‌ها و سبکِ ویژه‌اش در تایپوگرافی ایرانی می‌شناسند. پرداختن به حروف به عنوان موضوع اصلی کار و نگاه بیان‌گرا و مفهومی در دیزاین، شخصیت کاری او را متمایز می‌کند. صیفوری مدیریت هنری و طراحی گرافیک برای صدها پروژهٔ فرهنگی-هنری و ده‌ها ناشر و مجله را در کارنامهٔ خود دارد. او همچنین داور و نمایشگاه‌گردان برای بسیاری از رویدادهای هنر معاصر ایران بوده‌است.

او در سال 1380، رنگ پنجم را به‌همراه رضا عابدینی، مجید عباسی، ساعد مشکی و علی‌رضا مصطفی‌زاده پایه‌گذاری می‌کند، و در سال 1383 به پیشنهاد مرتضی ممیز، سرپرستی کمیته فرهنگی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران را می‌پذیرد. بیژن در سال 1385، برای پروژهٔ Remastered، به همراه 55 هنرمند از سراسر جهان برای بازآفرینی شاهکارهای هنری به سانفرانسیسکو دعوت می‌شود، و از 1389 عضو شورای سردبیری مجلهٔ انجمن طراحان ایتالیا AIAP است. او به‌تازگی MeFoundation، بنیادی برای دیزاین را در میلان ایتالیا پایه‌گذاری و مدیرت هنری کرده‌است ، و داور مسابقه و نمایشگاه جهانی پوستر Mut Zur Wut در آلمان بوده‌است.

بیژن صیفوری از اوایل سال 1390، کاستیِ همگانی (General Defection) را رونمایی می‌کند. مجموعه‌ای که رکوردِ برترین فروش در نمایشگاه عکاسی معاصر جهان، حراج بونامز 2011 را از آن خود می‌کند، و در نمایشگاه‌ها و حراجی‌های دیگری همچون کریستیز، آرت دوبی، حراج تهران، پاریس فوتو 2014 و آرت آنکارا 2015 عرضه می‌شود. مجموعه آثاری مفهومی، برگرفته از ادبیات عرفانی ایران و در جهان اندیشگی مولوی، که به‌گفتهٔ منتقدین اروپایی، بازیابیِ هنرِ گرافیک در جهانِ تکنولوژیکِ امروز است.

صیفوری از سال 1380 در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه سوره تهران، و دانشگاه هنر تهران به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد درس داده است. او همچنین کارگاه‌های ویژه‌ای را برای پروژه‌های مفهومی و طراحی‌گرافیک، در استودیوی شخصی‌اش و در شهرهای گوناگون ایران و جهان برگزار کرده. از سویی دیگر، بیش از ده عنوان کتاب و کاتالوگ، حاصل تلاش هنرمند در گسترهٔ هنرهای دیداری و دیزاین است. او همچنین به عنوان استاد راهنما و مشاور، پژوهش‌های شاگردانش را در مقطع کارشناسی‌ارشد و در رشته‌های دیزاین و هنر رسانه‌های نو راهبری کرده‌است.

آثارِ صیفوری در نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها، مجموعه‌ها، وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها و مجلاتِ گوناگونی در ایران و جهان ارائه شده‌است. از جمله در: آلمان، فرانسه، لهستان، چین، روسیه، چک، ایتالیا، اوکراین، ژاپن، هند، قطر، هنگ‌کنگ، اسلواکی، امارات، تایوان، آمریکا، قبرس، سویس، هلند، افغانستان، بلژیک، پاکستان، پرو، مکزیک، ترکیه، و کانادا.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
bijan.sayfouri

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود