چاپ پلات لمینیت (کوتد لمینیت)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چاپ پلات لمینیت (کوتد لمینیت)
چاپ پلات لمینیت (کتدلمینیت) یک نوع چاپ دیجیتال است اما متفاوت است که در این مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت..
دستگاه پلاتر بر روی متریال‌های مختلف چاپ می‌زند و سپس به کمک دستگاه لمینیتور بر روی چاپ یک لایه کشیده می‌شود که آن را در مقابل پارگی، چین و چروکیدگی، لک‌شدن، آفتاب خوردگی، سیاه شدگی، پریدگی رنگ و یا چربی، اثر انگشت و سایر آسیب‌های موجود رطوبت و صدمات احتمالی حفظ می‌نماید، این لایه محافظ می‌تواند به صورت لمینیت مات یا براق باشد.

لمینت در واقع حالت مایع دارد و انواع مایع لمینت بر روی سطوح مختلف عمل چاپ غیر مستقیم را انجام می‌دهد. لمینت در واقع چاپ نیست، بلکه بعد از اینکه کار چاپ می‌شود آنرا پرس یا لمینت می‌کنند

چاپ پلات لمینیت – انواع لمینیت
.لمینت دو نوع می‌باشد شامل لمینت گرم و سرد که سرد آن نازکتر، تقریبا زیباتر، ظریفتر و گران‌تر است. ولی لمینت رایج لمینت گرم بصورت مات یا براق است که معمولا برای کارهای بزرگ یا همان لارج فرمت یا پلات استفاده می‌شود.
روش سرد بیشتر برای محافظت از سطح کار چاپ شده و ایجاد جلوه‌های هنری است. تفاوت این روش با روش گرم در نبودن حرارت و بکار بردن یک لایه بسیار نازک در این سیستم است و می‌توان گفت که معادل کار سلفون کشی است.

چاپ پلات لمینیت – نحوه کار دستگاه پلاتر
در واقع پلاتر هم همانند سایر دستگاه‌های چاپ دیجیتال دارای هد‌هایی هست که بوسیله آن رنگ را بر روی انواع گوناگون کاغذ انتقال می‌دهد.
نحوه کار بدینگونه است که فایل طراحی به وسیله کامپیوتر به ریز پردازنده دستگاه پلاتر انتقال پیدا می‌کند و رنگ از مخازن مخصوص به وسیله هد‌ها بر روی کاغذ انتقال پیدا می‌کند. در انتها جهت جلوگیری از رنگ پریدگی بر روی آن لمینت مات و یا براق کشیده می‌شود.

در چاپ پلات لمینیت امکان چاپ تا عرض 150 سانتی متر وجود دارد، این نوع چاپ مختص فضای داخلی ( چاپ ایندور) است و کاربرد آن برای مواردی از جمله چاپ نقشه، چاپ پوستر، چاپ کوتد، چاپ فتو گلاسه، چاپ بوم ،چاپ پی وی سی، چاپ سازه‌های نمایشگاهی مثل استند، پاپ آپ، کانتر و رول آپ می‌باشد .


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود