موشق سارواریان

 تخصص/مهارت:

کارگردان، طراح صحنه، تهیه‌کننده و نویسنده و طراح

 معرفی/ بیوگرافی:

موشق سروری با نام اصلی موشق سارواریان (ارمنی: Մուշեղ Սարւարեան‎ ) هنرمند ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 25 بهمن 1289 و درگذشته اَمرداد 1360 بود.

آقای موشق سروری برادر ناپلئون سروری بود.

در سال 1289 با نام موشق سارواریان در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس ارمنیان و روسی تهران گذراند. سپس در 1306 عازم ارمنستان شد و تحصیلات عالی خود را در رشته علوم اجتماعی و به پایان برد. از سال 1314 به مدت یک سال و نیم سردبیری دو هفته‌نامه‌ای به نام نورهاسکرد را با صاحب امتیازی مادرش به عهده داشت. در تعدادی نمایش نامه کودکان را کارگردانی کرد که نویسندگی برخی از آن‌ها را نیز بر عهده داشت. علاقه اش به امور گرافیکی و تبلیغاتی موجب شد تا همراه برادرش، ناپلئون سروری، آتلیه‌ای تأسیس کند و علاوه بر تهیه تصاویر، اعلان‌ها و آگهی‌ها، برای تئاتر و سپس سینما دکور بسازد طراحی و نقاشی اعلان‌های بزرگ سر در سینماها از جمله کارهای موشق سروری و برادرش است.

از سال 1334 به سینما روی آورد و نخستین فیلمش را با نام مهتاب خونین برای استودیو میثاقیه کارگردانی کرد دو سال بعد شب‌نشینی در جهنم را آغاز کرد که ساموئل خاچیکیان آن را به پایان رساند شب‌نشینی در جهنم با توجه به سال تولیدش، از نظر بداعت‌های فنی و استفاده بدیع از دکور (کار خود سروری) نمونه‌ای مثال زدنی در تاریخ سینمای ایران است.

حاجی جبار در پاریس (1340) و شاهنامه آخرش خوشه (1340) دو فیلم دیگر موشق سروری به عنوان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و دکوراتور هستند؛ که فیلم دوم ناتمام ماند. ساخت دکور فیلم‌هایی مثل زندانی امیر (اسماعیل کوشان، 1327) و رستم و سهراب (شاهرخ رفیع، 1336) از جمله کارهای سروری در زمینه ساخت دکور هستند.

وی در اَمرداد 1360 بر اثر بیماری دیابت درگذشت.

فیلم‌شناسی
شب‌نشینی در جهنم (1336، همکاری با ساموئل خاچیکیان)
شاهنامه آخرش خوشه
حاجی جبار در پاریس (1339)
مهتاب خونین (1334)

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت