یسایی شاجانیان

 تخصص/مهارت:

مینیاتور ساز، تذهیب کار، میناکاری و حکاکی

 معرفی/ بیوگرافی:

یسایی شاجانیان (به ارمنی Եսայի Շահիջանեան و به انگلیسی Yesayi Shahijanian) هنرمند نگارگر، مینیاتوریست، تذهیب کار و مرمت کار ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 1318 در اصفهان و درگذشته 1366 در اصفهان بود.

آقای یسایی شاهیجانیان پس از پایان تحصیلات، در مدرسه ارمنی‌های اصفهان وارد مدرسه عالی هنرهای زیبای اصفهان شد. شاهیجانیان با مطالعهٔ هنر مینیاتور در عصر صفوی به این هنر روی آورد. آثار بسیاری از وی در کلیسای وانک اصفهان، «هتل عباسی اصفهان» و «هتل والدورف آستوریای نیویورک» به چشم می‌خورد. شاجانیان همچنین دارای سابقه‌ای طولانی در مرمت آثار تاریخی است. تابلوهای مینیاتور سبک صفویه و قاجاریهٔ شاجانیان در زمرهٔ شاهکارهای اوست. پس از مرگ شاجانیان، به پاس خدمات ارزندهٔ وی، درجهٔ دکترای هنر به او اعطا شد.

زاون قوکاسیان، فیلمی با نام «نقش خیال» دربارهٔ زندگی و آثار شاهیجانیان ساخته است. این فیلم در سال 1993 میلادی. در زمره 120 فیلم سینمای ارمنی، در «مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدوی» فرانسه به نمایش درآمد. در این فیلم لوریک میناسیان و جمعی از هنر دوستان جلفای اصفهان به ایفای نقش پرداختند.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت