هدیه و لوازم تبلیغاتی چیست؟


هدیه تبلیغاتی کالاهایی هستند که عمدتاً بر روی آنها لوگو (آرم) یا شعار قرار می‌گیرد. هدایای تبلیغاتی به منظور استفاده در بخش بازاریابی (Matketing) و به منظور استفاده در برنامه ارتباط گرفتن با مشتریان استفاده می‌گردند.[۱] این هدایای تبلیغاتی در نمایشگاه‌ها و کنفرانس اهدا می‌شوند تا نام یک شرکت یا سازمان، برند یا یک اتفاق خاص را در میان مخاطبان ترویج کنند. اهدای هدایای تبلیغاتی عموعا بخشی از کمپین تبلیغاتی چریکی (پارتیزانی) به حساب می‌آید.

هدیه تبلیغاتی هدیه ایست که یک شخص یا یک بنگاه اقتصادی جهت معرفی مجموعه یا محصول یا برندخود یا ترویج و تبلیغ از محصولاتی بعنوان هدیه استفاده می‌نماید که نام و برند خود را روی آن حک نموده است و آن را به مخاطبین خود (بازارهدف از قبل تعیین شده) تفدیم می‌نماید. به این گونه محصولات هدیه یا هدایای تبلیغاتی گفته می‌شود.

بلیغاتی اجناس تبلیغاتی، محصولات تبلیغاتی، هدیه های تبلیغاتی یا هدیه های تجاری اجناسی هستند (اغلب عنوان تجاری نیز دارند) که در برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می شود. این محصولات برای تبلیغ یک شرکت، عنوان تجاری یا رویدادی در یک نمایش تبلیغاتی یا کنفرانس داده می شود و بخشی از رقابت عظیم بازایابی است.

تاریخچه
اولین محصول تبلیغاتی در ایالات متحده تکمه های یادبودی مربوط به زمان انتخابات جرج واشینگتن در سال ۱۷۸۹ بود. اوایل قرن ۱۹ تقویم، خط کش یا کالاهای چوبی تبلیغاتی وجود داشت اما تا اواخر قرن ۱۹ صنعت سازماندهی شده ای برای ساخت و تولید کالاهای تبلیغاتی وجود نداشت.
جاسپر میکس، صاحب چاپخانه ای در کوشاکتن اوهایو، توسط بسیاری به عنوان بنیانگذار این صنعت معرفی شده است. او یک مغازه کفاشی را متقاعد نمود تا کیف هایی با اسم مغازه به مدارس محل تحویل دهد. هنری بیچ صاحب چاپخانه دیگری در کوشاکتن و رقیب میکس از این ایده استفاده کرد و به زودی آن دو نفر مشغول چاپ و فروش کیف هایی برای جواهرات، شلاق اسب، جعبه کارت، تقویم، لباس، پیشبند و حتی کلاه برای اسب ها شدند.
در ۱۹۰۴ دوازده تولید کننده کالاهای تبلیغاتی گرد هم آمدند و اولین شرکت تجاری این صنعت را تاسیس کردند. آن سازمان اکنون شرکت بین المللی محصولات تبلیغاتی PPAI است که در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ عضو جهانی دارد. PPAI نماینده صنعت محصولات تبلیغاتی بیش از ۲۲۰۰۰ توزیع کننده و حدود ۴۸۰۰ تولید کننده است.
صنعت کالاهای تجاری UK و ایرلند به طور رسمی زمانی پدیدار شد که بازاریابی شرکت ها در اواخر دهه۱۹۵۰ پیچیده تر شد. قبل از این اتفاق ممکن بود شرکت ها هدایایی ضمنی تهیه کنند اما صنعت شناخته شده ای برای کالاهای تبلیغاتی وجود نداشت. انفجار واقعی در رشد صنعت کالاهای تبلیغاتی در دهه ۱۹۷۰ رخ داد در این زمان تعداد فزاینده ای از شرکت های تجاری مزایای تبلیغ هویت صنفی و محصولاتشان را از طریق هدایایی با لوگوی خودشان متوجه شدند. در سال های اولیه محدوده محصولات محدود بود اما در اوایل دهه ۱۹۸۰ درخواست هایی از طرف توزیع کنندگان مبنی بر کاتالوگی تبلیغاتی با لوگوی خودشان جهت ارائه به مشتریان افزایش یافت. در سال های آخر این کاتالوگ ها شایع شد و توزیع کنندگان می توانستند تصویر صنفی خود را بازتاب دهند و آن ها را بدون واسطه به مصرف کننده نهایی بدهند. در سال های اولیه کاتالوگ های تبلیغاتی ابزار فروش موثری به حساب می آمد و مشتریان محصولاتی که در صفحات ارائه شده بود را می خریدند.
در دهه ۱۹۹۰ خدمات کاتالوگی جدیدی از منابع مختلف برای توزیع کنندگان ایجاد شد. در دهه ۹۰ همچنین «گروه های کاتالوگی» که کاتالوگ های منحصر به فردی به دسته خاصی از شرکت های توزیع کننده کالای تبلیغاتی ارائه می دادند خلق شد. عضویت در یک کگروه کاتالوگی همچنین می توانست مدت خرید و شبکه ای از شرکت های توزیع کننده را توسعه دهد و خدمات پشتیبانی دیگری نیز ایجاد کند. نمونه هایی از گروه های کاتالوگی کاتالوگ صرفا تجاری اسپکتروم،گروه پیج و گروه انوی است که محصولات با تخفیفی را برای گروه برگزیده ای که همه حدود ۳ سال در این صنعت بوده اند تهیه می کند. اعضای گروه انوی انحصاریت منطقه ای داشتند و این ویژگی آن ها را از موانع ورود به بازار حفظ می نمود.
در دهه ۱۹۹۰ این صنعت فصل اوجی داشت که در آن اکثر محصولات تبلیغاتی به فروش رسید. این فصل نزدیک کریسمس و دادن هدیه بود.
شرکت های صنفی نیز در بازاریابی خود ابتکار به خرج دادند و از کالاهای تبلیغاتی برای حمایت از رشد عناوین تجاری، محصولات و رویدادها استفاده می کردند. در اوایل قرن ۲۱ نقش کاتالوگ های تبلیغاتی تغییر کرد و نمی توانست نماینده کاملی از محدوده وسیع محصولات در یک فروشگاه باشد. در ۲۰۰۷ کاتالوگ برای لیست خلصی از مشتریان فرستاده می شد و بیشتر نشان دهنده زمینه کاری یک شرکت بود.
در سال ۲۰۰۹ نتایج تحقیقی درباره شرکت های توزیع کننده نشان دهنده انتظار کاهش ۲۵ درصدی استفاده از نسخه های چاپی کاتالوگ ها تا سال ۲۰۱۰ بود.
شرکت های توزیع کننده متخصص تامین محصولات تبلیغاتی خلاقانه هستند. در قدیم آن ها برای اطمینان از اینکه شبکه تولید کنندگی موثری دارند از طریق نامه های دریافتی از تولید کنندگان و با شرکت در نمایشگاه های تجاری سراسر جهان مثل نمایش ملی تجاری در UK، نمایش بنیاد خدمات محصولات تبلیغاتی (PSI) در اروپا و نمایش انجمن بین المللی محصولات تبلیغاتی PPAI در لاس وگاس، NV از گستره محصولات تجاری در دسترس تولید کنندگان آگاهی پیدا می نمودند.
در سال ۲۰۰۴ تجارت تامین محصولات تبلیغاتی با راه اندازی سرویسی آنلاین که توزیع کنندگان را به تولید کنندگان سراسر جهان پیوند می داد شروع به تغییر کرد.
کالاهای تبلیغاتی اجناس تبلیغاتی، محصولات تبلیغاتی، هدیه های تبلیغاتی یا هدیه های تجاری اجناسی هستند (اغلب عنوان تجاری نیز دارند) که در برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی استفاده می شود. این محصولات برای تبلیغ یک شرکت، عنوان تجاری یا رویدادی در یک نمایش تبلیغاتی یا کنفرانس داده می شود و بخشی از رقابت عظیم بازایابی است.

سال ۲۰۰۸ تقریبا هر توزیع کننده ای وبسایتی درباره محدوده محصولات تجاری در دسترس در اختیار داشت. تعداد بسیار کمی قابلیت سفارش آنلاین را نیز فراهم کردند.
تامین
کالای تجاری عمدتا توسط شرکت های صنفی در ایالات متحده امریکا، کانادا، UK و ایرلند و از طریق توزیع کنندگان این کالاها خریده شده است. در ایالات متحده و کانادا این توزیع کنندگان «مشاور تبلیغاتی» یا «توزیع کننده محصولات تبلیغاتی» نامیده می شوند.
توزیع کنندگان توانایی تامین و تحویل چندین تن محصول در سراسر کره زمین را دارند. حتی با ورود و رشد اینترنت این زنجیره تامین به دلایلی تغییر نکرده است:
محصولات تجاری طبق تعریف محصولاتی با لوگوی چاپ شده، نام یا پیام شرکت در رنگ های خاص PMS است. توزیع کنندگان به مشتریان نهایی در گردآوری کار هنری در قالب درست کمک می کنند و در بعضی موارد توزیع کنندگان ممکن است برای مشتریان نهایی کارهنری را خلق نمایند. در نتیجه توزیع کنندگان به منظور رساندن قالب و اندازه صحیح برای کار با تولید کنندگان، چاپ کننده ها یا تحویل دهنده ها ارتباط دارند.
از آن جایی که توزیع کنندگان خوب نسبت به توانایی های چندین تولید کننده شناخت کامل دارند می توانند در صرفه جویی زمانی و مالی مشتری نهایی که صرف جستجوی تولید کننده یا چاپ کننده ای با قابلیت تولید و حمل و نقل به موقع محصولات برحسب ویژگی ها و به مقدار مورد نیاز می شود، نقش بسزایی داشته باشد.
محصولات و موارد استفاده
کالای تبلیغاتی به صورت جهانی برای تبلیغ عناوین تجاری، محصولات و هویت صنفی است. همچنین برای پخش کردن در رویدادها مثل نمایشگاه ها و عرضه محصولات به کار می رود. محصولات تبلیغاتی برای سازمان های غیرتجاری نیز به منظور تبلیغ هدفشان و یاداوری رویدادهای خاصی مثل راهپیمایی ها یا رویدادهایی که برای هدفشان بودجه فراهم می کند، مورد استفاده قرار می گیرد.
تقریبا همه چیز را می توان با نام یک شرکت یا لوگو علامت گذاری نمود و برای تبلیغات استفاده کرد. اجناس متداول برای این کار شامل تی شرت، کلاه، دسته کلید، پوستر، خودکار و یا لیوان است. بزرگترین دسته محصولات برای تبلیغات پوشاک است که حدود ۳۰% از کل را در بر می گیرد. محصولات تبلیغاتی دوستدار محیط زیست مثل محصولاتی که از مواد قابل بازیافت و منابع تجدید پذیر ایجاد شده است بسیار محبوبیت پیدا کرده است.
بیشتر اجناس تبلیغاتی کوچک و ارزان قیمت است اما دربرگیرنده اجناس گران تر نیز باشد؛ مثلا به افراد مشهور در جشنواره های و نمایش های تقدیری اغلب محصولات تبلیغاتی گران قیمتی مثل ادکلن، کالاهای چرمی و الکترونیکی گرانی داده می شود. شرکت هایی که هدایای گران قیمتی برای افراد مشهور فراهم می کنند معمولا از آن فرد درخواست می کنند که از او و هدیه عکسی بگیرند و از آن عکس برای اهداف تبلیغاتی استفاده می کنند. برخی دیگر از شرکت ها هدایایی تجملی مثل کیف دستی یا دستمال گردن برای افراد مشهور تهیه می کنند با این امید که فرد آن را در مجامع عمومی استفاده کند و برای شرکت شهرت به همراه می آورد.
شناخت عنوان تجاری متداول ترین دلیل استفاده از کالای تبلیغاتی است. دلایل دیگری که فروشندگان از اجناس تبلیغاتی استفاده می کنند شامل ارتباط با کارمندان، یاداوری رویدادها، ایجاد آگاهی درباره نمایشگاه های تجاری، روابط عمومی، برنامه های غیرتجاری، برنامه های ایجاد انگیزه درونی، مراجعات مشتریان و بازار پژوهی است.
اجناس تجاری همچنین در سیاست برای تبلیغ کاندیداها و اهداف استفاده می شود. اجناس تبلیغاتی برای موسسات غیر تجاری مثل مدارس و موسسات خیریه به منظور جمع آوری کمک و ایجاد آگاهی استفاده می شود. یک مثال برجسته شرکت livestrong wristband بود که برای ایجاد آگاهی درباره سرطان تبلیغات می کرد و برای برنامه های مبارزه و تحقیق در مورد سرطان بودجه جمع آوری می نمود.
استفاده از کالاهای تبلیغاتی در خرید و فروش پارتیزانی پدیده ای جدید و محبوب است. اجناس به طریق جالب توجهی علامت گذاری می شود و پیام تجاری مشخصی نیز روی آن ها به چشم می خورد. در این نوع خرید و فروش، کالاهای تبلیغاتی مفید خواهد بود به این علت که محدوده وسیعی از محصولات را می توان به این کار اختصاص داد.
اهداء هدایای صنفی در طول مرزهای بین المللی و فرهنگ ها با تفاوت محصول از کشوری به مشور دیگر متفاوت است.
کالاهای تبلیغاتی به ندرت توسط شرکت های صنفی به طور مستقیم از تولید کننده اولیه خریداری می شود. تخصص تولید کننده به تولید فیزیکی محصول متکی است اما آوردن محصول در مقابل مشتری بالقوه مهارتی کاملا متفاوت و فرایندی پیچیده است. در صنعت کالای تبلیغاتی UK و ایرلند شبکه جامعی از شرکت های توزیع کننده وجود دارد. یک توزیع کننده کالای تبلیغاتی به عنوان شرکتی که «روی فروش کالاهای تبلیغاتی به مشتری نهایی تمرکز کرده است»تعریف می شود. (مشتری نهایی شرکتی صنفی یا یک سازمان است که کالای تبلیغاتی را برای استفاده خودش خریداری می کند.) این شرکت های توزیع کننده تخصص رساندن محصول به بازار را ندارند بلکه پشتیبانی تخصصی مورد نیاز را فراهم می کنند. جنبه منحصر به فرد کالای تبلیغاتی این است که در بیشتر مو قیت ها محصول همراه لوگو یا علامت تجاری یک سازمان صنفی است. تولید کنندگان کالای تبلیغاتی پشتیبانی کاملی در پردازش سفارشات، کارهنری، گردش کار و تحویل کالای تبلیغاتی از چندین منبع تولیدکننده ارائه می دهند.
شرکت های تجاری
در UK این صنعت دارای دو گروه اصلی است: Promota (شرکت تجاری کالاهای تبلیغاتی) که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد و BPMA (شرکت کالای تجاری انگلیس) که در سال ۱۹۶۵ آغاز به کار کرد. این شرکت های تجاری نماینده این صنعت هستند و خدماتی را برای تولید کننده و توزیع کننده ها فراهم می کنند. از سال ۲۰۱۰ BPMA با صرفا تجاری شرکتی در UK که نمایش کالای تجاری اولیه در UK را سازماندهی می کند، شریک شد. این نمایش در معمولا منطقه ریکوه و در هفته سوم ژانویه برگزار می شود. میزبانی شام و میهمانی تقدیر در نیمه شب نمایش را BPMA بر عهده دارد.
در ایالات متحده، PPAI (شرکت بین المللی کالای تجاری) شرکتی غیرانتفاعی است که مسئول برگزاری بزرگترین نمایشگاه تجاری (نمایشگاه PPAI) است. همچنین مسئولیت آموزش، مراجعه اعضای آنلاین و مدافعه قانونی را برعهده دارد.
آمار بازار UK
با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ جمع آوری و منتشر شد صنعت کالای تجاری ایرلند و UK درامدی برابر ۸۵۰m£ دارد. در اواسط ۲۰۰۹بازار تا ۷۱۲m£ کاهش یافت و بدترین رکود UK رقم خورد. در ماه ژوئیه ۲۰۰۹ تحقیقات منتشر شده نشان داد که ۱۰ کالای تبلبغاتی برتر خودکارهای تبلیغاتی، پوشاک، اجناس پلاستیکی، فلش مموری تبلیغاتی ، لیوان تبلیغاتی ، محصولات چرمی ، پوشه های کنفرانس پلی اورتان و چتر تبلیغاتی بوده است.
آمار بازار در استرالیا و نیوزلند
شرکت کالای تجاری استرالیا (APPA) تحقیقی برای نشان دادن ارزش صنعت کالاهای تجاری در استرالیا و نیوزلند ترتیب داد. با توجه به گفته APPA این صنعت مبلغی حدد ۱۳۴۰m$ AUD و ۱۴۴m$ NZ در نیوزلند فروش داشته است.
APPA اظهار دارد که تاثیر کالاهای تبلیغاتی با تحقیق آن ها مشخص می شود و تحقیق نیز نشان می دهد ۵۲% گیرنده ها اظهار داشته اند که نظر آن ها در مورد یک شرکت بعد از گرفتن کالاهای تبلیغاتی مثبت تر شده است، ۷۶% نام تبلیغ شده روی محصول را به خاطر داشتند، حدود ۵۰% گیرنده ها آن ها را به طور روزانه استفاده می کردند و ۵۲% مردم بعد از گرفتن محصول تبلیغاتی با شرکت مذکور شروع به کار نموده اند. سایر مزایای کالای تبلیغاتی شامل تعریف محصول، جوابگویی و.. می شود.