آیا میدانید ویژگیهای پوستر تبلیغاتی خوب چه چیزهایی هستند؟ پوستر تبلیغاتی میتواند در جامعه موقعیت مناسب و ممتازی برای طراح به وجود بیاورد. چرا که گستره مخاطبانش در جامعه خیلی بیشتر است. یعنی در یک پوستر تبلیغاتی با تعداد زیادی مخاطب سر و کار داریم و ارتباط پیدا میکنیم. این فرصت مناسبی است.
که بتوانیم فرهنگ سازی کنیم. به اصطلاح ارتقا سواد بصری جامعه را که برای طراحان گرافیک یک تعهد محسوب میشود، در بخش کارهای تبلیغاتی بهتر میشود عمل کرد. چون در کارهای فرهنگی ممکن است مخاطبان خاص داشته باشیم، اما یک پوستر تبلیغاتی مصرف روزانه دارد. هزاران نفر که با آن سر و کار پیدا میکنند. این چیزی است که کمتر به آن پرداختهایم. برای اینکه سفارشدهندههای ما در بخشهای بزرگ اقتصادی، برایش اهمیت قائل نیست و به عواقبش واقف نیست. کمتر میدانند که در این موقعیت چقدر میتوانند فرهنگ ساز باشند. بنابراین بخش تبلیغات از لحاظ فرهنگ سازی بااهمیت است، یعنی یک پوستر تبلیغاتی به شرطی که درست کار شده باشد میتواند اثر فرهنگی مناسبی داشته باشد.
در مورد پوسترهای سینمایی، با دیدگاههای مختلفی مواجه ایم. دیدگاه کارگردان، تهیهکننده و دیدگاه طراح گرافیک. هر کدام با هدف خاصی که در پیش دارند به این موضوع نگاه کردند. در لهستان برای تولیدات سینمایی که وارد کشورشان میشد، قانونی را وضع کردند، آن هم اینکه مواد تبلیغاتی اش را خودشان طراحی کنند که این منجر شد به تولید کارهای خوب. به همین خاطر هر فیلمی که از آمریکا میآمد، یک طراح لهستانی برایش پوستر طراحی میکرد. حتی فیلمهای سطحی. البته یک تهیهکننده خوب همیشه به طراحان موفق و مطرح اجازه فعالیت میدهد. مثلا کسی مثل سائول باس که تیتراژ کار میکند به دعوت یک تهیهکننده میآید و بعد یک مرتبه تیتراژ را دگرگون میکند و از یک شناسنامه خیلی ساده به یک بخش جدانشدنی از فیلم تبدیل میشود. حتی کارش در موفقیت یک فیلم سهیم شود. اما در سرجمع قضیه، پوستر سینمایی باید بتواند حق مطلب را ادا کند. از لحاظ اینکه درست و صحیح به بینندهاش آگاهی بدهد.
اما الان میبینیم که اکثرا با استفاده از عکس یک هنر پیشه میخواهند توجهها را به طرف فیلم جلب کنند. اینها به فیلم ضربه میزند و اعتماد را از بین میبرد. پوستر سینمایی موقعیت خوبی است تا طراح بتواند محتوای فیلم را با بیان بسیار ساده و رسا به بیننده منتقل کند.