علاء ابتکار

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش

 معرفی/ بیوگرافی:

علاء ابتکار (به انگلیسی: Ala Ebtekar‎) هنرمند ایرانی امریکایی، متولد 30 تیر 1357 است.

آقای علاء ابتکار یک نقاش اهل ایالات متحده آمریکا با تبار ایرانی است.

علاء ابتکار خالق هنرهای تجسمی و ساکن منطقه خلیجی سانفرانسیسکو است. علا را بیشتر برای آثارش در نقاشی، طراحی، و هنر چیدمان می شناسند. او در آثارش به دنبال پیوند بین تاریخ و افسانه است و طرحی چندوجهی را بنا می کند که ملغمه ای از اساطیر ایرانی، علم، فلسفه و فرهنگ پاپ است.

علا ابتکار که والدنیش از ایران به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند، در منطقه خلیجی سانفرانسیسکو بزرگ شد. او طراحی را از سنین پایین شروع کرد اما در نوجوانی انرژی اش را روی موسیقی متمرکز نمود. در سال 1992، در 13 سالگی در کلاسهای آموزشی KALX90.7 FM در دانشگاه برکلی کالیفرنیا یاد گرفت که چطور می تواند دی جی بشود. این تجربه با موسیقی در نهایت باعث شد تا علا به دنیای دیوارنگاری (گرافیتی) راه بیابد و سرانجام به هنرهای تجسمی علاقه پیداکرد. علا در سال 1998 برای شرکت در کارگاهی انتخاب شد تا برای نمایشگاه افتتاحیه مرکز هنر و فناوری زوم Zeum که اکنون به نام موزه خلاقیت کوکان شناخته می شود، آثار هنری خلق کند. این کارگاه با همکاری هنر مند معاصر “تیم رولینز” و گروهش به نام کودکان به جامانده(Kids of Survival) که از کودکانی با زندگی‌های پرخطر در نیویورک تشکیل می شد، برگزار شد.

علا به همراه چند هنرمند جوان دیگر از منطقه خلیجی سانفرانسیسکو، هسته اصلی شاخه غربی گروه کودکان به جا مانده را تشکیل دادند. تجربه کار با “تیم رولینز” علا را با دنیای هنرهای معاصر آشنا کرد. راهنمایی‌های فعالانه “تیم رولینز” علا را به تفکر منتقدانه و ادراکی واداشت و او را بر آن داشت تا برای ادامه تحصیل در دانشکده هنر اقدام کند.

یک سال بعد، علا برای دیدار با بستگانش به تهران سفر کرد که به دنبال آن سفر دیگری اما این بار به منظور تحصیل در رشته هنر در تهران داشت. در ابتدا، علا آموزشهایش را با یک نقاش مینیاتور آغاز کرد و بزودی با سبک قهوه خانه ای از میانه قرن بیستم آشنا شد. او زیر دست استاد هنر قهوه خانه ای “محمد درویش فراهانی” تعلیم دید. هنر قهوه خانه ای سبکی است که با محبوبیتش بین آدمهای عادی به خاطر دوری جستن از هنرهای درباری تعریف می شود. نقاشهای قهوه خانه ای در تضاد با هنرمندان دربار آن زمان، هنرهای زیبا را از حیطه تسلط صاحبان پول و قدرت بیرون کشیدند و به میان آدمهای عادی آوردند. یک خصیصه ی بارز نقاشی قهوه خانه ای آزادی اش است، جاییکه هنرمند این سبک بدون هیچ تاثیری از خارج یا توجهی به آناتومی صحیح و چشم اندازهای مرسوم نقاشی‌های مینیاتور آزادانه طرح می کشد.

هنرمند سبک قهوه خانه ای کاملاً با تخیلات و ابتکاراتش هنرآفرینی می کند و به همین دلیل بسیار به جاست که علا ابتکار از دنیای دیوارنگاری در نوجوانی اش و سنت امروزی هنر قهوه خانه ای الهام می گیرد و آثارش احساسات عوام پسندانه مشابهی را به وسعت قاره ها دربرمی گیرد و به تجلیل از داستانها و زندگی‌های قهرمانانه آدمهای امروزی در گذر زمان می پردازد.

علا به دنبال تجربه نوجوانی اش با “تیم رولینز” و گروه کودکان به جا مانده و تحصیل در رشته نقاشی سنتی برآن شد تا تحصیلات رسمی اش را در رشته هنرهای زیبا آغاز کند. در سال 2002 با مدرک لیسانس در رشته هنرهای زیبا از دانشگاه هنر سانفراسیسکو و سپس در سال 2006 با مدرک فوق لیسانس از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد. او بین سالهای 2007 تا 2008 به عنوان استاد مهمان در دانشگاه برکلی کالیفرنیا مشغول به کار بود و از سال 2009 به عنوان استاد مهمان در دانشگاه استنفورد مشغول به تدریس بوده است.

آثار ابتکار در بیش از 70 نمایشگاه گروهی، پنج نمایشگاه دو نفره و 12 نمایشگاه انفرادی در کالیفرنیا، تگزاس، هاوایی، آلمان و دبی به معرض نمایش گذاشته شده اند.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
alaebtekar

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت