اسیا قسطانیان

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون،

 معرفی/ بیوگرافی:

آسیا قسطانیان یا آسیا کنستانتینیان یا آسیا قستنطتنیان (به انگلیسی: Asia Ghostantin) هنرمند ایرانی ارمنی‌تبار، متولد تفلیس گرجستان بود.

خانم آسیا قسطانیان با تلفظ صحیح تر آسیا گوستانیان از ارمنی‌های گرجستان بود. در تفلیس به دنیا آمد. پدرش (میکائیل / میشا) و خانواده اش (مادرش، مارکارید مامیگویان. برادرش، مالودیا؛ و خواهرش آنا) همه اهل تئاتر بودند.

در سال 1299 خورشیدی که به ایران مهاجرت کردند به مدت سه دهه (با وقفه‌هایی) به تئاتر ایران رونق بخشیدند.

اقامت آنان در کشورهای خاورمیانه، آسیا قسطانیان در چند فیلم بازی کرد. از جمله در قاهره در فیلمی به نام عشق به بغداد نقش پرنس نازلی را برعهده گرفت. قسطانیان‌ها به سال 1310 بار دیگر به ایران بازگشتند و فعالیت‌های هنری خود را ادامه دادند.

در سال 1312 که آوانس اوگانیانس می‌خواست فیلم حاجی آقا آکتور سینما را بسازد، با توجه به تجربهٔ بازیگری آسیا قسطانیان، ایفای نقش پروین را به او واگذاشت.

پدرش با کلاس‌هایی که برای آموزش تئاتر تشکیل می‌داد، گروه‌هایی تئاتری که به وجود آورد و نخستین اجراهایی که از نمایشنامه‌های کلاسیک دنیا (از جمله اتللوی شکسپیر) عرضه کرد از پیشگامان تئاتر معاصر ایران محسوب می‌شود و مادرش نیز با صحنه گردانی نمایش «زن مخوف» در سال 1320، نخستین کارگردان زن تئاتر در ایران. از فعالیت‌های تئاتری خانواده قسطانیان پس از اجرای نمایش «مادام ایکس» در سال 1328 در سینما تاج آبادان و اجرای نمایش «ملیکی آقچیگ» در سال 1329 در سالن کالج ارمنیان شهر کلکته، هیچ اطلاعی در دست نیست.

ظاهراً خانواده پس از سال‌ها دوری از وطن به گرجستان بازمی‌گردند. چون بخش فارسی بی‌بی‌سی مرگ آسیا قسطانیان را اعلام کرد از زندگی او در سال‌های آخر عمر در شهر تفلیس خبر می‌داد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت