نقش هدایای تبلیغاتی خلاقانه برای تبلیغ موثر
هدایای تبلیغاتی خلاقانه یکی از اثرگذارترین روشها برای تجارتهای محلی بشمار میروند، تبلیغاتی خلاقانه شامل خودکار تبلیغاتی، لیوان تبلیغاتی، فلش مموری تبلیغاتی، پاور بانک تبلیغاتی و کلیه هدایای تبلیغاتی خلاقانه یا هر روش دیگری برای جلب توجه مردم میشود. هزینه هدایای تبلیغاتی خلاقانه در مواردی چندان سنگین نبوده و تجارتهای محلی و کوچک توان انجام آنرا دارند ولی شما میتوانید با استفاده از خلاقیت، هزینه هدایای تبلیغاتی خلاقانه خود را تا حد زیادی کاهش داده و اثرگذاری آن را افزایش دهید، نقش ایدههای خلاقانه در تبلیغات در انتقال سریع پیام به مخاطب موفق بوده و به نمونههای خوب و شایسته در صنعت تبلیغات تبدیل میشوند.
چگونه میتوانید از ایدههای خلاقانه اطراف خود الهام بگیرید؟
شاید در گذشتههای دور راه اندازی یک شغل یا فعالیتی تجاری کاری سادهتر بوده و تنها شامل ارائه خدمات یا خرید و فروش و جابجایی اجناس و کالاها میشد، اما اکنون دیر زمانی است که با افزایش محصولات و گسترش بازارهای تجاری و رقابتی که در پی آن حاصل شده، موفقیت شغلی و افزایش فروش یک محصول نیازمند تلاشی فراتر از معمول شده است، تلاشی که شما را به گزینه برتر مصرف کننده مبدل نماید.
نقش ایدههای خلاقانه در تبلیغاتایدههای تبلیغاتی خلاقانه برای سازمانهای از اهیمت بسیاری برخوردارند، چون این تبلیغاتی ابتکاری بە انتقال پیام سازمان بە مخاطبین هدف کمک میکند. در حالی کە طراحان ایدههای تبلیغاتی کە دارای پیام مستقیم میباشند را ترجیح میدهند، سایرین بر این باورند کە تبلیغاتی کە دارای پیام غیرمستقیم میباشند میتوانند جذابیت بیشتری داشته باشند.
سرتاسر یک کار خلاقانه بر پایهٔ آن چیزی که قبلاً درست شده، به وجود میآید هر ایدهٔ جدید تنها ترکیب یا تلفیقی از یک یا چند ایدهٔ قبلی است مهم نیست که این ایده یا تکنیک چگونه به ذهن ما رسیده، بلکه چگونگی استفاده و بهروزرسانی آن برای هدف مهم است. از این رو، آشنایی با استراتژیها و تکنیکهای خلاقانه و درک بهتر و عمیقتر مکانیزم و چگونگی عملکرد آنها میتواند به گسترش فضاهای ذهنی و یافتن ایدههای نو منجر شود.
از یک متخصص سؤال کنید که کلید موفقیت در تبلیغات چیست؟ به احتمال زیاد جوابی که در این باره میگوید : هیچچیزی از تبلیغات خلاقانه کار آمدتر نیست تبلیغات خلاقانه به یادماندنیتر و بادوامتر است. با هزینه تبلیغاتی کمتری موثر واقع میشود و میتواند گروه طرفداران خود را با سرعت بیشتری بسازد.
اما آیا تبلیغات خلاقانه در ترغیب مردم به خرید، تأثیرگذارتر از تبلیغاتی هستند که به سادگی ویژگیها و مزایای محصولات را فهرست میکنند؟ تعداد زیادی از نتایج تحقیقات نشان میدهد که یک پیام خلاقانه توجه بیشتری را به خود جلب میکند و در رابطه با محصول بازاریابی شده بازتاب مثبتی ایجاد میکند. اما هیچ مدرک و گواهی مورد اعتمادی از چگونگی تأثیر این پیامها بر رفتار خریدار در دسترس نیست و فقط تحقیقات اندکی که خلاقیت را تبدیل به سود فروش منتهی میکند انجام میشود این اتفاق به دلیل این است که شرکتهای تولیدکننده و مدیران آنها و آژانسهایی که تبلیغات آنها را بر عهده دارند فاقد یک روش اصولی و باقاعده برای ارزیابی تأثیر تبلیغات خود میباشند. به همین دلیل تبلیغات خلاقانه از تأثیرات احتمالی و تصادفی استفاده میکند به طور کلی، کمپینهای تبلیغاتی خلاقانهتر، به طور قابلملاحظهای موثرتر واقع شدهاند.
آگهیهای تبلیغاتی پروژههای بزرگی هستند که یک تیم بزرگ از طراحان، کارگردانان و یا مدیران بخش خلاقیت و هنرمندانی که در حیطه طراحیهای مفهومی فعالیت میکنند همگی برای طراحی آنها تلاش فراوانی میکنند. کمپینهای تبلیغاتی بزرگ به منظور تجسم پیش نویس اولیه ایده خلاقانهای که ورای یک تبلیغ قرار دارد به بودجه زیادی نیاز دارند. هر چند این موضوع ساده به نظر میرسد، اما پیدا کردن ایده سختترین قسمت یک پروژه است چون همه کارها بر مبنای آن انجام میشود. تجسم ایده و تبدیل آن از یک پیش نویس یا طرح اولیه که روی کاغذ نوشته یا طراحی شده است به یک تبلیغ نهایی واقعی به تجربه و دانش کافی در مورد ابزارها و روند کار نیازمند است.
نقش ایدههای خلاقانه در هدایای تبلیغاتی خلاقانه یکی از عواملی است که سبب کاهش هزینهها و افزایش تاثیر تبلیغات میشود. اگر فرد برای بیان ویژگی مثبت کالای تجاری یک ایده خلاق داشته باشد و پیام را از طریق ایدهای خلاق منتقل کند سبب اثرگذاری بیشتری خواهد شد. اگر ما یک بیلبورد با یک ایدهای خلاق، برای معرفی کالا ایجاد کنم مجموعه این شرایط سبب میشود که با مخاطبان این بیلبورد در مدتی اندک به نتایجی مطلوب برسیم.
نقش طراح گرافیک آن است که بتواند یک ایده خلاق را متناسب با ویژگیها و امکانات یک رسانه انطباق دهد طراح باید در روند خلق ایده مشارکت داشته باشد و باید توجه کنیم که نه تنها طراح، بلکه یک تیم ایده پردازی است که ایده را خلق میکند. طراح گرافیک تنها یکی از اعضای این تیم است. از سوی دیگر وظیفه طراح تصویری کردن این ایده در قالب هر رسانهای است، پس نقش طرح گرافیک در تبلیغات کمرنگ نیست.
متاسفانه طراحی گرافیک با تبلیغات همعرض شده است در حالی که میتوان از طراحی گرافیک در تبلیغات استفاده کرد طبیعتاً مردم یک جامعه هر چقدر تصاویر بهتری ببینند، سطح درک و سواد بصری آنها افزایش می یابد. همچنین اگر افراد در معرض تصاویر نازلی قرار بگیرند، سطح سواد بصری آنها کاهش می یابد.
بنابراین دو بحث عمده وجود دارد. با درک و فهم سطح سلیقه افراد، میتوان سواد بصری آنها را تحت تاثیر قرار داد بحث دیگر فرهنگسازی، است. معمولاً در تبلیغات خلاقانه جوامع غربی بحثهای خلاقانه مطرح میشود که متناسب با آن نوع فرهنگ، یک مقوله جذاب برای مخاطبان است. تبلیغاتی که در یک جامعه دیده میشود شاخص بسیار مناسبی برای شناخت فرهنگ آن جامعه است، اگر تبلیغات بخواهد افراد را برای استفاده از کالایی خاص ترغیب کند، باید به فرهنگ افراد توجه کند، همانطورکه تبلیغات برای جذب مخاطبان از فرهنگ یک جامعه استفاده میکند، بر فرهنگ جامعه نیز تاثیر می گذارد.
نقش ایدههای خلاقانه در تبلیغاتاز سوی دیگر، زمانی که حجم تبلیغات از میزان خاصی فراتر میرود یقیناً تاثیرات منفی ایجاد شده و موجب ایجاد بی اعتمادی میشود. هم اکنون در جوامع سرمایهداری، افزایش حجم تبلیغات خلاقانه دیده میشود شاید به همین خاطر است که متخصصین تبلیغات درصدد یافتن روشهای غیرمتعارف و جذاب هستند چرا که روشهای قدیمی دیگر پاسخگوی مخاطبان نیستند.
چرا که ما عادت کرده ایم که به جای استفاده از خلاقیت به سراغ آسانترین و پر هزینهترین راهها برویم و متاسفانه بازخورد مناسبی از تبلیغات شهری معمول هم نخواهیم داشت و در پایان حاصلی جز حسرت سرمایههای نداشته و پشتوانه مالی بی پایان برای شما باقی نمی ماند.
تیم خلاقیت بخش ایده پردازی تخصص را در مسیر برقراری ارتباط برند با مخاطبش فعال میکند ارتباطی که باید صمیمی، ماندگار و صادقانه باشد. این بخش از هر طرف که سفارش مشتری را بررسی میکند تا به یک ایده محوری دست یابد که دربرگیرنده اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشتری باشد، همچنین این مفهوم محوری باید متناسب با بینش خودآگاه، ناخودآگاه و توانایی مخاطب برند باشد. این مفهوم نشان خواهد داد که باید درباره ارزش اساسی برند به مخاطب چه بگوییم.
فقط در یک حالت حق داریم انتظار داشته باشیم ما را شنیده باشند، دیده باشند، به خاطر سپرده باشند و دوست داشته باشند. وقتی که پیشتر از خود پرسیده باشیم : چگونه تبلیغات خلاقانه انجام دهیم !
تیم خلاقیت با روشن کردن موتور روشهای خلاقانه، بداهه پردازی و تفکر جانبی حول ایده اصلی طوفان فکری به پا میکند تا زمانی که گیراترین و موثرترین راه القای آن روح را بیابد و آن را به سناری، استوری بورد و طرحهای گرافیکی تبدیل کند. تمام این مراحل، در چهارچوب کمپینی که مشتری را در جریان روند فکری طی شده قرار میدهد، تنظیم شده و به مشتری تقدیم میشود.
امروزه گذشته از بسترهای تبلیغات محیطی می توان از کارکرد رسانهای وسایل در محیط یاد کرد؛ مخاطبان دیگر تنها با بسترها و ابزارهایی نظیر بیلبورد روبرو نیستند بلکه رسانهای شدن وسایل در محیط اهمیت چشمگیری یافته است. تکنولوژیهای نوین نیز شرایط لازم را برای تنوع بخشی به تبلیغات و شیوههای آن و جذب مخاطبان فراهم کرده، اما سوال این است که آیا تنها مشکل ما نوع تکنولوژی و بهره گیری از آن در تبلیغات خلاقانه است؟ یا در محتوای تبلیغات خلاقانه هم با مشکل مواجه هستیم؟
ابعاد هدایای تبلیغاتی خلاقانه
با توجه به تحقیقات میزان تأثیر نقش ایدههای خلاقانه در تبلیغات را میتوان در پنج بعد اندازه گیری کرد.
اصالت : یک تبلیغ اصیل دربردارندهٔ عناصری است که نادر یا شگفتآور هستند، یا آن چیزی است که دور از بدیهیات و پیش پا افتادگی حرکت میکند. تمرکز روی منحصربه فرد نشان دادن ایده تبلیغاتی یا ویژگیهای مطرحشده در تبلیغ است. به عنوان مثال، یک تبلیغ میتواند از هنجارهای جامعه یا تجربیات منحصربه فرد تصویری و کلامی استفاده نماید. تعداد زیادی از کمپینهای تبلیغاتی هر چیزی بجز اصالت هستند.
لوکیشین ابتدایی(الگویی قدیمی) مواد شوینده، یک خانه دار را نشان میدهد که با یک شست وشوی به مراتب سفیدتر به وجد آمده است؛ عطرهایی که از مدلهای بسیار زیبا و مانکنهای جذاب معرفی میشوند و ماشینهایی که رانندگی در یک منظره زیبا را به دور از ترافیک نشان میدهند.
نقش ایدههای خلاقانه در تبلیغاتانعطاف پذیری : یک تبلیغ وقتی که به طوری روان و سلیس، محصول را به طیف متنوعی از کاربردها و ایدهها پیوند میزند، امتیاز بالایی در انعطاف پذیری خواهد گرفت.
جزییات : بسیاری از تبلیغات حاوی جزییاتی غیر منتظره، یا بسط ایدههای ساده هستند به طوری که تودرتو و پیچیده میشوند. یک مثال خوب در این بعد، تبلیغ ماست میوهای Ehrman (یکی از برندهای پیشرو در کشور آلمان) است. در این تبلیغ، فردی پس ازخوردن ماست توت فرنگی لبش را میلیسد، در حالی که زبانش شبیه توت فرنگی شده است.
به عنوان مثال، یک تبلیغ که برای آدامسهای Wrigley’s 5 است، مردی شناور در فضای بین گویهای فلزی را نشان میدهد تا احساس ناشی از جویدن این آدامسها را به تصویر بکشد:
تلفیق : این بعد از خلاقیت در مورد ترکیب و برقراری ارتباط میان اشیاء یا ایدههایی است، که به صورت طبیعی با یکدیگر نامرتبط هستند. به عنوان مثال، برند Wrigley یک آگهی بازرگانی را پخش کرده است و در آن اسطبلی از خرگوش را به نمایش میکشد! خرگوشها با موز، توت فرنگی و هندوانه تغذیه میشوند و دندانهایشان شبیه به آدامسهای Juicy Fruit Squish رشد میکنند. این آگهی بازرگانی، اشیا و عناصر نامرتبط (خرگوش و آدامس) را برای ایجاد یک خط داستانی واگرا در هم آمیخته است.
ارزش هنری هدایای تبلیغاتی خلاقانه : تبلیغاتی که دارای سطح بالایی از خلاقیت هنری هستند، کلامی دلنشین و زیبایی بصری یا شنیداری را در بر دارند. کیفیت تولید آنها بالاست، دیالوگهای هوشمندانهای دارند، زمینهٔ رنگی اصیلی دارند و موسیقی آنها به یاد ماندنی است. در نتیجه، مخاطبان اغلب تبلیغاتی را میبینند که تقریبا قطعهای هنری است بیش از آنکه یک آگهی فروش پر سر و صدا باشد.