در برترین کلاسهای آموزش بیزینس در دنیا طراحی علامت تجاری به عنوان یکی از اصول مهم در کسب و کار و فعالیتهای تجاری به شمار میرود.
استادان اقتصاد و بیزینس معتقدند برخی اصول در طراحی لوگوهای مهم در دنیا به کار گرفته شده است که موجب جذابیت آنها شده است. این اصول عبارتند از:
1- استفاده از پالت (زمینه) ساده
از میان 50 لوگوی شرکتی که مورد بررسی قرار گرفتند، 43 لوگو تنها از یک یا دو رنگ استفاده کرده بودند. همچنین نتایج نشان میداد لوگوهایی که از رنگ آبی و قرمز استفاده کرده بودند، از سایرین محبوبیت بیشتری داشتند.
از این رو روانشناسی رنگ بخش مهمی از طراحی لوگو را تشکیل میدهد. رنگ قرمز نوعی تندی، پویایی و سرعت را به نمایش میگذارد و رنگ آبی آرامش را به مخاطب الغا و اعتماد وی را جلب مینماید.هر چه پالت لوگو سادهتر باشد، پیام را واضحتر انتقال میدهد. در صورتی که لوگو با رنگهای متضادی طراحی شده باشد، در ذهن مخاطب نوعی تشویش ایجاد میکند که به جای ترغیب موجب دور شدن مشتری میشود.
2- مسطح بودن لوگو
نبود برجستگی و سطح صاف بر ارزشمندی لوگو میافزاید. در بررسی که صورت گرفته بود، از میان 50 لوگو، 45 لوگو از سطح کاملاً مسطح برخوردار بودند در حالی که 5 لوگوی دیگر سطحی ترکیبی داشتند به این معنا که قسمتی از لوگو صاف بود. لازم به گفتن است که لوگوی مسطح برای گوشیهای همراه، تبلت زیباتر هستند.
3- مشورت با مشتریان
شرکتهایی چون بی ام و، بِوِلد، فولکس واگن، در هنگام طراحی و یا تغییر لوگو نظر مشتریان را جویا میشوند. مشورت با مشتریان به معنای بهرهمند شدن از پیشنهادات آنها و نوعی احترام برای سلیقه آنها میباشد. امروزه نیز از طریق شبکههای اجتماعی نظر خواهی راحتتر صورت میگیرد. از رو میتوان قبل از طراحی و یا تغییر لوگو از طریق ایجاد یک کمپین تصمیمات شرکت را با هواداران به اشتراک گذاشت.
4- الگوبرداری از لوگوهای دیگر
استفاده از طرحهای سایر لوگوها و الهام گرفتن از آنها موجب ایجاد یک طرح ترکیبی میشود. در بررسی صورت گرفته از میان 50 شرکت، 36 شرکت، لوگوی خود را با توجه به نسخههای مختلف طراحی نموده اند. این کار به ترویج مفهوم کسب و کار تجاری بیشتر کمک میکند.
5- تغییر تدریجی لوگو
تغییر ناگهانی و کامل لوگو موجب ایجاد حس بیگانگی میان مشتریان با لوگوی اصلاح شده میشود. به همین دلیل تغییرات باید تدریجی صورت بگیرد. برای مثال وب سایت فیسبوک برای تغییر لوگو از موارد جزئی شروع میکند و به ندرت تصمیم به تغییر و ویرایش لوگوی میگیرد.