علیرضا کوشک جلالی

Alireza Koushk Jalali

علیرضا کوشک جلالی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان، مترجم

 معرفی/ بیوگرافی:

علیرضا کوشک جلالی (به انگلیسی: Alireza Koushk Jalali) هنرمند ایرانی، متولد 20 فروردین سال 1337 در تهران است.

آقای علیرضا کوشک جلالی عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است و از سال 1986 در آلمان به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول کار است. در سال 1393 از طرف وزارت ارشاد، مدرک درجه یک هنری را دریافت کرد. او در سال 2004، گروه تئاتری «علی جلالی آنسامبل» را در شهر کلن پایه‌گذاری کرد و هم‌اکنون مسئول هنری این گروه است. چهار نمایشنامه از او در انتشارات تئاتر مونیخ آلمان به چاپ رسیده‌است. “انتشارات قطره” نمایشنامه‌های “همزاد”، “با کاروان سوخته”، ترجمه نمایشنامه “ژورف و ماریاً اثر “پتر تورینی”، انتشارات “نمایش” ترجمه “پستچی پابلو نروداً و نمایش “هابیل و قابیل” و انتشارات افراز ترجمه “خدای کشتار” اثر “یاسمینا رضا”، ترجمه نمایش “پوزه چرمی” اثر “هلموت کراوزه” و “هنر خوبه و قشنگه اما خیلی درد داره” را روانه بازار کتاب کرده‌اند. او در سال 1389 یک تله تئاتر 60 قسمتی طنز، که بر اساس آثار “کارل والنتین” و “لوریو” نوشته بود را برای تلویزیون ایران تولید کرد.

علیرضا کوشک جلالی تاکنون بیش از 40 نمایش در آلمان و 15 نمایش‌نامه در ایران به روی صحنه برده و جوایز زیادی در زمینه کارگردانی و نویسندگی در فستیوال‌های تئاتری بین‌المللی کسب کرده‌است. کوشک جلالی در سال 2009 نیز برای اولین بار به عنوان کارگردان یک اپرا را در اپرای شهر دورتموند/آلمان به زبان ترکی و آلمانی به صحنه برد.

از آثار به اجرا درآمده این کارگردان در ایران، می‌توان به مسخ، پابلو نرودا، بازرس، موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن، و خدای کشتار، سیستم گرون هلم، پوزه چرمی اشاره کرد. موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن، از طرف انجمن منتقدان خانه تئاتر به عنوان بهترین اجرا در سال 1386 انتخاب شد.

همچنین سه اثر از علیرضا کوشک جلالی (پابلو نرودا، پوزه چرمی و با کاروان سوخته) در سال‌های اخیر در زمره نامزدهای بهترین اجراهای کشور آلمان بوده‌اند. آخرین نمایش‌نامه‌ای که جلالی در ایران کارگردانی کرد، «راهزنان» اثر فردریک شیلر بود که به فستیوال معتبر جهانی شیلر در سال 2013 دعوت شد. در سال‌های اخیر توجه خاصی به تئاترشهرستان‌ها داشته‌است. سال 92 نمایش «روبینسون و کروزو» را در تبریز (کار برگزیده از دید تماشاچیان در جشنواره فجر/مشهد) و سال 93 “پستچی پابلو نروداً را در کاشان و «خدای کشتار» را در تبریز با هنرمندان محلی به صحنه برده‌است.

کتاب‌ها و نوشتارهای دیگر
دو دفتر شعر (آن گاه که درآمدی خورشید زانو زد، نیلوفری در قلب مرداب) و یک قصه (سینما فیروزه) که توسط نشر مهر نوروز در سال 1393 منتشر شد. چند مقاله نیز در ارتباط با تئاتر در مجلات تئاتری معتبر آلمان به چاپ رسانده‌است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
alireza_koushk_jalali

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت