فریدون محرابی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، گوینده و صداپیشه، کارگردان، نمایش‌نامه خوان

 معرفی/ بیوگرافی:

فریدون محرابی (به انگلیسی: Fereydoun Mehrabi) هنرمند ایرانی، متولد 1 فروردین 1358 است.

فریدون محرابی یکی از فعال‌ترین و پیگیرترین کارگردان-بازیگران ایرانی در عرصه رادیو است. او تجربه‌های موفقی نیز در عرصه تصویر، چه تلویزیون و چه سینما دارد، اما علاقه‌اش به رادیو از دیگر رسانه‌ها پیشی گرفته و بیش از هر چیزی در حوزه اجرا و کارگردانی نمایش‌های رادیویی فعالیت دارد. دغدغه و اولویت اصلی‌اش همواره بازیگری بوده و هاست. وی سابقه حضور در چندین و چند نمایش صحنه‌ای را نیز در کارنامه خود دارد.

آقای فریدون محرابی در اولین روز از بهار 1358 متولد شد. لیسانس بازیگری را از دانشگاه هنر و معماری و فوق‌لیسانس کارگردانی- بازیگری‌اش را از دانشکده سینما-تئاتر دریافت کرد. او هم‌اکنون به‌عنوان مدرس نیز در دانشکده سینما-تئاتر فعالیت دارد. معمولاً پایه ثابت تیم داوران جشنواره‌های رادیویی در عرصه تئاتر نیز بوده است. محرابی از پدرش و بعد حمید سمندریان به‌عنوان اولین و مهم‌ترین استادان بازیگری‌اش یاد کرده است.

در سال 1382 فریدون محرابی با حضور در فیلم سینمایی «صبحانه‌ای برای دو نفر» اولین تجربه خود در عرصه تصویر را به دست آورد. عرصه‌ای که در آن بسیار کم‌کار بوده و هر بار سعی در حضوری کاملاً متفاوت داشته است. او در مجموعه‌هایی چون «مدار صفر درجه»، «به کجا چنین شتابان؟»، «آشپزی باشی» و … به ایفای نقش پرداخت و در سال 1394 با «سیانور» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد.

او که همیشه علاقه زیادی به مسئله بیان در درام و کسب تجربه در مدیوم رادیو داشت، در دوران دانشجویی فعالیتش در نمایش‌های رادیویی را آغاز کرد. همکاران و دوستان استعداد و توانایی‌اش در این زمینه را تحسین می‌کردند و او هم کمکم به این فضا علاقه‌مند و در آن ماندگار شد. حالا سال‌هاست که محرابی از پرکارترین هنرمندان نمایش‌های رادیویی به شمار می‌آید. او سابقه کارگردانی نمایش‌های برجسته رادیویی ازجمله «شاه لیر»، «ربه‌کا»، «طبل حلبی»(به ترتیب در 21،4 و 7 اپیزود) و … را دارد. فریدون محرابی زمانی اولین نمایش رادیویی‌اش را کارگردانی کرد که به گفته خودش، محال بود چنین کاری را به یک جوان بسپارند. اما این اعتماد را به او کردند و توانست جوایز و افتخارات زیادی در جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی کسب کند. خسرو فرخزادی، مهین نثری، صدرالدین شجره، بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، زنده‌یاد احمد آقالو و ژاله علو اساتید وی در عرصه رادیو بوده‌اند.

مدتی در شبکه‌های اجتماعی شایعه شده بود که فریدون محرابی برادر آشا محرابی است. درصورتی‌که آشا محرابی فرزند اسماعیل محرابی (بازیگر) ولی فریدون فرزند حسین محرابی است و این شایعه صحت. فریدون محرابی در خرداد 1394 پدر بزرگوارش را از دست داد. همچنین از وضعیت تأهل او خبر موثقی منتشر نشده و شایعاتی که مبنی بر ازدواجش وجود دارد، کذب است.

فریدون محرابی نگرش خود در رابطه با جایگاه هنر در جامعه را این‌گونه بیان می‌کند. «جامعه ما به هنرمند نیاز دارد، نه به تعدادی کارگر هنر. برخی فقط بازی می‌کنند یا می‌نویسند و کارگردانی می‌کنند، اما هنرمند نیستند. این در حالی است که هنر در درون خودش آموزش می‌دهد. وقتی از هنر برای آموزش استفاده می‌شود، پایه‌های بنیادی و تفکر فرهنگی جامعه را در زمان خودش می‌سازد و بد نیست هرازگاهی به این مسئله فکر کنیم. معتقدم در زمانه‌‌ای زندگی می‌کنیم که هنرمندانه‌ زیستن ‌دشوار است. به‌هرحال برای من این مهم است که قبل از هنرمند شدن،‌ هنر زندگی کردن را یاد بگیرم.»

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:
fereydoonmehrabi

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت