طراحی وبسایت تک‌صفحه‌ای داینامیک


آیا می‌دانید طراحی وبسایت تک‌صفحه‌ای یا داینامیک چیست؟
طراحی سایت تک صفحه ای برای وب سایت‌هایی انجام می‌شود که تعداد صفحات و محتوای کمی دارند و ترجیح داده می‌شود کل اطلاعات سایت در یک صفحه نمایش داده شود. اغلب سایت ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که صفحات با حداقل اسکرول عمودی ایجاد گردد و کاربر توسط آیکن‌ها و یا منوهای طراحی ‌شده به بخش‌های مختلف راهنمایی شود. با ابداع موبایل‌های لمسی و تبلت، بکارگیری اسکرول و حرکت صفحات به شکل عمودی یا افقی جذاب‌تر از کلیک روی منوها گردید. در این بین طراحی وب سایت تک صفحه ای که همه اطلاعات آن در یک صفحه بارگذاری شده است و تنها به سمت عمودی یا افقی حرکت دارند مورد استقبال قرار گرفت.

طراحی سایت تک صفحه ای (One Page) برای وب سایت در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط استیو ین (Steve Yen) ایده‌پردازی و ابداع گشت. اگرچه بررسی و بیان این مفهوم که تمامی اطلاعات یک وب سایت در یک جا چیدمان گردد به اوایل سال ۲۰۰۳ باز می‌گردد.

طراحی وب سایت تک صفحه ای می‌تواند به‌صورت استاتیک و یا داینامیک طراحی گردد. ناگفته نماند که میزان اطلاعاتی که در وب سایت تک صفحه ای بارگذاری می‌شود کمتر از وب سایت های چند صفحه‌ای است و هدف از طراحی این مدل از وب سایت ها، معرفی یک حرفه که قرار است اطلاعات کمی برایش بارگذاری شود، معرفی تعداد کمی از محصولات و خدمات یک شرکت، معرفی یک محصول از یک کارخانه بزرگ و یا وب سایت شخصی یک فرد است.

دید بصری افراد به سایت ها هر روز در حال تغییر و تحول است. سایت هایی که بسیار شلوغ طراحی می‌شوند و حجم وسیعی از اطلاعات را بارگذاری کرده‌اند، چشم‌نواز نیستند و اغلب کاربر را خسته می‌کنند. بکارگیری مطالب زیاد باید به ‌صورت منسجم و با چیدمانی منظم صورت گیرد. بر این اساس یکی از مزیت‌های وب سایت های تک صفحه ای در خلوت بودن آن‌ها است. بیان مطالب به شکلی صریح، واضح و قابل دسترس از خصوصیات دیگر طراحی وب سایت تک صفحه ای می‌باشد. کاربر در استفاده از این وب سایت گیج نمی‌شود و تمامی اطلاعات را به ‌راحتی دریافت می‌کند. درضمن به دلیل خلاقیت‌هایی که در ارائه این تک صفحه صورت می‌گیرد، جذابیت و چشم‌نوازی،‌ چاشنی طراحی خواهد شد. صفحه آرایی و چیدمان به ‌صورتی متفاوت و تغییر تصاویر یا جابه‌جایی المان‌ها در هنگام اسکرول خوردن به پایین و بالا به جذابیت این نوع سایت‌ها می‌افزاید.

ناگفته نماند که سفارش‌دهنده در ابتدا باید بازار هدف خود را بررسی کرده و هدف از ایجاد وب سایت برای فعالیت خود را بشناسد. یک وب سایت همانند یک پوستر یا بیلبورد باید به صحیح‌ترین شکل ممکن، ماهیت محصولات و خدمات کارفرما را بیان کند و شیوه بیان مناسب خدمات سفارش‌دهنده همیشه به شکل وب سایت های تک صفحه ای نیست.

برچسب‌های دسته‌بندی