در دوران طلایی انیمیشن، پیشگامانی همچون والت دیزنی، اولی جانسون، و.بی آی ورکس و فرانک توماس کارهای انیمیشنهای خود را بوسیله دست انجام میدادند. با پیشرفت تکنولوژی انیمیشن هم دچار تحول شد و از این قافله عقب نماند.
یک دانشجوی آینده نگر صنعت انیمیشن ممکن است این دغدغه را داشته باشد که یادگیری چه نرم افزاری برای ورود او به این صنعت لازم است.
امروزه استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری هم برای تولید انیمیشن کلاسیک و هم انیمیشنهای گرافیکی به کار گرفته میشوند. پیشرفت تکنولوژی باعث پیشرفت و بهتر شدن صنعت انیمیشن شد. البته برخی انیماتورها از میز نور و شیوه طراحی دستی استفاده میکنند و نقاشیها و طرحها خود را بوسیله اسکن کردن به کامپیوتر منتقل میکنند. در برخی نرم افزارها این امکان وجود دارد که این طرحها مستقیما بر روی صفحه نمایش کامپیوتر کشیده شود. بسیاری از انیماتورها از تبلتهای وکام برای کشیدن طرحهای خود استفاده میکنند و به این وسیله میتوانند طرحهای خود را مستقیما به روی صفحه نمایش و کامپیوتر وارد کنند. به عنوان مثال برای کسانی که انیمیشنهای کلاسیک و یا همان 2 بُعدی را کار میکنند (تون بوم) نرم افزار بسیار خوبی است و اگر شما به دنیای انیمیشنهای 2 بُعدی علاقه دارید این نرم افزار به شما پیشنهاد میشود.
انواع مختلف انیمیشن
یک دانشجوی آینده نگر صنعت انیمیشن ممکن است این دغدغه را داشته باشد که یادگیری چه نرم افزاری برای ورود او به این صنعت لازم است. اولین گام برای پرسش به این سوال این است که شما انواع مختلف انیمیشن را بدانید و سپس با دانستن اینها بر روی شیوهای که میخواهید در این صنعت پیش بگیرید تمرکز کنید.
* استاپ موشن
* انیمیشن 3 بُعدی
* انمیشن 2 بُعدی کلاسیک (تکنیک دستی)
* کات اوت
استاپ موشن، از این نوع انیمیشن میتوان به سریالهای (والاس و گرومیت) و یا (پت و مت) اشاره کرد که چالش اصلی در این نوع انیمیشنها فائق آمدن بر مسئله زمان است. انیماتورها در این نوع انیمیشن با کاراکترهای گلی و یا پلاستیکیو اشیائ صحنه که عمدتا همه آنها با دست ساخته شده اند کار میکنند و مجبور هستند که با دست خود این کاراکترها و اشیا را تکان دهند (حتی در استاپ موشنهایی هم که بوسیله ربات ساخته میشود دخالت دست اجتناب ناپذیر است). هر صحنهای که آماده میشود باید به دقت عکس برداری شود. این نوع انیمیشن بر اساس 24 فریم بر ثانیه و یا 30 فریم بر ثانیه بسته به نوع انیمیشنی که کارگردان انتظار دارد انجام میشود. کسانی که در پروژههای استاپ موشن کار میکنند دستان ماهری برای انیمیت کردن دارند.
انیمیشن 3 بعدی، که همان انیمیشن گرافیکی نامیده شده است، بوسیله کامپیوتر ساخته میشود. تمام کاراکترها، نورپردازیها، مدل سازی و طراحی صحنه بوسیله نر م افزارهای کامپیوتری و در کامپیوتر انجام میشود و در نهایت هم فیلم انیمیشن ما بوسیله کامپیوتر رندر و آماده نمایش میشود. در سال 1995 اولین انیمیشن تمام کامپیوتری و یا همان گرافیکی توسط استودیو پیکسار تولید شد. البته فیلمهایی همچون (روح: نریان) هم ترکیبی از دو تکنیکها (2 بعدی و 3 بعدی) هستند.
انیمیشن 2 بُعدی کلاسیک (تکنیک دستی)، انیمیشنهایی از قبیل پینوکیو و سفید برفی را میتوان برای این نوع انیمیشن نام برد. این گونه انیمیشنها دارای سابقه طولانی هستند و تاریخ آن به اواخر قرن 18 میلادی بر میگردد. تمام این نوع انیمیشنها بوسیله دست کشیده میشدند و بعد ار آن پرینت و فیلم برداری فریم به فریم از آن ها. درست است که انیمیشنهای گرافیکی کولاکی در صنعت انیمشین به پا کرده اند ولی همچنان این نوع انیمیشن طرفداران و اصالت خود را دارد. بسیاری از انیمیشنها، کارهای تبلیغاتی و کارهای که در اینترنت انجام میشود از این نوع انیمیشن هستند. فرمهای دیگری از این نوع انیمیشن همانند (فلش) وجود دارد که عمدتا از این فرم برای صفحات وب استفاده میشود.
نرم افزارهایی که یک فرد نیاز به یادگیری آنها دارد بسته به نوع علاقه او به این صنعت متفاوت است.
* آیا شما طراحی را دوست دارید؟
* آیا شما کار با کامپیوتر را دوست دارید؟
* آیا شما به انیمیت با دست و استاپ موشن علاقه دارید؟
انواع مختلف نرم افزارهای انیمیشن
از نرم افزارهای انیمیشن برای درست کردن کارهای تبلیغاتی، فیلمها، کارتونها، وب سایتهای تعاملی، کارهای گرافیکی و بازیهای ویدیویی استفاده میشود. احتمالا این سوال در ذهن ما بارها پیش آمده است که (یادگیری کدام نرم افزارهای انیمیشن برای من لازم است؟). اول از همه، اینکه تمرکز شما در هر جایی که مشغول به تحصیل انیمیشن هستید باید آموزش و فراگیری درست انیمیشن باشد و این کار به آمادگی ذهنی شما برای ورود به این صنعت کمک فراوانی میکند. اول اینکه شما باید اصول انیمیشن را خوب یاد بگیرید و سپس روی نرم افزارهایی که میخواهید با آنها کار کنید تمرکز کنید. اگر شما شخصی باشید که در طول فعالیتهای حرفهای خودتان، کار در استودیوهای مختلفی را تجربه کرده باشید حتما با نرم افزارهای متعددی آشنا شده اید. یک سری از نرم افزارهای معروفی که این روزها در استودیوها و شرکتهای مختلف استفاده میشود در لیست زیر آمده است:
* مایا
* تری دی مکس
* سافت ایمیج
* لایت ویو تری دی
* انیشمن مستر
و ….
معروفترین نرم افزار برای ساخت فیلمهای انیمیشن نرم افزار مایا است. مایا نرم افزار نسبتا پیچیدهای است اما ابزارهای قدرتمندی را در خود جای داده است. در اکثر استودیوها و کمپانیهای انیمیشن سازی از این نرم افزار استفاده میشود که البته یک نرم افزار نسبتا گران در بین نرم افزارهای تولید انیمیشن است. محیط این نرم افزار ساده و یوزر فرندلی است اما کمی شلوغ.
در مقایسه با مایا نرم افزار تری دی مکس نرم افزار ساده تری است. از این نرم افزار بیشتر در صنعت گیم سازی استفاده میشود اما استفاده از آن محدودیت خاصی ندارد. فیلم لایو اکشن (گمشده در فضا) تماما توسط این نرم افزار تولید شده است. محیط کاربری این نرم افزار ساده و یوزر فرندلی است. این نرم افزار هم نسبت به نرم افزارهای دیگر جزو نرم افزارهای گران قیمت است که بواسطه گذشت زمان و ظهور رقبای دیگر حتما از قیمت آن کاسته خواهد شد. سافت ایمیج هم نرم افزاری است که بیشتر در صنعت بازی و گیم از آن استفاده میشود.
لایت ویو هم یک نرم افزار 3 بعدی است که کار مدل سازی، رندر و انیمیت را انجام میدهد. قیمت این نرم افزار در حد معقولی است و چیزی حدود 900 دلار برای دریافت آن باید پول پرداخت کنید. انیمیشن مستر هم کارهایی مشابه این نرم افزار را انجام میدهد با تفاوت به اینکه مبلغ این نرم افزار یک سوم است (300 دلار).
در نهایت برای یک فرد متخصص در این صنعت لزوما یادگاری این نرم افزارها نیاز نیست اما یادگیری مهارتهای خاصی اجباری است:
* مهارت در طراحی خوب
* فهم خوب و درست از اصول انیمیشن
* ساخت یک دمو ریل که قدرت قصه گویی، بازی و مکانیک بدن را بتواند نشان دهد
دانستن شیوه کار با این نرم افزارها بسیار خوب است ولی حیاتی نیست. بسیاری از استودیوهای انیمیشن سازی نرم افزار مخصوص به خود را دارند و شما زمانی که به استخدام آنها در میآیید برای اولین بار کار با آنها را تجربه میکنید. سوال به پرسشی که در ابتدا مطرح شد (یادگیری کدام نرم افزارهای انیمیشن برای من لازم است؟) را میتوان به طور خلاصه اینگونه پاسخ داد “هر نرم افزاری که در جایی که شما مشغول به آموزش و یادگیری هستید و یا اینکه علاقه شما به کدام زمینه در انیمیشن است”