اهمیت تبلیغات اینترنتی در کسب و کار

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اهمیت تبلیغات اینترنتی در کسب و کار
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد. در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را این گونه تعریف کرده اند؛ نمایش نام‌ها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت‌های پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک کند. با شروع فعالیت‌های تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه گذاشت.به نظر می‌رسد نخستین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک باشد، اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز شد.

در سال 1994 نخستین بنر تبلیغاتی -که امروزه معمول‌ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است- در پایگاه اینترنت «هات وایر» به کار گرفته شد. از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی مؤثر و کارا برای تبلیغات مورد توجه بازاریابان قرار گرفت. به مرور زمان انواع جدیدی از مدل‌های تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینه‌های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد.

در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت از مزیت‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است از آن جمله می‌توان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدف گیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانه روزی، ارسال و نگهداری و به روز رسانی آسان، قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. به علاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانه‌های دیگر است.

شرکت‌های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند، چاره‌ای جز به کارگیری این نوع تبلیغات نخواهند داشت. این امر درمورد شرکت‌هایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند، مصداق بارزتری خواهد داشت.تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگی‌های خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگی‌های مخاطبان، باید شکل متناسب تبلیغات اینترنتی انتخاب شود.

پر استفاده‌ترین شکل تبلیغات اینترنتی، بنرها به شمار می‌آیند. استفاده از ابزار و روش‌های نوین، افزون بر افزایش تأثیر این شکل از تبلیغات، انقلابی در این نوع تبلیغ ایجاد کرده است. تبلیغات بنری نقش بسزایی در افزایش قابلیت‌های تصویری نام‌ها و علائم تجاری دارند. مطابق گزارش تبلیغاتی فورستر، در شرایط یکسان، تبلیغات آنلاین تأثیر زیادی در مشهور شدن نام تجاری شرکت‌ها دارند.

افرادی که ابزارهای تبلیغاتی سنتی را برای محصولات خود مناسب نمی دانند، می‌توانند از تبلیغات بنری برای گسترش نام شرکت خود بیشترین بهره را ببرند. کلید موفقیت افرادی که فعالیت‌های شان ارتباط تنگاتنگی با شبکه اینترنت دارد، گنجاندن بنرها در وب سایت‌هایی است که به نحوی با موضوع تبلیغ آن‌ها مرتبط هستند. دیدن تبلیغات بنری یک شرکت از سوی مشتریان، چه با کلیک روی آن‌ها همراه باشد و چه نباشد، در معروف کردن نام شرکت با هزینه‌ای اندک، نقشی باور نکردنی دارد. به طور کلی بنرها به دو شکل ثابت و متحرک طراحی می‌شوند. بنرها به دلیل هزینه کم در طراحی و پست از متداول‌ترین اشکال تبلیغات اینترنتی به شمار می‌آیند.

بنرهای ثابت: بنر ثابت به بنری اطلاق می‌شود که تبلیغ را به صورت یک تصویر و در اندازه‌ای ثابت ارائه می‌کند. از آنجاکه بنرها در بسیاری از سایت‌ها نمایش داده می‌شوند، نرخ رویت بالایی دارند ولی نرخ کلیک در آن‌ها پایین است.

بنرهای متحرک: در حقیقت بنرهای ثابتی هستند که از فناوری انیمیشن در طراحی و ساخت آن‌ها استفاده شده است. این نوع بنرها به علت متحرک بودن، نسبت به بنرهای ثابت غالباً نرخ کلیک بالاتری دارند. بنرهای ثابت و متحرک هر دو ابزاری‌های مناسبی برای معرفی نام تجاری هستند.

– یکی از مزیت‌های بزرگ این شیوه تبلیغاتی، دسترسی جهانی و شبانه روزی بودن آن محسوب می‌شود. تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعات روز در دسترس است که این امر موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن خواهد شد.

– یکی از مواردی که در این رابطه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، قابلیت بالای اندازه گیری و ردگیری این نوع تبلیغ به دلیل ماهیت دیجیتالی آن است. این امر خود مزیت بزرگی برای سنجش و تحلیل پارامترهای مورد نظر محسوب می‌شود.

– غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبان این نوع از تبلیغات می‌شود. به همین خاطر این شیوه از محدودیت مخاطب برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد. با این حال فراموش نکنید که روز به روز به تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود و این امر نوید آینده‌ای بهتر را می‌دهد.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت