واهان ترپانچیان

Vahan Ter'Panchian

واهان ترپانچیان

 تخصص/مهارت:

عکاس

 معرفی/ بیوگرافی:

واهان ترپانچیان (به ارمنی: վահան տէր Յազըճեան و به انگلیسی: Vahan Ter Panchian) هنرمند فیلم‌بردار، متخصص امور لابراتوار و تهیه‌کننده ارمنستانی-ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 1291 شمسی در ارمنستان و 1377 در ایالات متحده بود.

وی در ارزروم، ارمنستان غربی به دنیا آمد. پس از قتل پدرش در نسل‌کشی ارمنی‌ها در سه سالگی همراه مادرش به سوریه گریخت و سپس به ایران آمد و مقیم تهران شد.

پس از این که سال‌ها در زمینه عکاسی فعالیت کرد و تجربیات فراوانی اندوخت. در 1317 آتلیه عکاسی «فتو واهه» را در خیابان نادری تأسیس کرد واهان «نخستین لابراتوار ظهور و چاپ عکس رنگی در ایران» را دایر کرد و اولین کسی است که نگاتیو رنگی را در ایران به چاپ رساند

در 1330 همراه با سیمیک کنستانتین، ابوالقاسم رضایی و جانی باغداساریان «استودیو البرز» را بنیان‌گذاری کرد. ترپانچیان در نخستین محصول استودیو البرز که با نام دستکش سفید توسط پرویز خطیبی در 1330 ساخته شد. علاوه بر تهیه کنندگی، فیلم‌بردار نیز بود این فیلم که به صورت ریورسال فیلم‌برداری شد نخستین فیلم ناطق 16 میلی‌متری سینمای ایران محسوب می‌شود. در فیلم‌های زنده باد خاله و عمر دوباره از دیگر محصولات استودیو البرز نیز فیلم‌بردار بود و در فیلم‌های دیگر این استودیو به نام‌های لغزش و گناهکار به عنوان تهیه‌کننده همکاری داشت.

آقای ترپانچیان فیلم‌برداری حاکم یک روزه، نیمه راه زندگی، پنجمین ازدواج را برای سایر استودیوها انجام داد علاوه بر اینها در عنوان‌بندی بسیاری از فیلم‌ها نیز نام فتو واهه (استودیوی عکاسی متعلق به واهان آمده است) در 1352 به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در همان‌جا درگذشت

تهیه‌کننده
1 – گناهکار (1332)
2 – لغزش (1332)
3 – زنده باد خاله (1331)
4 – عمر دوباره (1331)
5 – دستکش سفید (1330)

فیلم‌بردار
1 – پنجمین ازدواج (1334)
2 – حاکم یک روزه (1331)
3 – زنده باد خاله (1331)
4 – عمر دوباره (1331)
5 – دستکش سفید (1330)
در مدت سه سال، پنج فیلم سینمایی در استودیو البرز تهیه گردید، ولی به رغم آغازی خوش فیلم‌های استودیو البرز با شکست مواجه شد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت