عکاسی از پرندگان چیست؟ Birds Photography

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی از پرندگان چیست؟ Birds Photography
عکاسی از پرندگان شاخته از عکاسی حیات وحش محسوب می‌شود.
همیشه شنیده ایم که عکاسی از پرندگان یکی از مشکل‌ترین ژانرهای عکاسی است. بله! شاید بتوان این ژانر را پس از عکاسی زیر آب، مشکل‌ترین ژانر دانست. علت آن است که پرنده‌ها سوژه‌هایی معمولا کوچک،باهوش، دور و همواره در حال حرکت هستند.
جمع شدن این موارد در کنار هم باعث شده که ثبت یک عکس قابل قبول از پرنده با شانس موفقیت کمی همراه باشد.

در اجرا، نزدیک شدن به سوژه موضوعی الزامی و حیاتی است. عکاسی از پرندگان را با دید رفتن با یک لنز سوپرتله اشتباه نگیرید. صبر و مداومت کلیدهایی هستند که در عکاسی پرنده نباید نادیده گرفته شوند.
در کنار خرید یک لنز سوپرتله با قیمت زیاد، به فکر خرید یک کومه(پوششی برای استتار) باشید چرا که به میزانزیادی به شما کمک می‌کند به محل زندگی و تجمع پرنده‌ها نزدیک شوید.

آیا شما هم به عکس گرفتن از پرندگان علاقه مندید؟ درباره عکاسی از پرندگان چه میدانید؟

بیشتر افرادی که پا در مسیر عکاسی پرنده می‌گذارند خیلی زود ناامید می‌شوند چرا که تلاش آن‌ها با نتایج غیر قابل قبول همراه می‌شود. نگران نباشید، این حتی برای حرفه‌ای‌ها هم طبیعی است که تعداد زیادی از شات‌ها موفق نباشند. به طور کلی، نسبت شات موفق به کل شات‌های زده شده در این ژانر بسیار کوچک است.

برای ثبت یک عکس خوب پرنده چه باید کرد؟
توجه به رفتار پرنده مانند هر ژانر دیگر، عکس پرنده باید روح، جذابیت و انتقال حسی بیشتر از یک ثبت معمولی داشته باشد. سعی کنید پرنده‌ها را در هنگام تعامل با یکدیگر و یا تعامل با محیط در کادر بنشانید. مواردی مانند غذا خوردن، شکار، نشستن و برخاستن و حالات خاص پرندگان باعث می‌شوند عکس شما حس بهتری به بیننده منتقل کند.در لحظه‌ای شات بزنید که سرزنده بودن پرنده در عکس شما به چشم بیاید و مورد تاکید قرار گیرد.

هنگام عکاسی از پرندگان باید اصولی را رعایت کرد تا بتوان عکس‌هایی زیبا، جذاب و با جزئیات ظریف خلق کرد. با به کار گرفتن مهارت هایتان در عکاسی و البته کمی شانس می‌توانید عکس‌های با شکوهی از پرندگان بگیرید.

ابزار لازم را با خود به همراه داشته باشید (سه پایه، لنز ماکرو، لرزشگیر لنز). اگر نمی خواهید بعد از جور کردن همه چیز سوژه خود را بترسانید، صبور باشید، دقت کنید و به آهستگی حرکت کنید. اگر به تازگی عکاسی کلوزآپ را آغاز کرده اید، نکاتی که در ادامه مطلب بیان می‌شوند حتما به کارتان می‌آیند.

روی چشمانشان فوکوس کن
تنها راه گرفتن کلوزآپ‌های حرفه‌ای استفاده از لنز‌های ماکرو (از 50 میلیمتر تا 180 میلیمتر) یا لنز زوم با قابلیت ماکرو می‌باشد. اگر لنز، فوکوس دستی داشته باشد بهتر است، چراکه فوکوس اتوماتیک ممکن است به قدر کافی سریع یا خوب عمل نکند. دوربین را روی یک سه پایه قرار دهید تا از لرزش آن جلوگیری کنید. اندازه دریچه دیافراگم را عریض (f/2 – f/8) انتخاب کرده تا عمق میدان (DOF) کمی داشته باشید. در نهایت برای جلب کردن توجه مخاطب به سوژه، روی چشمان پرنده فوکوس کنید.

به پیش زمینه توجه کن
وقتی دارید عکس کلوزآپ خود را ترکیب بندی می‌کنید، پیش زمینه نقش مهمی را در عکس شما بازی می‌کند. معمولا یک پیش زمینه تاریک یا رنگ‌های خنثی می‌خواهید تا سوژه بیشتر به چشم آید. حالت نورسنجی دوربین را روی نورسنجی نقطه‌ای تنظیم کرده تا فقط سوژه را نورسنجی کنید نه پیش زمینه را. در غیر این صورت دوربین گول خورده و فکر می‌کند تصویر تاریک است و عکس را بیش از حد نوردهی می‌کند.

در حرکت بگیرشان
هیچ چیز جذاب‌تر از پرنده در حال پرواز نیست. اما اگر دقت نکنید فقط یک صحنه مات را ثبت خواهید کرد. برای ثبت کردن حرکت سریع پرنده باید از سرعت شاتر‌های سریع و حداقل 1/500 ثانیه استفاده کنید. با بالا بردن سرعت شاتر حرکت بال‌های پرنده را به خوبی ثبت خواهید کرد. از حالت عکاسی دنباله دار سریع (burst mode) دوربینتان، که عکس‌ها را سریع و پشت سر هم می‌گیرد، استفاده کنید.

از رفتارشان عکس بگیر
اگر می‌خواهید عکس‌های ویژه‌ای از پرندگان بگیرید باید صبح زود از خواب برخیزید چراکه آن‌ها صبح‌ها فعال‌تر هستند. صبح زود بیرون بروید و مخفی شوید تا از کارها و عادت‌های روزانه شان مثل خوردن و … عکس بگیرید. شاید بهتر باشد چند روز بدون اینکه عکس بگیرید فقط آن‌ها را تماشا کنید تا آمادگی بیشتری پیدا کنید.

مراقب لرزش دوربین باش
در عکاسی ماکرو باید حسابی مراقب بود تا دوربین نلرزد. سوژه را پیدا کرده اید و بی حرکت ایستاده اید تا پرنده نترسد، اما هنوز باید مراقب لرزش دوربین باشید. علاوه بر استفاده کردن از سه پایه، که واقعا ضروری است، دو راه دیگر هم برای جلوگیری از لرزش دوربین توصیه می‌شوند. اولین راه (و بهترین) استفاده از دکمه شاتر کابلی است (عکس گرفتن بدون نیاز به لمس دوربین). اگر دوربینتان قابلیت قفل آینه را داشته باشد خیلی خوب است، یعنی آینه داخلی دوربین را بالا نگه داشته و با دکمه شاتر کابلی عکس می‌گیرید. راه حل دوم برای جلوگیری از لرزش دوربین استفاده کردن از تایمر دوربین است. متاسفانه این مورد در عکاسی پرندگان زیاد کاربردی نیست چراکه تاخیر اجازه نمی‌دهد عکس را لحظه‌ای که می‌خواهید بگیرید. عکس شما چند ثانیه پس از فشردن دکمه شاتر گرفته خواهد شد.

دنبال رنگ‌های پویا بگرد
لنز زوم یا لنزی با فاصله کانونی زیاد به شما کمک می‌کند تا جزئیات را در عکاسی ماکرو به تصویر بکشید. برای اینکه بتوانید از آن‌ها عکس بگیرید باید مخفی شوید که کار آسانی هم نیست. برای اینکه رنگ‌ها را به درستی ثبت کنید لازم است تا تعادل رنگ سفید (WB) را تنظیم کنید. برای پویایی هرچه بیشتر رنگ‌ها به هنگام تنظیم تعادل رنگ سفید از یک کارت سفید نمونه استفاده کنید. پرندگان معمولا بال‌های رنگارنگی داشته که باید در ثبت آن‌ها دقت کرد.

تنظیمات پیشنهادی
پرندگان بسیار سریع بوده، پس باید از بیشترین سرعت شاتر ممکن مثلا 1/500 ثانیه استفاده کرد. با اینکار حتی قادرید که از آن‌ها حین پرواز عکس بگیرید. اما با افزایش سرعت شاتر به ثبت نور بیشتر و در نتیجه به دریچه دیافراگم بازتر احتیاج خواهید داشت. دریچه دیافراگم عریض نه تنها سرعت بالای شاتر را جبران می‌کند بلکه باعث ایجاد عمق میدان کمتر و حذف جزئیات غیر ضروری پیش زمینه می‌شود.

ابزار پیشنهادی
اگر می‌خواهید عکس‌های کلوزآب خیلی واضح و شارپی بگیرید باید یک لنز زوم ماکرو داشته باشید. وقتی به طبیعت می‌روید تا این عکس‌های ماکرو را بگیرید به این‌های نیاز پیدا می‌کنید. یک لنز تله فوتو با حداقل دریچه دیافراگم f/3.5 یا f/4. تک پایه یا سه پایه.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت