تبلیغات در دنیای بازی‌های دیجیتالی!


در صنعت نوظهور بازی‌های ویدیویی و دیجیتالی مقوله ای که آن را از دیگر رسانه ها مانند سینما جدا می کند قدرت تعامل مخاطب به عنوان شخصیت اصلی با جهان بازی است که او را از جایگاه دوم شخصی که تنها به نظاره ی اتفاقات می نشیند به جایگاه اول شخص و تاثیرگذار در روند اتفاقات در دنیای بازی تبدیل می کند.

حال فکر کنید که اگر در این میان عنصر تبلیغاتی در این رسانه جدید استفاده شود، چه سودی می تواند برای برندها و محصولات و خدماتی که به این شیوه تبلیغ می شوند داشته باشد؟

اتفاقی که در این میان رخ می دهد این است که اگر آن عنصر تبلیغاتی به جزئی از جهان بازی تبدیل شود کاربر با آن عنصر تبلیغاتی تعامل خواهد کرد و تنها نظاره گر تبلیغ محصولات نخواهد بود. در ضمن باید خاطر نشان کرد که تاثیر این نوع تبلیغات بستگی به کیفبت بازی ای که ارایه می شود دارد. اگر آن بازی به درستی تمام اجزایش کنار هم چیده شده باشد و گیم پلی جذابی داشته باشد و آن محصول یا خدمات با شیوه های صحیحی به عنوان تبلیغ در بازی جانمایی شده باشد با این شیوه آن عنصر تبلیغاتی می تواند جزئی از خاطرات خوب مخاطب باشد. بگذارید این مطلب را با یک خاطره شخصی تبیین نمایم.

در زمان قدیم حدود ۱۰ الی ۱۵ سال پش زمانی که کنسول سگا در ایران آمده بود (بازیبازهای قدیمی حتما اسم این کنسول را شنیده و بازیهایش را انجام داده اند) من یک بازی ای بر روی آن کنسول انجام دادم که شخصیت اصلی آن یک اسمارتیزی بود! که بر روی بدن آن حرف انگلیسی m نقش بسته بود(فکر کنم بعضی ها این برند را شناخته باشند) که در فضای ساحلی از موانع های مختلف عبور می کرد و با دشمنانی می جنگید. سال ها گذشت و چند روز پیش من مجسمه ای از همان اسمارتیز را بر در مغازه ای در لاهیجان دیدم و بلا فاصله یاد آن بازی افتادم.

قسمت جالب ماجرا اینجا بود که من نه نام آن برند را می دانستم نه تا به حال یک بار محصولات آن را امتحان کرده بودم اما خاطره خوب من از آن بازی باعث شد تا بخواهم نام آن برند را بدانم و به جستجوی هویت آن بپردازم. قابل ذکر است که این مطلب نشانگر یکی ازساده ترین نوع تاثیرات تبلیغات در بازی های ویدیویی است در حالی که با این روش یک برند و خدمات و یا محصول به طرز عمیق تر می تواند خود را در ذهن مخاطب ثبت کند.

دکمه بازگشت به بالا
fa فارسی
X