یازده نرم‌افزار جایگزین فتوشاپ برای نقاشی دیجیتالی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

یازده نرم‌افزار جایگزین فتوشاپ برای نقاشی دیجیتالی
در این مطلب 10 نرم افزار که جایگزین‌های خوب و حتی بهتری برای نقاشی و طراحی دیجیتال هستند، معرفی می‌کنیم.
نرم‌افزار فتوشاپ که به‌صورت گسترده برای اسکچ و طراحی استفاده می‌شود، استاندارد مسلم تصویرسازی دیجیتال است اما باز هم به دلیل بزرگ بودن حیطه توانایی‌هایش سنگین بوده و گاهی با اختلالاتی نیز همراه می‌باشد. و به همین دلیل نرم‌افزارهای متنوع، معتبر و تخصصی‌تر برای جایگزینی فتوشاپ وجود دارند؛ هم رایگان و هم با قیمتی معقول.

امکاناتی که این نرم‌افزارها را از هم متمایز می‌کند شامل: قلم‌های حساس‌تر با عکس‌العمل بهتر و ابزارهایی مثل خط‌کش‌ قابل تنظیم، راهنمای پرسپکتیو و قرینه‌سازی‌اند که خیلی از مصرف‌کننده‌های فتوشاپ مدت‌هاست درخواست اضافه شدن آن‌ها به نرم‌افزار را دارند اما هنوز به خواسته‌شان نرسیده‌اند.

1. Autodesk SketchBook Pro

اسکچ‌بوک که طراحان محصول و طراحان صنعتی را به عنوان مصرف‌کننده هدف قرار می‌دهد، به صورت گسترده‌ای در این حرفه‌ها به عنوان یک ابزار خالص برای اسکچینگ و ایده‌پردازی استفاده می‌شود و یکی از بهترین نرم‌افزارهای جایگزین فتوشاپ برای طراحی و رندرهای دیجیتال ابتدایی است.
آخرین نسخه اسکچ‌بوک شامل ابزاری به عنوان راهنمای پرسپکتیو است که با همکاری اسکات رابرتسون به آن اضافه شده است.
قیمت حال حاضر اسکچ‌بوک پرو برای نسخه دسکتاپ آن 65دلار است که به طور مستقل روی سیستم اجرا می‌شود و نسخه‌های اشتراکی آن با قیمت سالانه 24.99 دلار و ماهانه 2.99 دلار عرضه می‌شوند.
این نرم‌افزار برای ابزارهای اندرویدی در گوگل پلی استور در دسترس است.

2. Clip Studio Paint

برای بسیاری از طراحان، کلیپ استودیو پینت یک اسم جدید است. این نرم‌افزار که چند سالی است به کمک هنرمندان کمیک و مانگا (انیمیشن‌های ژاپنی) آمده، اخیرا خارج از ژاپن تحت عنوان مانگا استودیو توسط Smith Micro معرفی شده است. به همین دلیل دیده و پذیرفته شدن‌ این نرم‌افزار در جامعه طراحان محدود بوده است.
کلیپ استودیو قابلیت کار با حس واقعی رسم و نقاشی همراه با عکس‌العمل‌های عالی را دارد، همچنین مجموعه کاملی از گزینه‌ها همراه با تعدادی ابزار تخصصی مانند تعیین میزان نرمی قلم، راهنمای پیشرفته پرسپکتیو و چند ابزار متقارن‌سازی را فراهم کرده است.

3. Mischief/Mischief Free

میس‌چیف یک اپلیکیشن طراحی با قابلیت ترسیم روی یک بوم بی‌انتها و با بزرگنمایی نامحدود است که اخیرا توسط شرکت The Foundry، سازنده نرم‌افزارهای MODO و Nuke ارائه شده است. نسخه سبک‌تر میس‌چیف بصورت رایگان و نسخه کامل آن با قیمتی مناسب در دسترس است. با وجودی که این اپلیکیشن شامل ابزارهای ترسیم پیشرفته نیست، اما ارزش امتحان کردن به عنوان یک جایگزین دیجیتال مناسب برای اسکچ‌بوک را دارد.

4. Krita

کریتا با تمرکز ویژه بر هنرهای دیجیتال ساخته شده و دارای قلم‌هایی با کیفیت بالا و ابزارهای درحال توسعه است. مانند تصویرسازی به هر دو روشِ گرافیک وکتوری و بیت‌مپ که قبلا امکان استفاده از آن‌ها در نرم‌افزارهای جداگانه میسر می‌شد.
کریتا شامل قلم ویرایش‌ پیشرفته و ابزار رسم قرینه است.
این نرم‌افزار رایگان بوده و تحت پروانه گنو (GNU)، رایج‌ترین مجوز نرم‌افزارهای آزاد ارائه می‌شود. کریتا یکی از بهترین جایگزین‌ها برای کسانی‌ است که از ویندوز و لینوکس استفاده می‌کنند. نسخه آزمایشی این نرم‌افزار برای مک هم وجود دارد که البته با بقیه نسخه‌ها برابر نیست.

5. ArtRage

آرت‌ریج نرم‌افزاری‌ است که بصورت اختصاصی برای شبیه‌سازی سبک رسانه‌های سنتی مانند مجله، روزنامه، خبرنامه و همچنین تصاویر به سبک قدیمی طراحی شده و با قیمت مقرون به صرفه‌ و مجموعه ابزارهای جالب‌اش شناخته می‌شود، ابزارهایی مانند الگوهای قابل تغییر، خط‌کش، شابلون و قرینه‌سازهایی که به افزایش دقت و سهولت کار کمک می‌کنند. رابط کاربری آرت‌ریج یکی از ویژگی‌های مشخص آن به شمار می‌رود که برای تبلت‌های قلمی بهینه‌سازی شده است. اپلیکیشن آرت‌ریج برای ای‌پد، ایفون و اندروید موجود است.

6. Procreate

پروکریت تنها اپلیکیشن این لیست است که منحصرا روی دیوایس‌های موبایل اجرا می‌شود، اما بی شک به‌ خاطر حساسیت و قدرت پاسخگویی بالا و کیفیت قلم‌ها، لایق بررسی است.
بسیاری از طراحان فقط بخاطر پروکرییت به ا‌ی‌پد روی آورده‌اند تا به جستجوی ایده‌ها و کشیدن طرح‌های اولیه و یا حتی طرح‌های پیچیده‌تر بپردازند.

7. Verve Painter

ویو پینتر نرم‌افزاری کم حجم است اما با اینکه ابزار‌های محدودی دارد و در واقع برای رسم مناسب نیست، ولی شناختن‌اش برای بوجود آوردن افکت‌های واقعی ارزش دارد.

8. Corel Painter

وقتی که از نقاشی دیجیتال حرف می‌زنیم، صحبت نکردن از کورل‌پینتر کار سختی‌ است. یکی از اولین و پابرجاترین نرم‌افزارها از این نوع که برای اولین بار در سال 1990، یکسال قبل از فتوشاپ، ارائه شد. نسخه 2015 شامل گزینه‌های پیشرفته‌ای است که کیفیت ابزارهای طراحی دستی را به صورت افکت‌های دیجیتالی شبیه‌سازی می‌کنند. قیمت کورل پینتر را نمی‌توان مقرون به صرفه دانست، اما بعضی از ابزار‌های پیشرفته، آن را تبدیل به نرم‌افزاری می‌کنند که خیلی از هنرمندان طراحی دیجیتال، بخصوص آن‌هایی که دنبال برابری یا حتی رقابت با تصویرسازی به روش دستی و سنتی هستند، باید این نرم‌افزار را داشته باشند. نسخه ارزانتر این نرم‌افزار تحت عنوان Painter Essential هم قابل دسترسی‌ است.

9. MyPaint

مای‌پینت هم نرم‌افزار اوپن سورس دیگری‌ است که نقاشان دیجیتال را گروه هدف خود قرار داده است.

10. PaintTool SAI

سای یا ایزی‌ پینت‌تول سای یک نرم‌افزار ساده و کم‌حجم دیگر ژاپنی‌ است که اولین بار در سال 2004 ارائه شد و هنرمندان کمیک و مانگا را هدف قرار داد.

11. Rebelle

ریبل اپلیکیشنی‌ است که قابلیت ساخت آثار واقع‌گرایانه را دارد. ویژگی این نرم‌افزار در شبیه‌سازی عناصر سیال مانند ریزش یا پراکندگی مایعات و مخلوط شدن رنگ‌ها است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت