هدف از برگزاری گالری‌های مجسمه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هدف از برگزاری گالری‌های مجسمه

در این مطلب به اطلاعات لازم در مورد برگزاری گالری‌های مجسمه و اهداف هنرمندان برای نمایش آثار خواهیم پرداخت.

مجسمه‌سازی هنری است برای اشاعه فرهنگ و اندیشه انسانی. در تعریف لغوی، مجسمه، هر شی‌ای است که قسمتی از فضا را اشغال می‌کند. وجه تفاوت مجسمه‌سازی با هنرهای دیگر در کاربردی‌تر بودن آن است. مجسمه‌سازی، هنری قدیمی و با اصالت است که جزو پویاترین هنرها است. همچنین، مجسمه‌سازی هنری است که در آن مجسمه‌ساز تلاش می‌کند به جسمی بی جان، شکل داده و به گونه‌ای آنرا در نظرها جاندار نماید. شایان توجه است که هر شکل دادنی را نمی‌توان مجسمه‌سازی نامید چرا که مجسمه‌سازی در پی ایده، تفکر و یا فکری انجام میپذیرد. و این به نبوغ و قدرت خلاقیت مجسمه‌ساز برمیگردد که بتواند از شی‌ای، اثری ماندگار و در خور توجه بسازد.

مجسمه‌سازی که هنری سه بعدی و مرتبط با فضا است در تمدن‌های باستان به شکل گسترده در زندگی اجتماعی آدمیان نقش داشته و علاوه بر زیبایی،کاربردهای گوناگونی را تجربه کرده است. این هنر بویژه در میان یوناییان و مصریان باستان ، به کرات در زمینه نشان دادن ارادات مذهبی شان به کار گرفته می‌شد. یوناییان، خدایان متعدد خود را بصورت مجسمه در معابد قرار می‌دادند و آن‌ها را پرستش می‌کردند. آن‌ها همچنین، مجسمه‌های سنگی و برنزی بیشماری نیز از قهرمانان خود در میدان‌ها و معابر عمومی می‌گذاشتند.

مصریان عقیده داشتند که روح هر انسانی پس از مرگ به این جهان برمی‌گردد و برای اینکه آن روح سرگردان نشود مجسمه‌هایی از سنگ یا برنز یا چوب یا گچ می‌ساختند و در مکان‌های امنی قرار می‌دادند و چون آن مجسمه‌ها کاملاً شبیه اشخاصی که مرده بودند ساخته می‌شد به عقیدهٔ آنان روح به آسانی می‌توانست در آن‌ها جای گیرد. افزون برآن مصریان نیز خدایان خود را بصورت موجوداتی در سنگ یا برنز مجسم می‌کردند و در معابدشان قرار می‌دادند.

با دقت در این دو مورد می‌توان متوجه شد که هر دو این تمدن به گونه‌ای، مجسمه‌ها را در معرض نمایش قرار می‌دادند و در واقع می‌توان اولین نشانه‌های ایجاد گالری مجسمه که امروزه برای نمایش مجسمه‌ها از آن استفاده می‌شود را به این دوران نسبت داد.
وضعیت گالری‌ها در ایران

نگاهی به پیشینیه گالری‌ها در ایران نشان می‌دهد که در مقایسه با امروز، سالهای قبل از 1300 گالری‌های‌های چندانی برگزار نمی شد و مردم یا حتی هنرمندان پیشکسوت و با سابقه، شناخت چندانی از هنرمندان تازه کار و کارهایشان نداشتند و ممکن بود هیچ شناختی نسبت به تازه کاران نداشته باشند و تنها با چند پیشکوت دیگر و شناخته شده آشنا باشند ؛ ولی امروزه به دلیل گالری‌های متعددی مانند گالری مجسمه که برگزار می‌گردد این امکان افزایش پیدا کرده است که در آن‌ها خرید و فروش آثار هنری انجام می‌گیرد.
برگزاری گالری بخصوص گالری مجسمه چه نتایجی به همراه دارد؟

برگزاری گالری‌ها و نمایشگاه‌ها می‌توانند تأثیر چشم گیری در آشنایی مخاطبان با کارها و فعالیت هنرمندان داشته و در پی آن میزان فروش کارها را بالا ببرد.

در کل می‌توان گفت گالری‌ها با چند هدف برگزار می‌شوند:
یک) معرفی محصولات و کارها به مخاطبان

با برگزاری نمایشگاه‌ها و گالری‌ها شما به بهترین شکل می‌توانید کارها و محصولات خود را به نمایش گذاشته و به معرفی خود و کارهایتان بپردازید.
دو) آشنایی با کارهای انجام شده توسط همکاران در آن زمینه

گالری‌ها، بهترین فرصت برای آشنایی شما با افرادی است که در زمینه مخصوص به شما فعالیت دارند. این آشنایی‌ها موجب ارتقاء آگاهی و کیفیت کارها در آینده خواهد شد و برقراری ارتباط با همکاران شما را بهتر در جریان تغییر و تحولات و فرصتها و یا چالشها قرار می‌دهد.
سه) سنجش و مقایسه محصولات با یکدیگر

در گالری‌ها فرصتی برای شما ایجاد می‌شود که بتوانید کارهای خود را با دیگران مقایسه کرده و به نقاط قوت و ضعف آن‌ها بهتر پی ببرید که همین امر خود موجب ارتقاء و بهتر شدن کارها و محصولات شما خواهد شد.
چهار) آشنایی با مخاطبان و همکاران

آشنایی با مخاطبان از جمله مواردی است که برای هر فردی که به ارائه محصولی می‌پردازد مهم است. بهترین مکان و موقعیتی که شما می‌توانید با مخاطبان خود آَشنا شوید زمان برگزاری گالری‌ها و نمایشگاه‌ها است.
پنج) فروش محصولات و کارها

در نهایت اینکه شما به دنبال فروش کارها و محصولات خود هستید. از جمله کارکردهایی که گالری‌ها دارند این است که مشتریان شما با مراجعه به این گالری‌ها و انتخاب محصولات و کارهای مورد نظرشان به خریدن آن‌ها اقدام می‌کنند و فضای مقایسه و سنجشی که در گالری‌ها ایجاد می‌شود فضای مناسب جهت فروش رفتن کارها را ایجاد می‌کند.

شش) ایجاد فضا و شرایط مساوی برای ارائه محصولات و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

ایجاد فضای رقابتی و مقایسه از جمله کارکردهای اصلی یک گالری یا نمایشگاه است.

■ بازدید از نمایشگاه‌های درحال برگزاری

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب


دیدن منابع مطالب

همچنین بخوانید…

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت