همانطور که مطلع هستید برندهای قدرتمند پتانسیل بیشتری برای جذب مشتری دارند. به همین دلیل ساخت هویت بصری برندهای تجاری قدرتمند، به ارتقا کسب و کارهای تجاری آنها کمک میکند. این نوع برندها میتوانند به راحتی عواطف و احساسات مصرف کنندگان را تهییج کنند و از سوی دیگر اعتماد آنها را نسبت به محصولات بیشتر میکنند. همچنین مشتریان از برندهای قدرتمند، انتظار خلق ایدههای برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند. در زیر به روشهای تاثیرگذار در خلق هویت بصری برندهای تجاری قدرتمند با هدف رونق فروش محصولات میپردازیم.
1- نقش نوآوری در برندهای قدرتمند
یکی از مشخصههای اصلی برندهای قدرتمند، داشتن ویژگی خلاقیت است. برندهایی که پا به پای نیازهای مشتری حرکت میکنند و در طراحی هویت بصری خود از تکنیکهای جدید استفاده میکنند، جذابیت بیشتری دارند. به تبع این امر، بازارهای جدید برای سازمان شکل میگیرد.
2- تمایز با طرحهای مشابه
نوآوری در طراحی و ساخت هویت بصری برندهای قدرتمند، به معنای تمایز با سایر طرحهای مشابه میباشد. به این معنا که با ایجاد تمایز با رقبا میتوان توجه مصرف کنندههای بیشتری را به سمت برند تجاری جلب کرد.
3- توجه به نیاز تمامی مصرف کننده ها
برای در دست گرفتن بازار وسیع باید به نیاز تمامی مصرف کنندگان توجه کرد. تمامی مصرف کنندگان و مشتریان در مناطق مختلف جغرافیایی نیازهای یکسان ندارند. هر گروه از مشتریها با توجه به عرف، عادات، رسوم و فرهنگ متفاوتی به برند تجاری نگاه میکنند. برای مثال نمادهای فراماسونری برای مسلمانان منفور هستند. بنابراین بسیاری از شرکتهای بزرگ جهانی در ساخت هویت بصری برندهای قدرتمند، سعی میکنند به این موضوع توجه کنند.
4- استفاده از فاکتورهای بصری
عوامل بصری همچون سادگی و پیچیدگی، تضاد و تناسب رنگ، حرکت، ریتم، رنگ و … تاثیر زیادی در زیبایی هویت بصری برندهای قدرتمند دارد. ممکن است برند در طی دورههای مختلف نیاز به اصلاح یا تغییر داشته باشد. در این صورت میتواند هر بار از یک روش بصری استفاده کرد. اما تغییرات نباید برند را به طوری کلی از ذهن مشتری خارج کند. برای مثال اگر در ابتدا از تکنیک تضاد رنگ برای ساخت هویت بصری برند تجاری استفاده شده است، برای اصلاح و تغییر آن نباید از روش تناسب رنگ استفاده کرد. زیرا مشتریان به تضاد رنگ عادت کرده اند. حال اگر برند به یکباره تغییر کند برای آنها ناآشنا و نامأنوس خواهد بود.
5- استفاده از عنصر زمان در ساخت هویت بصری برند
برای ساخت هویت بصری برند تجاری باید به عنصر زمان به عنوان یک فاکتور اساسی نگاه شود. با گذشت زمان نیازها و خواستهای مشتریان تغییر میکند. اگر آنها امروز رنگ آبی را دوست دارند، ممکن است در چند سال آینده به آن علاقه زیادی نداشته باشند. همچنین نمادها و سمبلها در طی زمانهای مختلف طرفداران بخصوصی دارد. گاهی ممکن است یک سمبل در یک زمان طرفداران زیادی داشته باشد. در حالی که ممکن است در زمان دیگر، طرد شود. بنابراین در زمان ساخت هویت بصری برند باید به فاکتور زمان و تاثیر آن در طراحی توجه کرد.
6- توجه به ریشههای جغرافیایی و تاریخی
ساخت هویت بصری برندهای قدرتمند عموما با نگاهی به تاریخ و جغرافیا انجام میشود. برای مثال نشان تجاری یکی از برندهای برتر دنیا، آرم همای ایران میباشد. لوگو در این برند، با ترکیبی از تاریخ اساطیری ایران طراحی شده است و در حال حاضر به عنوان یکی از زیباترین لوگوهای جهانی محسوب میشود. استفاده از عنصر تاریخ در این لوگو موجب زیبایی و جذابیت آن شده است. از سوی دیگر جغرافیا نیز میتواند به موفقیت برند تجاری کمک کند. با توجه به اینکه نمادهای مشترکی در حال شکل گیری میان تمامی مردم جهان است، میتوان از این نمادها استفاده کرد. در حال حاضر شبکههای اجتماعی و افزایش ارتباطات موجب شده تا مردم سراسر دنیا از نمادهای مشترک استفاده کنند. در نتیجه میتوان مرزهای جغرافیایی را درنوردید و با وسعت جغرافیایی بیشتر با مشتریان ارتباط برقرار کرد.
7- استفاده از روانشناسی رنگها
بی شک رنگ به عنوان یک مولفه مهم در ساخت هویت بصری برند تجاری است. اما اینکه از چه رنگی استفاده شود و وضوح و شفافیت آن به چه میزان باشد، یکی از دغدغههای طراحان هویت بصری برندهای تجاری میباشد. انتخاب رنگ با توجه به نوع محصول و جنس و رده سنی مشتریان صورت میگیرد. برای مثال زمانی که فرآیند هویت بصری برند تجاری برای مواد غذایی طراحی میشود، رنگ قرمز و نارنجی به دلیل قرابت و هماهنگی با اصول روانشناسی تغذیه، بهترین گزینهها هستند. مثال دیگر در مورد محصولات ورزشی است که میتوان از رنگ آبی به نشانه سلامتی و نشاط استفاده کرد.
8- استفاده از اشکال هندسی در ساخت هویت بصری برند تجاری
برای ساخت هویت بصری برندهای قدرتمند، گاهی اشکال هندسی میتوانند به طراح کمک کنند. مربع نشانه نظم و به معنای وحدت و یگانگی، مثلث به معنای سلسله مراتب بودن و … میتوانند برای طراحی و ساخت هویت بصری برند تجاری استفاده شوند. به کار بردن هر یک از اشکال هندسی با توجه به نوع محصول و دیدگاه مشتریان است. اگر هدف از تولید محصول ایجاد حس وحدت بین مشتریان است، استفاده از دایره برای ساخت هویت بصری برند تجاری موثر است.