دانستنی‌های بیشتر درباره چاپ دیجیتال

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دانستنی‌های بیشتر درباره چاپ دیجیتال
انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی

انواع چاپ دیجیتال را می­توان از نقطه نظر ابعاد سطح چاپ شونده به سه دسته تقسیم نمود:

– چاپ دیجیتال فرمت متوسط (medium format): حداکثر ابعاد کارهای چاپی A3+ یعنی 33*48 سانتی متر خواهد بود. چاپ دیجیتال در این ابعاد، به شیوه‌های لیزری (تونری)، جوهرافشان و نوری قابل انجام است که بخش عمده‌ای از سفارشات چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، لفاف­های بسته­ بندی، لیبل، عکس، چاپ روی سطوح مختلف و غیره را در برمی‌گیرد.

– چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در این دسته از A3+ تا عرض 150 سانتی متر را شامل می­ شود که مانند چاپ‌های فرمت متوسط، به شیوه‌های دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری انجام می­ شود. مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می‌رود.

– چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتیمتر را شامل می‌شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند.

گستردگی و تنوع در ابعاد و سطوح چاپی: چاپ دیجیتال و به ویژه روش جوهرافشان تنها شیوه‌ای است که قابلیت چاپ در ابعاد بسیار عریض با کیفیت‌های بالا برای مخاطب ایجاد می‌کند. تنوع و گستردگی ابعاد چاپی به این شیوه از قابلیت‌ چاپ لیبل‌های کوچک در صنعت بسته‌بندی تا انواع متنوع کتاب و بروشور در اندازه‌های مختلف همچنین اعلان‌های عریض تبلیغاتی فضای باز را شامل می‌شود. از نقطه‌نظر جنس سطح چاپی نیز این شیوه مجموعه وسیعی از انواع کاغذها، به صورت رول و ورق در گرماژهای مختلف، انواع فلکسی، بنر، پارچه و … را برای چاپ به شیوه‌های گوناگون دیجیتال پدید می‌آورند. در واقع هیچ شکل دیگری از چاپ تا این حد انعطاف‌پذیر و قابل تغییر نیست. بخشی از انعطاف‌پذیری چاپ دیجیتال ناشی از این واقعیت است که می‌تواند با دستگاه‌های مختلف موجود در بازار خروجی داشته باشد. سفارش‌دهنده محصول چاپی می‌تواند از شیوه چاپ لیزری برای شخصی سازی کارت‌ها و بروشورهایش استفاده می‌کند. در همان حال مخاطبی دیگر، برای تولید اعلان‌ چند متری می‌تواند شیوه جوهرافشان را برگزیند. به دلیل این تنوع لازم است برای به کارگیری روش‌های مناسب هر سفارش، تفاوت‌های میان این شیوه‌ها و نقاط ضعف و قوت هر کدام را شناخت و از قابلیت‌های آن‌ها در راستای اجرای طرح‌های مختلف استفاده جست. از نقطه‌نظری دیگر چاپکارانی که سعی می‌کنند راهکارهای دیجیتال را به کار بندند از مزیت صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخوردار می‌شوند. علاوه بر آن طیف وسیعی از محصولات چاپی را نیز می‌توان با انتخاب‌های عدیده همراه ساخت. همچنین چاپ دیجیتال این امکان را فراهم می‌آورد تا فقط آنچه را که لازم است به چاپ برساند و بدین طریق از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

انواع روش­های چاپ دیجیتال شیوه‌های چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می‌برند بسیار متنوع و در صنایع مختلف گسترده است. اما به طور کلی انواع روش‌های چاپ دیجیتال بر اساس نوع و تکنولوژی دیجیتال مورد استفاده در آن‌ها، به گروه‌های اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

روش جوهرافشان در مجموعه روش‌های چاپ دیجیتال، شیوه جوهرافشان آشناترین و با کیفیت‌ترین این شیوه‌ها به شمار می‌رود. ماشین‌آلات این شیوه از تنوع بالایی برخوردار بوده و از انواع پرینترهای رومیزی تا ابعاد عریض 5 متر را شامل می‌شوند. نحوه کار سیستم جوهرافشان به این صورت است که اطلاعات دیجیتال را توسط مرکب‌های مایع به طور مستقیم روی کاغذ می‌نشاند. از آنجا که در این تکنولوژی نیازی به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیست و مرکب بطور مستقیم توسط یک هد روی سطح چاپی انتقال می‌یابد، این روش به عنوان اصیل‌ترین روش چاپ دیجیتال- تکنولوژی دیجیتال تا آخرین مرحله قبل از انتقال مرکب روی سطح، به کار گرفته شده است- محسوب می‌شود. نازل رنگ‌پاش این دستگاه به طور کامل دیجیتالی عمل کرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پیروی می‌کند در نتیجه عوامل تاثیرگذار روی کیفیت چاپی به حداقل خود یعنی، نوع و جنس کاغذ همچنین شرایط اقلیمی موجود کاهش می‌یابد. به همین جهت است که خروجی چاپ به روش جوهرافشان بیشتر از سایر شیوه‌های چاپی که عوامل مختلفی روی کیفیت چاپ آن‌ها تاثیرگذار است -مانند محمل چاپی، تعادل آب و مرکب و …- قابل کنترل و نزدیک به استانداردهای مد نظر است.از آنجا که سرعت چاپ در این شیوه پایین است، امکان به کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا موجود نیست با این حال تولیدکنندگان دستگاه‌های دیجیتال آینده درخشانی را برای روش جوهرافشان پیش‌بینی می‌کنند. مهم‌ترین فن‌آوری‌های چاپ دیجیتال جوهرافشان، سیستم‌های پیوسته (Continues tone) و سیستم‌های جوهرافشان با پاشش مرکب بر اساس تقاضا (Drop on Demand) است.

روش الکتروفتوگرافی در این شیوه از دو نوع مرکب جامد پودری (تونر) یا مایع (شیوه دیجیتال مرکبی) استفاده می‌شود.

1-روش تونری اساس این شیوه از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر، تشکیل تصویر به وسیله مرکب‌های پودری با نام تونر که قابلیت باردار شدن دارند و ذوب شدن این تونرها روی سطح کاغذ، شکل می‌گیرد. این مراحل را می‌تواند در 5 بخش تصویرنگاری، مرکب‌زنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و پاکسازی درام، خلاصه کرد. سیستم‌های تونری قادرند با سرعتی بالاتر از سیستم‌های جوهرافشان، تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می‌آیند ایجاد کنند. اگر چه این روش به اندازه روش جوهرافشان دیجیتالی نشده است و واسطه‌های متعدد آنالوگ بین مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد ولی به واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم‌های چاپ دیجیتال به ویژه در ابعاد متوسط (Medium Format) به شمار می‌آید. این دستگاه‌ها درترکیب با یک اسکنر به عنوان دستگاه‌های کپی یا لیزری برای عموم شناخته شده‌اند.

2- روش دیجیتال مرکبی این شیوه که به جای پودر رنگ (تونر) از مرکب‌های رنگی استفاده می‌کند، برای کارهای پرتیراژ کاربرد مناسبی دارد. خروجی این دستگاه‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی است ولی پیچیدگی تکنولوژی در این نوع دستگاه‌ها باعث شده است که از گستردگی سیستم‌های تونری برخوردار نباشند. این تکنولوژی سال‌ها، تنها در اختیار کمپانی Indigo قرار داشت پس از آن فعالیت‌های بسیاری برای گسترش آن صورت گرفت ولی محدودیت اصلی این دستگاه‌ها قیمت بالای آن و همچنین ابعاد کار چاپی است که از SRA3 بالاتر نرفته است از دیگر مزایای منحصربفرد این پرنیترها می‌توان به امکان استفاده از رنگ‌های اسپات (Spot) به صورت کانال‌های رنگی مجزا و یا چاپ 6 رنگ HI-FI اشاره کرد.

روش دیجیتال نوری یا پرتوی از دیگر شیوه‌های پرکاربرد چاپ دیجیتال، چاپ نوری است. در این روش تصویر مورد نظر را از طریق تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای ویژه و حساس به نور – مشابه کاغذ عکاسی- ایجاد کرده و پس از مرحله ظهور، تثبیت می‌نمایند. دستگاه‌های این شیوه که به Photo Lab معروفند در لابراتورهای عکاسی کاربرد فراوان داشته و از کیفیت چاپی بسیار بالایی برخوردارند.در این شیوه سرمایه‌گذاری اولیه -شامل هزینه دستگاه، بالا بوده ولی هزینه چاپ به نسبت کیفیت بسیارخوب آن مناسب است. هم‌ اکنون دستگاه‌های نوری با کیفیتی در ابعاد بسیار بزرگ ورقی 150*150 سانتیمتر و نیز رول به عرض 90 سانتیمتر تولید شده است. از مشکلات اصلی این دستگاه‌ها دو مرحله‌ای بودن چاپ و ظهور است که در دستگاه‌های امروزی به صورت اتوماتیک در داخل دستگاه انجام می‌شود. داروهای ظهور نیز هماند شیوه‌های چاپ عکس بسته به میزان مصرف بایستی هر چند یکبار تعویض شود.

روش چاپ (Direct Imaging) به ماشین‌هایی اطلاق می­ شود که محمل چاپی در درون آن‌ها ایجاد شده و از جانب شرکت‌های پرس‌تک و هایدلبرگ به آن‌ها نام DI نهاده شده است. این ماشین‌ها در واقع چاپگرهای افستی هستند که سیستم تهیه پلیت در دل آن‌ها جاسازی شده است. سیستم تهیه پلیت در این چاپگرها درست مشابه تهیه پلیت در پیش از چاپ افست به روش دیجیتال (کامپیوتر به پلیت) است. کلیه عملیات چاپ در این دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک انجام شده و تنها از طریق کامپیوتر راهبری می‌شود اطلاعات ورودی به چاپگر به صورت فایل کامپیوتری است. به دلیل وجود همین واسطه تصویری، استفاده از این روش برای چاپ‌هایی با تیراژ کم مقرون به صرفه نبوده و برای چاپ تک برگ- برخلاف سایر روش‌های چاپ دیجیتال- کاملا غیراقتصادی است. در این شیوه همچون روش‌های قبلی نمی‌توان از قابلیت‌های منحصربفرد چاپ دیجیتال مانند چاپ اطلاعات متغیر استفاده کرد – محمل چاپی ثابتی مانند پلیت برای کل سفارش وجود دارد- در عین حال امکان استفاده از کاغذهای چاپ به روش افست وجود دارد.

روش حرارتی (Thermal) در این شیوه که از کاغذ حساس به حرارت استفاده می‌شود، حرارت ناشی از لیزر و یا ماتریس­های حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطح کاغذ حساس، ایجاد رنگ و تصویر می‌کند. استفاده از این شیوه در دستگاه‌های کوچک تک رنگ مرسوم است که متداول‌ترین آن‌ها دستگاه‌هایی فکس می‌باشند. گفتنی است استفاده عمومی از روش حرارتی به دلیل جایگزینی روش‌های نوین روز به روز رو به کاهش است.

روش تصعید رنگ (Dye-Sublimation) این شیوه که از کیفیت و سرعت مناسبی برخوردار است از درون چاپ حرارتی زاده شده است. در این دستگاه‌ها مواد رنگی بر روی سلفون‌هایی قرار دارد که پرتوهای گوناگون مانند لیزر و یا ماتریس‌های حرارتی،‌ رنگ را از روی نوارهای سلفون بخار کرده و بر روی کاغذ ثبت می‌کند. کیفیت چاپی مطلوب این شیوه، استفاده از آن را در لابراتوارهای عکاسی به منظور چاپ عکس متداول کرده است. ابعاد چاپی به طور معمول کوچک‌ است و اگر چه قیمت‌های اولیه این دستگاه‌ها بالا نیست ولی هزینه تمام شده این روش چاپ به دلیل مواد مصرفی- سلفون‌های رنگی گران قیمت- بالا است. در این روش امکان چاپ روی کاغذهای متنوع وجود داشته و در گذشته از آن برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز، در تیراژ و ابعاد متوسط استفاده بسیاری شده است.

مارکرهای لیزری از شیوه‌های چاپ دیجیتال که بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی محصولات مختلف دارد، دستگاه‌های مارکر لیزری است. این دستگاه‌ها به دلیل استفاده کاربردی که برای درج اطلاعات روی خط تولید محصولات، روزبه‌روز کاربرد بیشتر در صنایع می‌یابند. در مارکرهای لیزری اشعه لیزر با سوزاندن و حرارت، تصویر را بر روی سطح مورد نظر ایجاد می‌کند. این دستگاه‌ها از سرعت بالایی برخوردار بوده و هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالایی را طلب می‌کنند.

کاربردهای چاپ دیجیتال * چاپ در تیراژ محدود در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند. که البته اینکار را خیلی خوب انجام می‌دهد. بنا بر این با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می‌باشد. البته از سال 2010 فناوری‌های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگر‌های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت‌ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

*چاپ شخصی شده در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می‌توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می‌دهد. یعنی می‌توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می‌تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد. برش و خط تا در چاپ دیجیتال

صحافی در حال حاضر جزء لاینفک فرایند چاپ شده است. و برش و خط تا نیز جزء جدا ناپذیر فرایند صحافی هستند. برش تقریبا در تمام کارهای چاپی انجام می‌گیرد. کارهایی مانند کارت ویزیت، بروشور و …. تماما نیازمند برش و آماده سازی هستند. خط تا باعث جلوه بیشتر کارها و سهولت در تا کردن در صفحات تا شدنی به خصوص در کارهای سلفون شده یا لمینت شده و همچنین باعث افزایش عمر کارمی گردد.خط تا در روند بسته بندی و نگهداری نیز باعث کاهش حجم این فرایند می‌شود. چیزی که مهم‌تر از ماهیت خود برش و خط تا جلوه می‌کند، کنار هم بودن این امکانات در یک مجموعه است که زمان آماده سازی را تا حد چشم گیری کاهش می‌دهد.

سلفون(لمینت) در چاپ دیجیتال تعریف: پوشش نازک و اغلب پلاستیکی که روی جلد کتاب و مجله برخی از پوسترها و مانند آن می‌کشند تاهم زیبایی آن بیشتر شود و هم ضربه‌های ناخن و مانند آن کم‌تر بر روی جلد خش ایجاد کند .

لمینیت (lamination) چیست؟ لمینیت کردن یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌های محافظت از کار چاپی است. در سیستم لمینیت با چسبیدن لایه‌ بسیار نازک و شفاف پلاستیکی بر یک یا دو طرف یک کار چاپی، از آن در برابر رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی، محافظت شده و محصول چاپ شده‌‌ی نهایی در برابر آب و پارگی مقاوم می‌شود؛ به علاوه لمینیت، شدت رنگ‌ها و کنتراست رنگی در تصاویر چاپ شده را بهبود می‌بخشد. تصاویر چاپ شده با رنگ‌های درخشان، بیانگر کیفیت بالاتری هستند. لمینیت مانع از چین و چروکیدگی، لک‌شدن، آفتاب خوردگی، سیاه شدگی، پریدگی رنگ و یا چربی، اثر انگشت و سایر آسیب‌های موجود در محیط، بر کار چاپ شده می‌شود. .سه نوع از دستگاه‌های لمینیت (Laminators) که اغلب در چاپ دیجیتال به کار می‌روند عبارتند از:

1- لمینیتورکیسه‌ای یاکتابچه‌ای لمینیت کیسه‌ای یا کتابچه‌ای شامل دو قطعه فیلم پلاستیکی از پیش بریده شده است. یک لایه چسب حرارتی نیز روی یکی از این فیلم‌ها را می‌پوشاند. برای این‌که این دو قطعه فیلم پلاستیکی حالت کیسه پیدا کنند، از لبه‌های دو فیلم از یک طرف به هم چسبانده و درزبندی (seal) می‌شوند. پس از این کار دو قطعه فیلم حالت یک کتابچه را به خود می‌گیرند که می‌توان کار چاپی را درون آن قرار داد. ابعاد فیلم‌ها باید بزرگ‌تر از کار چاپی باشد به گونه‌ای که به راحتی کار چاپی را پوشانده و لبه‌های آن‌ها به یکدیگر چسبانده شود. لمینیت کیسه‌ای را می‌توان با یک قطعه فیلم نیز انجام داد. در این حالت یک قطعه فیلم پلاستیکی را از وسط، خط (Creasing) می‌زنند و سپس آن را تا می‌کنند و بعد کار چاپی را درون آن قرار می‌دهند. به این نوع لمینیت، لمینیت کیسه‌ای پروانه‌ای (Butterfly) می‌گویند، زیرا پس از خط اندازی روی فیلم و تا کردن آن، شکلی شبیه به بال‌های پروانه پیدا می‌کند.پس از قرار دادن کار چاپی بین دو قطعه فیلم کیسه‌ای حاوی سطح چاپ شده، فیلم، لمینیت و چسب از میان نوردهای گرم تحت فشار عبور می‌کند تا کلیه لایه‌های چسبناک به‌طور کامل به یکدیگر جوش بخورند.

2- لمینیتورهای رول حرارتی این نوع لمینیتورها از یک یا دو رول بزرگ فیلم استفاده می‌کنند. یک روی این فیلم دارای چسبی است که هنگامی که در معرض حرارت قرار می‌گیرد، فعال می‌شود. این چسب هنگامی که کار چاپی از درون لمینیتور عبور می‌کند روی کار می‌چسبد. در هنگامی که کار با استفاده از فرایند دیجیتال چاپ شده باشد، میزان چسبندگی فیلم لمینیت به لایه مرکب به نوع، جنس مدیا و همچنین نیرویی چسبندگی بین لایه حرارتی و لایه مرکب بستگی دارد. یکی از رول‌ها بالای ماشین نصب شده و رول بعدی همزمان در زیر ماشین نصب می‌شود. رول بالایی روی کار را لمینیت کرده و همزمان رول پایینی پشت کار را لمینیت می‌کند. به این فرآیند کپسوله کردن (Encapsalation) یا محصور کردن کار چاپی بین دو لایه فیلم می‌گویند. البته کار را می‌توان به صورت یک رو نیز لمینیت کرد. در بسیاری موارد به‌طور معمول نیازی به لمینیت کردن پشت کار وجود ندارد. نوع هیبرید دستگاه‌های لمینیت می‌تواند با استفاده از مواد حرارتی روی کار را لمینیت کند. این ماشین‌ها قادر نیستند کار را به صورت پشت و رو لمینیت کنند. پس از اتمام لمینیت کار چاپ شده، به‌طور معمول به یک تیغه تیز جهت جدا کردن کار لمینیت شده از ماشین نیاز است. تعداد سیلندرها در لمینیتورهای مختلف متفاوت است. فیلم لمینیت به محض وارد شدن به ماشین لمینیتور از میان سیلندرها عبور می‌کند؛ سیلندرهایی که حرارت را به طور یکسان در همه جای فیلم پخش کرده و سبب جوش خوردن لایه‌های فیلم به کار چاپی در طول این روند می‌شوند.

3- لمینیتورهای رول سرد (Cold Roll Laminators)لمینیتورهای رول سرد و لمینیتورهای کیسه‌ای سرد از حرارت جهت لمینیت کردن کار استفاده نمی‌کنند. روی فیلم در این گونه لمینیت‌ها نسبت به فشار حساس(pressure-sensitive) است، بدین معنی که فیلم دارای سطحی چسبناک است که در تماس با سطح کار چاپ شده به آن چسبیده و جوش می‌خورد. این روش برای لمینیت کردن محصولات چاپی که حرارت به آن‌ها آسیب می‌رساند بسیار مناسب است؛ به طور مثال می‌توان از مرکب‌های پایه مومی(wax-based inks) که در اثر گرما ذوب می‌شوند یا محصولات چاپی حساس به حرارت (temperature-sensitive)که برای آن‌ها از چسب حساس به فشار(pressure-sensitive) استفاده می‌شود، مانند وینیل یا سایر پلاستیک‌های زود ذوب نام برد.

PVC چیست ؟ پلی وینیل کلراید (PVC) عبارت پی وی سی و وینیل بطور رایج نه تنها با مرجع پلیمر بلکه برای همه موادی که پلی وینیل کلراید یک سازنده آنست استفاده می‌شود. پلی وینیل کلراید پلاستیکی با موارد استفاده نامحدود است .در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی ست. بطور عمومی بیشتر از 50% از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود .زیرا پی وی سی ارزان بوده وبه سادگی سر هم بندی می‌شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است با وجود ظهور یک ماده ایده ال در ساختمان سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد. موارد استفاده فراوانی برای پی وی سی شامل وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت‌ها، برش عمودی پنجره‌ها، صفحات گرامافون که منبع اسم گذاری برای صفحات وینیل، لوله، لوله کشی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیف‌های ارزان قیمت، پنجره‌های تاریک( بدون دید) ودر شکل نرم آن برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، کف سازی و ساختن سقف، پوسته کابل‌های الکتریکی، توپ‌های بازی سبک وزن وجود دارد. همچنین ماده ایست که اغلب برای لوله کشی آب و فاضلاب بعلت ارزان بودن طبیعی و انعطاف‌پذیر بودن استفاده می‌شود.

چاپ کارت pvc در چاپ دیجیتال کارت پی وی سی (PVC) کاربردهای مختلفی دارد، در کارت‌های مگنت ( مقناطیسی )، اسمارت کارت‌ها، RFID و… قابل استفاده هستند. برخی از این کارتها صرفا به خاطر کارکرد تبلیغاتی خود کارت استفاده می‌شوند، اما می‌توان با کمی برنامه ریزی به راهکاری مناسب رسید که بتواند در قالب باشگاه‌های مشتریان موثر واقع شود. هیدیکا با کادری متخصص در زمینه فروش وخدمات پس از فروش پرینترهای چاپ کارت pvc و مشاوره طراحی، اجرا، چاپ و پرینت تخصصی کارت شناسایی ؛ کارت پرسنلی ؛ کارت‌های حضور و غیاب، کارتهای اعتباری ( کارت شارژ، کارت مایفر، کارت شهر بازی )، انواع کارت ویزیت pvc، کارت اینترنت به همراه پین و اسکرچ، کارت‌های pvc تماسی “Contact” و غیر تماسی “Contactless” … در خدمت هموطنان عزیز می‌باشد. این شرکت دارای دستگاه چاپ افست به صورت تک کارت و شیت مخصوص انواع کارتهای PVC می‌باشد که به جهت چاپ کارت پی وی سی با تیراژ بالا می‌باشد که از لحاظ کیفیت بسیار عالی و از لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه است .

چاپ سی دی چاپ دیجیتال سی دی یکی از روش‌های تبدیل چاپ دیجیتال سی دی به محصولات چاپی است. این روش معمولا شامل چاپ حرفه‌ای در تیراژهای کم تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت و/یا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای چاپ روی سی دی انجام می‌شود. چاپ دیجیتال سی دی دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر سی دی در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست سی دی است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ سی دی انجام می‌شوند برای تیراژهای کم تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هرسی دی و دی وی دی CD DVD چاپی را در اختیار می‌گذارد. صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای دیجیتال سی دی در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر سی دی ودی وی دی DVD .CD چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که دیجیتال سی دی در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ سی دی و حتی پیشی گرفتن از آن است. در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال سی دی در بازار چاپ سی دی، عمدتا چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه‌ای بر روی انواع سی دی است.

بنر چیست؟ تفاوت آن با فلکس؟ و انواع بنر و فلکسی فلکسی، فلکس یا به عبارت صحیح‌تر ” فلکسی فیس ”متریالی است که برای تابلوهای سردر مغازه‌ها، فروشگاهها، تابلوهای عابر پیاده، برخی از بیلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهایی که لامپ مهتابی دارند استفاده می‌شود. فلکسی یا فلکس دو نوع چینی و کُره‌ای دارد، نوع چینی آن معمولا 18 اُنس و نوع کُره‌ای آن 20 اُنس می‌باشد، متریال فلکسی به جنسی اطلاق می‌شود که نور را از خود عبور می‌دهد در حالی که بنر این قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده می‌شود، بنر نیز مثل فلکسی دو نوع چینی و کُره‌ای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین هشت اُنس تا سیزده اُنس را دارند، تفاوت بنر چینی با بنر کُره‌ای در کیفیت چاپ و مقاومت بنر است، بنر کُره‌ای از کیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است، بنرهایی که برای استفاده معمولی می‌باشد معمولا ده اُنس چاپ می‌شوند ولی اگر بنر را برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده میکنید که قرار است نور از جلو داشته باشند، توصیه می‌شود از بنر سیزده اُنس استفاده کنید، البته می‌توانید در این مورد با تابلو ساز خود مشورت کنید. نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن کیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد، به این معنی که اگر شما برای چاپ خود از بنر کُره‌ای استفاده کنید ولی دستگاهی که با آن چاپ میکنید دارای کیفیت پایین چاپ باشد، کار شما از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیره‌تر از بنر چاپ می‌شود، دلیلش هم به خاطر وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است، چنانچه فلکسی مانند بنر چاپ شود در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن می‌شود کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو خواهد شد.

چاپ عکس و پوستر روی تخته شاسی و تبلیغات بر روی تخته شاسی یا همان شاسی چند سالی است که رواج زیادی پیدا کرده به طوری که برخی از تولید کنندگان برای تبلیغات محصولاتشان از شاسی ساعت دار استفاده می‌کنند، گذاشتن ساعت در گوشه‌ای از شاسی که پوستر تبلیغاتی نیز روی آن قرار دارد باعث ترغیب استفاده کنندگان شاسی می‌شود که آنرا در منزل یا محل کار خود نصب کنند و از آن مراقبت نمایند، شاسی همچنین مصارف دیگری نیز دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده‌های شخصی مثلاً چاپ عکس خود یا خانواده روی آن و استفاده در منزل یا محل کار اشاره نمود .تخته شاسی در ضخامتهای مختلف از 8 میلیمتر تا 30 میلیمتر موجود می‌باشد، مدل 30 میلیمتر آن معمولاً برای شاسی‌های ساعت دار استفاده می‌شود و نوع 8 میلیمتر آن برای عکسهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد شاسی همچنین دو نوع توپر و توخالی موجود است نوع توخالی آن سبکتر و مناسب ساخت ساعت می‌باشد و نوع 8 میلیمتر آن معمولاً توپر است.

چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در این دسته از A3+ تا عرض 150 سانتی‌متر را شامل می­ شود که مانند چاپ‌های فرمت متوسط، به شیوه‌های دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری انجام می­ شود. مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می‌رود.

چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتیمتر را شامل می‌شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت