ویژگی‌های طراحی پوستر فیلم


ویژگی‌هایی در طراحی یک پوستر عالی برای فیلم وجود دارد که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

فیلم های بزرگ پروژه های بزرگی هستند مانند آواتار . فیلم هایی با درآمدهای میلیارددلاری در سینمای امروز نمایش داده می شوند که در کنار شرکت های سازنده از طریق های دیگری مثل فیس.بوک هم تبلیغ می شوند . با سرمایه عظیم فیلم ها به دست آوردن رتبه اول در بازار فروش برای طراحان پوستر یک فرصت بزرگ هست . در این جا به به بعضی از ویژگی های به کار رفته در پوستر فیلم های معروف می پردازیم

۱ جلب توجه
اولین قدم و مهم ترین آن جلب توجه هست . دزدیدن نگاه اشخاصی که در حال مرور صحنه حاضر هستند و مجبور کردن آن ها به نگاه کردن به پوستر . این اصلا به معنای استفاده از تصاویر محرک و تحریک کننده یا زرق و برق دار نیست زیرا با اینکه در بعضی مواقع باعث جلب توجه می شوند ولی به صورت کلی در هالیوود مورد علاقه بینندگان نیست . با استفاده از کاراکترهای فیلم یا پیام اصلی فیلم طراحان می توانند هم زمان با اینکه شخصی رو که پوستر رو نگاه میکنه و توجهش رو جلب می کنند . مقداری از پیام فیلم رو هم ارایه کنند
چند ویژگی برای طراحی یک پوستر فیلم عالی
نگاهی به پوسترهای “خماری hangover” بیندازید .هیچ کدام به صورت عادی زیبا نیستند و نیز دستکاری در اون ها صورت نگرفته . ولی جذاب هستند و بیننده رو وادار به نگاه کردن می کنند .بک گراند زیبا و زرق وبرق دار و عکس های از شانه به بالای کاراکترها و نورپردازی ملایم باعث جلب توجه بیننده می شود

۲ استفاده از علامت و اشاره (رساندن مفهوم بدون بیان کردن آن)
جذاب ترین و اثرگذارترین پوسترهای فیلم آن هایی هستند که تم اصلی فیلم رو ارایه می کنند بدون اینکه دقیقا بیان کنند موضوع فیلم در مورد چه چیزی هست . اون ها از تصورگرایی استفاده می کنند چه با نشان دادن عکس نزدیک از کاراکتر یا وسیله ای که در مرکز روایت فیلم قرار داره یا با نشان دادن یک گرافیک ساده. همراه با دزدیدن نگاه بیننده این میتواند بسیار روش موثری باشد که همراه با جلب توجه باعث ایجاد انگیزه به صورت هم زمان شود
پوستر فیلم geniffers body و true blood که خیلی وام دار اون هست به عنوان مثال خوبند . در این مورد از تاکتیک هایی که طراح به کاربرده مثل جذابیت زنانه و کنتراست و ایجاد فاصله استفاده شده است تا توجه شما رو جلب کند . به صورت هم زمان پوستر نشان می دهد که موضوع در مورد چه چیزی هست . و این به بازار فیلم اجازه میدهد که علاقمندان فیلم های وحشتناک و بینندگان احتمالی رو جلب کند.

۳ ارایه یک ایده به بیننده
وقتی استفاده از علامت و اشاره و ایجاد تصور برای فیلم شما کارامد نیست و جواب نمی دهد – برای مثال فیلم تان یک درام جدی یا یک تریلر خوب هست که با اشاره و علامت نمی توان آن را توضیح داد – استفاده ازیک تصویر که به بینندگان ایده ای رو از داستان فیلم ارایه می دهد یک پیشنهاد خوب هست .بسیاری از بهترین پوسترهای فیلم های امروزی از تصویرهایی استفاده میکنند که بیننده را در وسط یک صحنه از فیلم قرار می دهد که باعث سردرگمی و برانگیختن بیننده و ایجاد یک علاقه خوب در بیننده می شود سردرگمی در این مورد این هست که شخصی که به پوستر نگاه می کند نیاز دارد که فیلم را ببیند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است
در پوستر فیلم inception از این استراتژی استفاده شده است . این پوستر بیننده را در وسط صحنه ای از فیلم قرار می دهد که فقط وقتی قابل فهم هست که اتفاق های قبل و بعد آن دیده شود . در نتیجه حس کنجکاوی ایجاد شده توسط پوستر تبدیل به یک بلیط فروخته شده برای فیلم می شود ! این روش از طراحی بیشتر در مواردی بیشترین تاثیر را در مورد فیلم هایی را دارد که در مورد موضوعات غیرواقعی , فانتزی و مشخصا آن هایی که در مورد موضوعات ماورایی و روانشناختی ساخته می شوند .از آن جایی که ارایه یک تصور از داستان فیلم در این موارد با نشان دادن یک علامت یا نشان دادن رنگ های ساده خیلی سخت هست روش ذکر شده از بهترین روش ها در این موارد هست .

۴ ایجاد درخواست دوجانبه
در زمانه ای که استودیوهای فیلم سازی در یک حرکت پرسرعت با اقتباس از کمیک بوک ها در حال فیلم سازی هستند “طرفداران واقعی” وجود دارند که در بازاریابی برای فیلم هدف اصلی هستند سازندگان می توانند روی آنها برای فروش فیلم جدید حساب کنند فارغ از اینکه نقدها و یا تبلیغات در مورد فیلم چگونه باشد چون به احتمال بسیار زیاد آن ها قبلا از تمام موارد فیلم خبر دارند . پوسترهای خوب فیلم معمولا برای وسیع کردن تبلیغاتشان از این جاذبه دوطرفه استفاده می کنند.
به عکس بالا نگاه کنید. این فیلم ساخته یکی از معروف ترین کارگردان هاست و چیزی رو که در فیلم هست با سختی بیان میکند . دلیل هم این است که درحالی که طرفداران جدید خیلی کم به تاریخ علاقه دارند طرفداران کوئنتین تارانتینو شاید قبلا از فیلم اطلاع داشته اند (ساخت فیلم مدت خیلی طولانی طول کشیده است) . این نوع از پوسترهای تبلیغاتی را با مولفه های بازاریابی که در فیلم هایی که نقش خاصی رو از یک بازیگر معروف نشان می دهند می شود مقایسه کرد . از آنجایی که طرفداران بازیگران معمولا از طرفداران کارگردان ها و تهیه کننده ها ضعیف تر هستند (در طرفداریشون) نام بازیگران معمولا در این موارد در اندازه بزرگ ذکر می شود تا جلب توجه کند . بنابرین با ذکر نام بازیگر به این صورت موارد دیگه ای که باعث جلب توجه این طرفداران بشه اصلا در پوستر اهمیتی ندارند.

۵ استایل – ظاهری که با فیلم سازگار باشه
چه شما برای یک فیلم هنری بازاریابی کنید و چه برای یک فیلم بلاک باستر(پرخرج) بازاریابی کنید ظاهر و استایل پوستر اهمیت دارد. بعضی از بهترین و به یادماندنی ترین پوسترها آنهایی هستند که از استایل خوب و ناب و هنری استفاده کرده اند
پوستر بالا از این روش استفاده کرده است و از آن جایی که از ظاهر کمیک بوکی استفاده کرده است توجه طرفداران کمیک بوکی رو جلب می کند . این وقتی خوب است که تصور ایجاد شده با ظاهر و استایل فیلم هماهنگ باشد.

۶ ظاهر ماندگار و مطابق با سایر فرمت ها
یک مورد خطرناکی که وجود دارد این است که یک پوستر خیلی هنری درست می کنید و با فیلم تان ارایه می کنید و معمولا بعد از نمایش در سینما به صورت کاور dvd باید عرضه شود . در زمانه امروز که تعداد فیلم هایی که پوسترهای متفاوتی رو در جلد دی وی دی قرار می دهند خیلی از فیلم های قدیمی و نیز بلاک باستر (پرخرج) هنوز از یک پوستر برای هر دو مورد استفاده میکنند
این به این معناست که تصور شما و عنوان فیلم و مواردی که مورد نظرتون بوده باید همان طور که در یک پوستر بزرگ قابل مشاهده بودند در اندازه جلد یک dvd هم قابل مشاهده باشند
پوستر jurassic park این نکته را رعایت کرده است . وقتی که در اندازه کوچک هم دایناسور داخل پوستر در دید و شفاف و پیام رسان هست .

۷ قابل تسری بودن برای دنباله های فیلم
پوستری که طراحی می شه باید طوری باشه که در دنباله هایی که احتمالا از فیلم ساخته میشه هم قابل کار کردن باشه

تصاویری از دیگر پوسترهای برتر سینما:
The Silence of the Lambs The 40 Coolest Movie Posters Ever 2 The 40 Coolest Movie Posters Ever 26 The 40 Coolest Movie Posters Ever 29 The 40 Coolest Movie Posters Ever 37 The 40 Coolest Movie Posters Ever 38

برچسب‌های دسته‌بندی