باید یک لوگوی حرفه‌ای به یادماندنی باشد

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

باید یک لوگوی حرفه‌ای به یادماندنی باشدبا شنیدن نام محصولات گوناگون، علامت تجاری کدام‌یک را بلافاصله بخاطر می‌آورید؟
اگر اینگونه است، بیانگر قدرت آن لوگوی تجاری می‌باشد. در دنیای امروز طراحی لوگو به یکی از اصول مهم در فعالیت‌های تجاری تبدیل شده است. شما نمی‌توانید هیچ کسب و کاری را پیدا کنید که بدون لوگو یا علامت تجاری به حیات خود ادامه دهد. لوگو به صاحبان کسب و کارهای مختلف اجازه می‌دهد تا محصولات خود را با نشان و هویتی متمایز از محصولات رقبا به مشتریان معرفی کنند. اما به راستی اولین باری که لوگو طراحی شد، چه زمانی بوده و آیا در گذشته هم مانند امروز لوگوها ارزش تجاری داشته اند؟
در این زمینه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به شرح آن می‌پردازیم.
باید یک لوگوی حرفه‌ای به یادماندنی باشد و طراحان لوگو این امر مهم را در نظر بگیرند و اصولی را مد نظر قرار دهند. این اصول عبارتند از داشتن گرافیک، فرم ساده، توانایی انتقال پیام به مخاطبان، متمایز و خاص بودن که باید در زمان طراحی لحاظ شود. در ادامه 5 اصلی که در طراحی لوگوی خوب موثر است، بیان شده است:

1- سادگی آیا تا به حال به لوگوی متروی شهر لندن نگاه کرده اید؟ سادگی یکی از ویژگی‌های بارز این لوگو می‌باشد که تشخیص پیام لوگو برای همه شهروندان لندنی و حتی خارجی‌ها نیز آسان شده است. همین ویژگی آن را به لوگوی منحصربفرد تبدیل کرده است. بدون اینکه نیاز به دقت زیادی باشد و یا اینکه مخاطب بخواهد ساعت زیادی را صرف درک لوگو کند، به راحتی پیام آن را دریافت می‌کند. یکی از خصوصیت لوگوهای ساده، رسمی بودن آن‌هاست و اینکه توانایی بیشتری در انتقال الزامات به مشتریان دارند.

2- به یاد ماندنی بودن لوگو از دیگر ویژگی‌های یک لوگوی خوب، داشتن خصیصه به یاد ماندنی بودن است. به طوری که اگر به لوگوی مک دونالد نگاه کنید، متوجه این موضوع می‌شوید. در این آرم از عناصری استفاده شده است که لوگو را برای همیشه در ذهن مخاطب قرار می‌دهد و مخاطب در هر موقعیتی که قرار بگیرد، به راحتی لوگو را به خاطر می‌آورد و یا با دیدن آن در هر مکانی، محصولات مک دونالد را از ذهن می‌گذراند. اگر بین اصل موضوع محصولات و لوگو رابطه محتوایی برقرار باشد، می‌تواند لوگو را در ذهن مخاطب نگه دارد. این رابطه باید شفاف باشد.

3- بی انتها و بدون محدویت زمانی کوکا کولا یکی از آن لوگوهایی است که سالیان درازی است که همه سنین با آن آشنا هستند. این لوگو محدودیت سنی ندارد و داشتن عمر طولانی یکی از خصیصه‌های آن است. در واقع لوگو نباید پس از چند سال ویژگی اثرگذاری خود را از دست بدهد. بلکه باید همانند روزهای ابتدایی برای مخاطب ناقل پیام باشد. همچنین اگر به لوگوی پپسی هم نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که این لوگو از سال 1885 که طراحی شد، به همان حالت باقی مانده و تاثیرگذاری خود را نیز حفظ کرده است.

4- خاصیت چند منظوره بودن یکی دیگر از ویژگی‌های لوگوی خوب توانایی به کار رفتن در تمامی برنامه‌های کاربردی و انواع رسانه است. در واقع باید لوگو قابلیت طراحی در فرمت‌های مختلف را داشته باشد. همچنین بتوان آن را به شکل افقی و عمودی و مقیاس کوچک نیز به کار برد. برای مثال بتوان لوگو را روی یک تمبر پستی حک کرد و یا روی بیلبورد بزرگ، تصویری از لوگو را قرار دارد. علاوه بر این، داشتن پس زمینه تاریک نباید اثرگذاری لوگو را از بین ببرد. به همین دلیل باید در زمان طراحی لوگو به تمامی این موارد توجه داشت. پیشنهاد می‌شود در ابتدا لوگو به صورت سیاه و سفید طراحی شود. اما اگر قصد استفاده از رنگ‌های دیگر را دارید، بهتر است رنگی استفاده شود که ذهنی و عاطفی باشد. برای مثال رنگ قرمز می‌تواند به راحتی رنگ سفید و سیاه را در خود جای دهد. بنابراین باید به تناسب میان رنگ‌ها نیز دقت داشت. در زمان چاپ لوگو توصیه می‌شود تفاوت بین سیستم‌های رنگ CMYK، Pantone و RGB استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود سیستم رنگ Pantone را انتخاب کنید تا رنگ لوگو به همان شکل مورد نظر چاپ شود.

5- متناسب بودن لوگو یک راه حل دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید لوگو را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. باید لوگو را متناسب با موقعیت و هدف آن طراحی کنید. برای مثال اگر لوگو برای محصولات اسباب بازی استفاده می‌شود، استفاده از فونت‌ها و رنگ بندی کودکانه کاربرد بیشتری دارد. فونت‌های رسمی برای این نوع لوگو کاربرد ندارد. گاهی هم لازم است تا لوگو تنها برای شناسایی محصولات طراحی شود و نیاز نیست تا عملاً با محصولات شباهت داشته باشد. برای مثال لوگوی نوکیا هیچ شباهتی به تلفن همراه ندارد و یا لوگوی شرکت هارلی دیویدسون هیچ شباهتی به موتور سیکلت ندارد. بنابراین همین که ارتباط مفهومی میان لوگو و محصولات برقرار باشد، کفایت می‌کند. متناسب بودن لوگو برای داشتن یک لوگوی حرفه ای، تمام موارد بالا را در نظر بگیرید و بهترین لوگو را طراحی کنید.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود