آلفرد یعقوب‌زاده

Alfred Yaghobzadeh

آلفرد یعقوب‌زاده

 تخصص/مهارت:

عکاس

 معرفی/ بیوگرافی:

آلفرد یعقوب زاده (به انگلیسی: Alfred Yaghobzadeh) هنرمند ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 1337 است.

یعقوب‌زاده در سال 1337 در یک خانوادهٔ فرهنگی از پدری ارمنی و مادری آشوری در تهران متولد شد و با وقایع انقلاب ایران در سال 57 تحصیل در رشتهٔ طراحی داخلی را رها کرد و وارد دنیای عکاسی شد.

حضور در جنگ ایران و عراق
با شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران در سال 57 وی تحصیل در رشته طراحی داخلی را رها کرد و وارد دنیای عکاسی شد. با شروع جنگ ایران و عراق به جبهه رفت و به عکاسی پرداخت. وی در گفتگویی با روزنامه شرق عکاسی خود را مدیون انقلاب دانسته‌است.

فعالیت‌های عکاسی
با پیروزی انقلاب و شروع جنگ ایران و عراق به جبهه‌ها رفت و 3 سال در گروه جنگ‌های نامنظم دکتر چمران حضور داشت و برای رسانه‌های داخلی و خارجی عکاسی کرد. عکاسی جنگ ایران و عراق و همکاری با خبرگزاری آسوشیتد پرس، گاما، آژانس عکس سیگما، سیپاپرس و عکاس اختصاصی مجله نیوز ویک از سال 1983 تا 1985 میلادی در لبنان از جمله فعالیت‌های اولیهٔ وی در عکاسی است.

عمدهٔ فعالیت‌های حرفه‌ای این عکاس به ثبت رویدادهای جنگ داخلی لبنان و جنگ افغانستان از سال 1986 تا سقوط طالبان اختصاص دارد. وی 13 سال در میان مبارزان فلسطینی علیهٔ اسرائیل عکاسی کرده‌است.

یعقوب‌زاده از بحران‌های داخلی سومالی، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، کوبا، هند، ترکیه، روسیه، عراق، چین، چچن، سری‌لانکا، آمریکا و… لحظات تاریخی را ثبت کرده‌است.

آقای آلفرد یعقوب‌زاده اسفند ماه سال 84 در مقابل تهاجم اسرائیلی‌ها به زندان اریحا، توسط مردان مسلح در منطقهٔ خان یونس شهر غزه در فلسطین همراه دو خبرنگار خارجی دیگر به گروگان گرفته شد که پس از مدت کوتاهی آزاد شد.

این عکاس تجربه‌های ارزشمندی در زمینهٔ آیین‌ها و مراسم مذهبی و سنتها در بیش از 24 کشور دارد.

وی این مجموعه را در کتابی با عنوان «مسیحیت در جهان» منتشر کرده و نمایشگاه این عکس‌ها را در میلان، بوداپست، پرپینن و چند شهر اروپایی بر پا کرده‌است.

جنگ داخلی سوریه و عراق
آلفرد یعقوب‌زاده در سال 1394 راهی سوریه و عراق شد تا از حوادث جنگ داخلی در این کشورها و حملهٔ دولت اسلامی عراق و شام عکاسی کند. وی از مردم ایزدی در منطقهٔ شنگال در کردستان عراق که مورد تهاجم داعش قرار گرفته‌بودند و به ویژه زنان ایزدی که توسط نیروهای داعش به اسارت برده‌شده و مورد تجاوز و هتک حرمت قرار گرفته‌بودند عکاسی کرد. یعقوب‌زاده همچنین از اسیران داعشی که در اختیار نیروهای کرد بودند نیز عکس تهیه کرد.

آثار
آثار اولیهٔ یعقوب‌زاده در ایران با عناوین «جنگ ایران و عراق» و «چهره‌های جنگ» به چاپ رسیده‌است. این کتاب مجموعه عکس‌های سال 1359 و 1360 وی از جنگ ایران و عراق است. در مقدمهٔ این کتاب آمده‌است: «یعقوب‌زاده در سال گذشته بیش از هر عکاسی به جبهه سفر کرده و این صحنه را آلفرد یعقوب‌زاده بسیار آزموده‌است و با اینکه در زمینه‌های دیگر هم عکاسی کرده، ولی به جرأت می‌توان گفت، عکاسی او با جنگ متولد می‌شود، رشد می‌کند و تبلور می‌یابد. در این کتاب او در عمل توانسته چهره‌های مختلف جنگ شامل: حماسه و جوشش قهرمانی‌ها، ایثارها از یک سو و مرگ، ویرانی، آوارگی و هجران‌ها را از سویی دیگر به روالی گزارش گونه و با بیان اینکه در هر دو سوی جنگ زندگی است که جریان دارد، را ارائه دهد».

در فصل‌های نخستین کتاب، عکاس با حضور و همراهی در مأموریت گروه جنگ‌های نامنظم و تأکید بر تحرک و به‌کارگیری محیط به عنوان پس‌زمینهٔ عکس‌ها و استفاده از حالت بچه‌های گروه و فضای خاص جبهه، موفق شده‌است صحنه‌های خاص از جنگ را تصویر کند.

همچنین گزارش‌های تصویری وی از مقاومت مردم فلسطین درمجموعه‌ای با عنوان «صلح موعود» منتشر شده‌است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت