هنگامه مفید

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر ، شاعر، ترانه‌سرا، نویسنده و کارگردان تئاترهای عروسکی و تئاترهای کودک و نوجوان و خواننده ترانه‌های کودکانه

 معرفی/ بیوگرافی:

هنگامه مفید با نام اصلی یاشار مفید (به انگلیسی: Hengameh Mofid) هنرمند ایرانی، متولد 1 دی 1335 در تهران است.

خانم هنگامه مفید فرزند غلامحسین مفید، هنرپیشه و کارگردان تئاتر و قدسیه فریور، از اولین مدیرانِ زنِ آموزش و پرورش در ایران است. او پیش از انقلاب به عنوان هنرپیشه در گروه حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دان لافون و اردوان مفید همکاری می‌کرد.

مجموعه ترانه‌های کوچک برای بیداری که با اشعار و صدای او و کارگردانی بیژن مفید و آهنگسازی یوسف شهاب در سال 1356 منتشر شد به دلیل قانون ممنوعیت انتشار صدای زن با عنوان «هنگامه یاشار» منتشر شد.

بسیاری از ترانه‌های معروف کودکان نظیر «خوشحال و شاد و خندانم»؛ «ماه آسمون»؛ «یه روز آقا خرگوشه» نخستین بار در این آلبوم و بر روی اشعاری از ناصر نظر اجرا شدند. هنگامه مفید پس از انقلاب و در پی محدودیت‌های بوجود آمده برای زنان در صحنهٔ تئاتر فعالیت خود را روی نویسندگی، شاعری، صداپیشگی و کارگردانی تئاتر، تلویزیون و سینما متمرکز کرد و ده‌ها مجموعه تلویزیونی را به عنوان نویسنده و کارگردان خلق کرد.

او دارای نشانِ درجهٔ یک از خانهٔ تئاتر است. همچنین، از مدیران انجمن نمایشگران عروسکی ایران است.

وی فرزند قدسیه فریور و غلامحسین مفید؛ همسر کامبیز صمیمی‌مفخم؛ و خواهر بیژن مفید، بهمن مفید، اردوان مفید و هومن مفید است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت