تعرفه و انواع چاپ دیجیتال

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تعرفه و انواع چاپ دیجیتال
تعرفه چاپ دیجیتال
قیمت و هزینه چاپ دیجیتال بر حسب مواردی از جمله نوع کاغذ، تیراژ چاپ و رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن مشخص می‏شود. یکی از نکات مهم در رابطه با چاپ دیجیتال، امکان چاپ در تیراژهای کم می‏باشد. در عین حال آنچه که موجب امتیاز این نوع چاپ شده، امکان تغییر مطالب مورد نظر، در چاپ‌های بعدی است که این امر، هزینه و تعرفه چاپ دیجیتال را تا حد زیادی کاهش می‎دهد.

بطور کلی هزینه چاپ دیجیتال در کاغذهای تحریر به نسبت کاغذ گلاسه کمتر است که این امر بر حسب وزن محاسبه می‏شود. بدین معنا که هر چقدر کاغذ گلاسه وزن بیشتری داشته باشد، قیمت چاپ آن نیز بیشتر می‏شود. تعرفه چاپ بر روی لیبل و کتان نیز به مراتب بیشتر از انواع قبلی می‏باشد.

همانطور که گفته شد رنگی بودن یا سیاه و سفید بودن چاپ نیز معیار دیگری برای تعیین تعرفه چاپ دیجیتال به شمار می‏رود. به این معنا که چاپ رنگی هزینه بیشتری نسبت به چاپ سیاه و سفید دارد. هزینه چاپ دو رو 2 برابر چاپ یکرو محاسبه می‏شود. همچنین چاپ در برگه‌های A3 بیشتر از A4 می‏باشد. در صورتی که برای چاپ دیجیتال، نوع تنپلات (در آن از نقاط رنگی فراوان استفاده می‏شود که با زوایای مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند) سفارش داده شود، هزینه چاپ افزایش پیدا می‏کند. با توجه به اینکه در چاپ دیجیتال امکان طراحی و عکاسی نیز وجود دارد، لذا با چاپ تصاویر، قیمت و تعرفه چاپ نیز بیشتر خواهد بود.

خدمات چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال به منظور سرعت دهی و افزایش کیفیت در چاپ انجام می‌شود. دستگاه‌های چاپ دیجیتال قادر به چاپ بروشور، پوستر فوری، کارت ویزیت، کاتالوگ، کارت دعوت و نمونه گیری برای کتاب می‌باشند. یکی از نکات اصلی در رابطه با چاپ دیجیتال، امکان استفاده از لمینیت پس از چاپ‌های indoor، قراردادن کارهای چاپ شده بر روی رول آب، فوم، تخته‌شاسی و یا سطح دیگری که در نمایشگاه‌ها کاربرد دارد. علاوه بر این، چاپ دیجیتال قابلیت چاپ با کیفیت بالا بر روی کاغذ عکس در ابعاد مختلف را داراست. ابعادی که در چاپ دیجیتال انجام می‌شود با 30-44 سانتیمتر و با گرماژ 300 می‌باشد.

روش کار چاپ دیجیتال بدین صورت است که مشتریان می‌توانند فایل مورد نظر خود طراحی و سپس به مراکز چاپخانه ارائه دهند. یکی از خدمات مهم چاپ دیجیتال، اگر در میانه چاپ، مشتری قصد تغییر مطالب خود را داشته باشد، می‌تواند در چاپ‌های این کار را انجام دهد. این روش چاپ سفارشات مشتریان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار آنان قرار می‌دهد.

مراکز چاپ دیجیتال به مدرن‌ترین دستگاه‌های زیراکس مجهز هستند و واحد پذیرش تمامی سفارشات را از مشتریان دریافت می‌نمود سپس در واحد طراحی و گرافیک، امور مربوط به دیزاین سفارشات انجام و سپس برای چاپ آماده می‌شود. این روش قابلیت چاپ به شکل ورقی بر روی انواع کاغذ‌های تحریر، شیشه ای، تلق ترانسپارنت، گلاسه، کتان، پشت چسب دار براق یا مات و در ابعاد A5 تا SRA3 را دارد.

چاپ دیجیتال لیزری
روش چاپ دیجیتال لیزری بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی دارد. در این روش، چاپ بصورت خشک و همانند چاپ فتوکپی صورت می‌گیرد. همانطور که از اسم آن هویداست، دستگاه‌های چاپ دیجیتالی لیزری بواسطه نور عمل می‌کنند که موجب می‌شود تا بار الکترواستاتیکی در قسمت‌های نور داده شده، درز داده شود. سطح غلتک درون یک مخزن در بسته بسیار ریز و نرم تونر (گرد ظهور) یا پودر پالستیک خشک قرار می‌گیرد که قسمت‌های باردار غلتک ذرات پودر را بطور الکترواستاتیکی جذب می‌نمایند و آن‌ها را از میان یک جوش دهنده (Fuser ) عبور می‌دهد و سپس با گرما و حرارت پودر پالستیکی را به سطح مورد نظر می‌چسباند.

در چاپ دیجیتال لیزری، الکتریسیته ساکن به عنوان یک عامل حیاتی عمل می‌کند و موجب وارد شدن نیرو بر مرکب و چاپ آن بر روی سطح می‌شود. عنصر اصلی یک چاپگر لیزری چکش می‌باشد که بواسطه یک سیم که جریان الکتریکی در آن جریان دارد باردار می‌شود و تصویر مورد نظر را ایجاد می‌نماید. سپس دستگاه چاپ دیجیتال، چکش با تونر باردار که از پودری سیاه و نرم تشکیل شده است را می‌پوشاند. تونر دارای بار مثبت است و به همین دلیل چکش به نقاط بدون بار منفی می‌چسبد. زمانی که طرح با پودر ترکیب می‌شود، چکش بر روی کاغذ به چرخش در آمده و به آن بار منفی داده می‌شود. این عامل موجب می‌شود تا پودر بر روی سطح بر جای بماند و عمل چاپ صورت بگیرد.

چاپ دیجیتال لیبل
با توجه به اینکه چاپ لیبل عموما در تیراژهای کم انجام می‌شود، لذا نیازمند یک روش چاپ مقرون به صرفه است که بتواند در کمترین زمان ممکن، لیبل‌هایی باکیفیت بالا ارائه دهد. یکی از دستگاه‌های چاپ دیجیتال که برای چاپ لیبل استفاده می‌شود any-001و any-002 می‌باشد، که با هزینه سرمایه گذاری کم و استفاده از مدیا و متریال‌های متعدد قادر به چاپ لیبل در مدت زمان کوتاه و باکیفیت بالا می‌باشند. دستگاه چاچ dpi 600 * 1200، نیز می‌تواند برای چاپ لیبل‌ها در تیراژهای کم مورد استفاده قرار بگیرد که با استفاده از هدهای مدرن LED، چاپ CMYK، چاپ رول یا عرض 50 الی 220 میلیمتر می‌تواند در مدت یک دقیقه، 9 متر لیبل چاپ نماید.

یکی از نکات مهم در چاپ لیبل، تصاویر و کیفیت رنگ آن‌ها می‌باشد. بدین منظور دستگاه‌های دیجیتالی که برای چاپ لیبل استفاده می‌شود قابلیت چاپ تمامی رنگ‌ها و بویژه رنگ‌های نقره‌ای و طلایی را دارند. به این معنا که می‌توانند روی انواع مواد اولیه، کاغذ، پلاستیک PET و لیبل‌های PP فرآیند چاپ را اجرا کنند.

اگر در دستگاه چاپ، نازل گرفته شود، ممکن است هد متوقف شود و به تبع آن اپراتور مجبور به تعویض هد شود. همچنین ممکن است یکسری نوارهای رنگ پریده روی کار چاپ شود و کار چاپ لیبل بی کیفیت شود. اغلب دستگاه‌های دیجیتالی چاپ لیبل، دارای چندین هد یدکی (back up) هستند که تنها زمانی کاربرد دارد که مرکب در نازل هدهای اصلی رسوب کند و آن را متوقف ساخته باشد. در روش چاپ دیجیتال لیبل، دستگاه بطور اتوماتیک وار به اپراتور اولتیماتوم (هشدار) می‌دهد که کدام هد گرفته و چاپکار هدهای یدکی را به کار می‌اندازد و از این طریق تولید دچار توقف نمی‌شود.

چاپ دیجیتال کتاب
چاپ دیجیتال عموما برای تیراژهای کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس زمانی می‌توان از چاپ دیجیتال برای چاپ کتاب استفاده نمود که در تیراژهای پایین باشد. یکی از امتیازات چاپ دیجیتال کتاب، کیفیت و سرعت کار می‌باشد. از آنجا که در چاپ دیجیتال پلیت حذف می‌شود و چاپ مستقیم از کامپیوتر بر روی کاغذ صورت می‌گیرد، لذا کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین امکانپذیر می‌باشد. برای چاپ نمونه کتاب و عرضه آن در بازار به منظور سنجش مخاطبان در رابطه با محتوای، می‌توان از روش چاپ دیجیتال استفاده کرد.

یکی از نکات مهم در چاپ دیجیتال کتاب، امکان تغییر نسخه‌های مختلف می‌باشد. بدین معنا که با چاپ آزمایشی و ورود کتاب به بازار، نظریات خوانندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد سپس در نسخه‌های بعدی تغییرات مطابق با نظریات خوانندگان اعمال شود. تغییر اطلاعات و محتوای کتاب می‌تواند در زمان فرآیند چاپ و بدون وقفه نیز صورت بگیرد. اطلاعاتی که تغییر می‌کند می‌تواند شامل شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.

چاپ تصاویر با کیفیت در کتاب نیز یکی از سفارشات اغلب مشتریان می‌باشد. بدین منظور چاپ دیجیتال قابلیت اجرای این امر را دارا می‌باشد. اگر چه هزینه چاپ کتاب بواسطه چاپ دیجیتال بیشتر از سایر روش‌ها می‌باشد اما با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ صورت می‌گیرد، برای تیراژهای کم تعداد قابل جبران است. متقاضیانی که برای چاپ کتاب خود عجله دارند و تمایل دارند که فرایند چاپ بلافاصله پس از تقاضا صورت بگیرد، می‌توانند از این روش استفاده نمایند. صرفه‌جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین‌های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت و کاهش هزینه‌های چاپ در تیراژها، موجب شده تا این روش چاپ برای بسیاری از مشتریان چاپ کتاب از محبوبیت بالایی برخودار باشد.

چاپ دیجیتال کارت پی وی سی (PVC)
برای چاپ کارت پی وی سی، بهترین روش پیشنهادی، چاپ دیجیتال است که در آن روش چاپ مستقیم و غیرمستقیم انجام می‎شود. کارتهای PVC 760 میکرونی در 3 نوع طلایی، نقره‌ای و سفید را می‎توان با استفاده از روش چاپ دیجیتال چاپ نمود. چاپ کارت پی وی سی بصورت دیجیتال با ضخامت‎های مختلف از 300 تا 800 میکرون و در تیراژهای 100 عدد بالاتر در یک روز قابل انجام می‎باشد. کارت‎های پی وی سی (760 میکرونی) در ابعاد استاندارد عابربانکی با لبه‎های گرد هستند که بصورت 4 رنگ و 2 رو چاپ می‎شوند.

از آنجا که جنس کارت‌های پی وی سی، پلاستیکی و انعطاف‏پذیر است، لذا پروسه چاپ آن‌ها نیز متفاوت از انواع دیگر چاپ است و نیازمند به کارگیری تکنیک‎های خاصی می‎باشد. در روش چاپ دیجیتال، امکان چاپ کارت با درج هرگونه اطلاعات متغیر و پوشش امنیتی اسکروچ فراهم شده است. تنها محدودیت این روش چاپ، تعداد تیراژ پایین می‎باشد که با صرف زمان و انجام چاپ در چندین مرحله می‎توان کارت‌های پی وی سی را در تیراژهای بالا چاپ نمود.

چاپ دیجیتال کارتهای پی وی سی می‎تواند بصورت یک رو رنگی، یک رو تک رنگ مشکی، یک رو رنگی با پوشش حساس به نور ماورای بنفش (UV)، دو رو رنگی با پوشش حساس به نور ماورای بنفش (UV) و چاپ طلایی یا نقره‌ای یک رو انجام شود که هزینه چاپ هر یک متفاوت است.

بهترین روش برای ارائه طرح‎ها و مطالب برای چاپ کارت پی وی سی، استفاده از فرمت PSD و یا TIFF بصورت RGB و با وضوح 300 dpi در ابعاد 86 × 54 میلیمتر می‎باشد. اطلاعاتی که برای چاپ بر روی کارتهای پی وی سی نیاز است عبارت است از مشخصات فردی، شماره گارانتی و … که باید در قالب فایل اکسل ارائه گردند. لازم به ذکر است که هزینه خدمات آماده سازی فایل از قبیل تایپ، اسکن تصاویر و طراحی کارت پی وی سی، مجزا از هزینه چاپ محاسبه می‎شود.

چاپ دیجیتال کاتالوگ و بروشور
چاپ کاتالوگ‎ها و بروشورها باید در مدت زمان کوتاهی انجام شود. به همین دلیل روش چاپ دیجیتال برای کاتالوگ‎ها و بروشورها روش مناسبی می‎باشد. همچنین در چاپ بروشور و کاتالوگ به منظور پیام رسانی و انتقال هدف اصلی به مشتریان، نیازمند طراحی منحصربفرد همراه با تصاویر می‎باشیم. به این معنا که کاتالوگ‎ها نیازمند تصاویر زیادی هستند تا مشتری در برخورد اول، یک تصویرسازی ذهنی نسبت به محصول و عملکرد شرکت داشته باشد. در چاپ دیجیتال این امر امکانپذیر شده و تصاویر باکیفیت بالایی چاپ می‎شوند.

برای چاپ کاتالوگ توضیحات کامل و جامعی در رابطه با محصولات و عملکرد شرکت‎ها، به اطلاع مشتریان می‎رسد. این در حالی است که در چاپ بروشور، توضیحات اولیه شرح داده می‎شود که این تفاوت، باید در هنگام چاپ مورد توجه قرار بگیرد. بدلیل قابلیت تغییر اطلاعات در فرآیند چاپ دیجیتال، در صورتی که تصمیم برای محتوای کاتالوگ و بروشور به یکباره تغییر کند و مشتریان قصد اضافه کردن مطالب جدید و یا حذف برخی تصاویر و نوشتارها را داشته باشند، می‌توانند سفارشات جدید خود را به اپراتور منتقل سازند. یکی از معایب چاپ کاتالوگ و بروشور با روش چاپ دیجیتال، محدودیت تعداد چاپ است که بدین منظور می‎توان دفعات چاپ را افزایش داد.

تحویل سفارشات برای چاپ کاتالوگ و بروشور به روش دیجیتال، فوری بوده و هزینه چاپ A3 نسبت به A4، بیشتر محاسبه می‎شود. بهترین نوع ارائه فایل برای چاپ دیجیتال کاتالوگ و دیجیتال، فرمت PDF باکیفیت بالا و بشکل Grayscale می‎باشد. لازم به ذکر است که هزینه اجرای کامپیوتری، طراحی و عکاسی کاتالوگ‎ها و بروشورها نیز بصورت جداگانه محاسبه می‎شود.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت