چند راز مهم در طراحی علامت تجاری


در برترین کلاسهای آموزش بیزینس در دنیا طراحی علامت تجاری به عنوان یکی از اصول مهم در کسب و کار و فعالیت‎های تجاری به شمار می‎رود.
استادان اقتصاد و بیزینس معتقدند برخی اصول در طراحی لوگوهای مهم در دنیا به کار گرفته شده است که موجب جذابیت آنها شده است. این اصول عبارتند از:

۱- استفاده از پالت (زمینه) ساده
از میان ۵۰ لوگوی شرکتی که مورد بررسی قرار گرفتند، ۴۳ لوگو تنها از یک یا دو رنگ استفاده کرده بودند. همچنین نتایج نشان می‎داد لوگوهایی که از رنگ آبی و قرمز استفاده کرده بودند، از سایرین محبوبیت بیشتری داشتند.

از این رو روانشناسی رنگ بخش مهمی از طراحی لوگو را تشکیل می‎دهد. رنگ قرمز نوعی تندی، پویایی و سرعت را به نمایش می‎گذارد و رنگ آبی آرامش را به مخاطب الغا و اعتماد وی را جلب می‎نماید.هر چه پالت لوگو ساده تر باشد، پیام را واضح تر انتقال می‎دهد. در صورتی که لوگو با رنگ‎های متضادی طراحی شده باشد، در ذهن مخاطب نوعی تشویش ایجاد می‎کند که به جای ترغیب موجب دور شدن مشتری می‎شود.

۲- مسطح بودن لوگو
نبود برجستگی و سطح صاف بر ارزشمندی لوگو می‎افزاید. در بررسی که صورت گرفته بود، از میان ۵۰ لوگو، ۴۵ لوگو از سطح کاملاً مسطح برخوردار بودند در حالی که ۵ لوگوی دیگر سطحی ترکیبی داشتند به این معنا که قسمتی از لوگو صاف بود. لازم به گفتن است که لوگوی مسطح برای گوشی های همراه، تبلت زیباتر هستند.

۳- مشورت با مشتریان
شرکتهایی چون بی ام و، بِوِلد، فولکس واگن، در هنگام طراحی و یا تغییر لوگو نظر مشتریان را جویا می‎شوند. مشورت با مشتریان به معنای بهره‎مند شدن از پیشنهادات آنها و نوعی احترام برای سلیقه آنها می‎باشد. امروزه نیز از طریق شبکه‎های اجتماعی نظر خواهی راحت تر صورت می‎گیرد. از رو می‎توان قبل از طراحی و یا تغییر لوگو از طریق ایجاد یک کمپین تصمیمات شرکت را با هواداران به اشتراک گذاشت.

۴- الگوبرداری از لوگوهای دیگر
استفاده از طرحهای سایر لوگوها و الهام گرفتن از آنها موجب ایجاد یک طرح ترکیبی می‎شود. در بررسی صورت گرفته از میان ۵۰ شرکت، ۳۶ شرکت، لوگوی خود را با توجه به نسخه های مختلف طراحی نموده ‎اند. این کار به ترویج مفهوم کسب و کار تجاری بیشتر کمک می‎کند.

۵- تغییر تدریجی لوگو
تغییر ناگهانی و کامل لوگو موجب ایجاد حس بیگانگی میان مشتریان با لوگوی اصلاح شده می‎شود. به همین دلیل تغییرات باید تدریجی صورت بگیرد. برای مثال وب سایت فیسبوک برای تغییر لوگو از موارد جزئی شروع می‎کند و به ندرت تصمیم به تغییر و ویرایش لوگوی می‎گیرد.

مرتبط: