هفت نکته ماهرانه در طراحی لوگو و علامت تجاری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هفت نکته ماهرانه در طراحی لوگو و علامت تجاریطراحی لوگو به نظر ساده می‌رسد. اما اگر دقیق‌تر به قضیه نگاه کنید، ممکن است برندهایی، دارای هویت باشند که لوگوی آن‌ها با قرار گرفتن درون یک شکل هندسی ساخته شده اند. اولین برداشتی که از لوگوی تجاری می‌شود، درک محصولات است. لوگو می‌تواند به تصمیم گیری و تغییر نگرش مشتریان برای خرید محصولات کمک کند. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پر شده است از نام‌ها و لوگوهای تجاری. حتی کودکان نوپا هم که هنور قادر به بستن بند کفش خود نیستند، می‌توانند با نگاه کردن به لوگو، استنباط خود را از محصولات و خدمات یک شرکت بیان کنند. برای کسانی که قصد دارند تا لوگو طراحی کنند، باید هویت بصری شرکت را در لوگو پیاده کنند. مشیبل یکی از کارشناسان طراحی لوگوست که تلاش دارد با ارائه راهنمایی‌های خود در زمینه طراحی لوگو اقداماتی انجام دهد. توصیه‌های او برای طراحی ماهرانهٔ لوگو عبارتند از:

1- لوگو باید منحصربفرد و هوشمندانه باشد لوگو یا آرم همان چیزی است که کمک می‌کند تا مشتریان محصولات را از رقبای تجاری تشخیص دهند. بنابراین اهمیت زیادی دارد که در طراحی لوگو از المان‌هایی استفاده شود که بتواند لوگو را به مخاطب معرفی کند. تقلید از لوگوهای دیگر شرکت‌ها راهکار مناسبی نیست و با طراحی حرفه‌ای لوگو در تضاد است. این مهم است که برای طراحی لوگو تفاوت ایجاد کنید. دیوید ایری می‌گوید: «به چیزی فکر کنید که متفاوت از تمامی لوگوی‌های حال حاضر است.» او یک طراح و گرافیست حرفه‌ای است که معتقد است برای ایجاد عناصر متمایز باید بتواند به چیزی غیر از پدیده‌های موجود فکر کنید. همچنین دبورا هارکینز، مدیر خلاق در طراحی جمع سپاری و یکی از طراحان حرفه‌ای وب سایت می‌گوید: «هنگامی که چیزی خیلی ساده باشد، هیچ تصمیمی وجود ندارد که شکل و فرم آن توسط دیگران استفاده نشود.» بنابراین برای حفظ اصالت لوگوی خود بهتر است آن را به گونه‌ای طراحی کنید که از دسترس سارقان لوگو دور بماند. برای این کار، طراحی یک لوگوی منحصربفرد اهمیت دارد. در برخی موارد نمی‌توان از تقلید دوری کرد. اما طرح‌های خلاقانه را نیز نباید از نظر دور داشت. برای مثال می‌توان به آرم مرسدس بنز اشاره کرد. همینطور لوگوی ویرجین آتلانتیک دارای المان‌های متفاوت است.

2- درک نام تجاری اگر چه لوگو تنها یک تصور است اما نام تجاری را نیز معرفی می‌کند. لوگوها دارای مخاطب خاص هستند و به همین دلیل در زمان طراحی باید به این موضوع فکر کنید که لوگو شما نام تجاری را برای مشتریان تداعی می‌کند. شاید با کمک برخی پدیده‌های مرتبط با محصولات و خدمات بتوان یک لوگوی متفاوت را طراحی کرد. در طراحی لوگو باید از المان‌های زیباشناسی استفاده شود. به طوری که تصویر دارای معنای عمیق باشد. تحقیق در مورد سایر لوگوها می‌تواند به کشف المان‌های جدید مفید واقع شود. هارکینز می‌گوید: «هر کار طراحی که به طور مستقیم با ویژگی‌های نام تجاری در ارتباط باشد، می‌تواند به یک لوگوی منحصربفرد منتهی شود.نام تجاری ابزاری است برای متمرکز کردن احساسات و هیجانات مشتریان. ارزیابی شخصیت نام تجاری می‌تواند شما را در طی کردن سریعتر مسیر یاری دهد. هر لوگو پر است از هدف و معنا. برای مثال دو لوگوی شرکت بایت یا ویکی پدیا هر دو با سیستم متفاوت طراحی شده اند. هر دو لوگو ساده هستند و در عین حال نام تجاری را با خود حمل می‌کنند. مهارت‌های طراحی لوگو

3- رنگ در طراحی لوگو کلیدی است هنگامی که برای طراحی لوگو اقدام می‌کنید، رنگ‌ها را از نظر دور نکنید. رنگ‌های روشن و جسورانه می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند. هر رنگی دارای یک مفهوم متفاوت است و می‌تواند نکات ظریف و دقیقی را با خود حمل کند. برای مثل رنگ قرمز تداعی گرد انرژی است و جسارت را به مشتریان منتقل می‌کند. رنگ نارنجی خلاق، دوستانه، جوان پسند است. رنگ زرد بیانگر آفتابی و گرما، مبتکر، خوش بینی؛ رنگ سبز رشد، طبیعت، آموزشی؛ رنگ آبی حرفه ای، پزشکی، آرام، قابل اعتماد؛ رنگ بنفش روحانی، عاقل، خاطره انگیز؛ رنگ سیاه و سفید تداعی گر اعتبار و قدرت؛ رنگ سفید ساده، تمیز، خالص؛ رنگ صورتی سرگرم کننده و احساسی؛ رنگ قهوه‌ای بیانگر سادگی، تاریخی، ثبات است.

4- در نام چه چیزی است؟ لوگوها از دو عنصر تشکیل شده اند: آرم و یک نماد. قبل از اینکه تنها به محصولات و خدمات فکر کنید، بهتر یک نماد را نیز در نظر بگیرید. برای مثال لوگوهای کوکاکولا، استارباکس و یا مرسدس بنز از دو قسمت تشکیل شده اند. برای طراحی لوگوی باید نوع نام تجاری را در نظر بگیرید. اگر شرکت شما دارای یک نام منحصربفرد است، می‌توانید از آن برای طراحی لوگو استفاده کنید. اما اگر نام شرکت عمومی است، پس باید به نمادهای دیگری توجه کنید. همچنین استفاده از فضای منفی، فونت‌های غلط انداز، کشیدن یک فونت و … می‌تواند برای طراحی لوگوی حرفه‌ای به شما کمک کند. مهارت‌های طراحی لوگو

5- انعطاف پذیری لوگو بهترین لوگوها آن‌هایی هستند که دارای سادگی خاصی هستند و مخاطب می‌توانند آن‌ها را براحتی تجزیه و تحلیل کند. آمازون یکی از شرکت‌هایی است که دارای یک لوگو با استفاده از نام تجاری خود می‌باشد. در این لوگو با استفاده از یک فلش کوچک حرف a به حرف z متصل شده است که پیام دیگری را برای مخاطب به همراه دارد. در عصر دیجیتال که همه لوگوها در سراسر رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، شما باید به چیزی فراتر از طراحی در کاغذ توجه کنید. لوگوی آدیداس یک نام تجاری است که در آن تغییرات زیادی صورت گرفته است. سه قطعه که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند. مهارت‌های طراحی لوگو 6- موفقیت در کوتاه مدت حاصل نمی‌شود نایک، پوما، آئودی و سایر لوگوهایی که اکنون موفق و محبوب هستند، در کوتاه مدت موفقیت خود را بدست نیاورده اند. نباید انتظار داشته باشید که لوگوی شما فورا به یک لوگوی پرمخاطب مبدل شود. حتی اگر در طراحی آن از زیباترین ترکیب‌ها استفاده کرده باشید. وضعیت طراحی باید با توجه به نیاز و جمعیت مخاطب باشد. برای مثال برای یک فروشگاه صنایع دستی محلی که تنها به مردم یک منطقه محدود می‌شود، استفاده از نماد سایر مناطق جغرافیایی بلااستفاده است. زیرا تناسبی با این مردم ندارد. طراح لوگوی «نایک» کارولین دیویدسون معتقد است این لوگو بیانگر حرکت است که کفش را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. همینطور آئودی نشان دهنده چهار شرکت در ارتباط با یکدیگر می‌باشد. همینطور پوما سادگی را تجسم می‌کند. اهمیت زیادی دارد که در زمان طراحی یا ایجاد تغییرات در لوگو به دنبال موفقیت سریع نباشید. بلکه زمان زیادی نیاز است تا لوگوی شما در ذهن مخاطب ثابت بماند و بتواند پیام را دریافت کند. 7- استفاده از منابع و ابزارهای آنلاین اطلاعات اینترنتی زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در زمان طراحی لوگو کمک گرفت. اگر به دنبال ایده‌های جدید و منحصربفرد هستید، بهتر است از وب سایت‌ها استفاده کنید. راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و کمک گرفتن از مشتریان می‌تواند شما را در طراحی لوگو یاری دهد. درخواست نظر سنجی از مشتریان تاثیر زیادی در طراحی یک لوگوی منحصربفرد دارد.

برای یک طراح لوگو تجربه اهمیت زیادی دارد و مهارت‌های طراحی لوگو ارتباط مستقیمی با تجربه دارد. مهارت طراحی لوگو در هر طراح متفاوت است و این مهارت‌ها می‌توانند به مشتریان کمک کنند.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت