ایرج سنجری

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، صداپیشه، دوبلور و مدیر دوبلاژ

 معرفی/ بیوگرافی:

ایرج سنجری (به انگلیسی: Iraj Sanjari) هنرمند ایرانی، متولد سال 1339 است.

آقای ایرج سنجری تحصیلاتش را در رشته کارگردانی از کشور کانادا به اتمام رساند.

او فرزند علی اصغر سنجری(کارگردان) است. ایرج سنجری دو فرزند از ازدواج اول خود دارد، یک دختر و یک پسر که هر دو ساکن کانادا می باشند.

ایرج سنجری و همسر دومش، ژاله صامتی، دو فرزند دختر به نام‌های «یاس»(متولد دهه 70) و «نیاز»(متولد دهه 80) دارند.

وی از 6 سالگی کار دوبلاژ را به کمک شادروان ایرج دوستدار آغاز کرده است.

ایرج سنجری دربارهٔ آغاز کار خود در این حوزه اینگونه بیان می‌کند که: “من بسیار بچه بابایی بودم، و همیشه با پدرم بودم. از آنجایی که ایشان کار دوبلاژ انجام می دادن با خواهش‌ها و اصرارهای من یک روز که به خانه آمدند، به من سه خط دیالوگ یاد دادن و با هم تمرین کردیم، پدرم لب می زد و من دیالوگ‌ها را می‌گفتم، سپس من را برای ضبط با خود بردند و بعد از این کار من آغاز شد”. سخت‌ترین نقشی که ایرج سنجری تا به حال، دوبله‌اش کرده است، به گفتهٔ خودش یک نقش خیلی کوتاه در فیلم «شاتر آیلند» بود. او به این دلیل این نقش را سخت‌ترین نقشش می‌داند چون صدایش را خیلی تغییر می داد تا روی نقش بشیند.

ایرج سنجری کار صحنه را در سال 1347 با شادروان هادی اسلامی آغاز کرده است و به عنوان اولین همکاریشان در اجرای نمایش زیرگذر لوطی صالح به عنوان بازیگر حضور داشته است. او راجع به آقای هادی اسلامی گفت: “عمو هادی از دوستان خوب پدرم بود و می توانم بگویم که نوجوانی و جوانی را واقعا با هادی اسلامی زندگی کردم. حالا به عمو هادی گیر دادم که عمو هادی من می خوام بازی کنم، عمو هادی منو برد سر کار تئاترش و کار من در تئاتر شروع شد”. بعد از این با آقای عباس جوانمرد شروع به کار کرد.

ایرج سنجری پیش از انقلاب عضو گروه تئاتر هنر ملی بود. او می گوید: “می توانم ادعا بکنم که جوانترین عضو گروه هنر ملی هستم”.

ایرج سنجری پیش از انقلاب در سریال «داش پالکی» به کارگردانی سهراب اخوان در سال 1348 و سریال «کیمیاگر» به تهیه کنندگی و کارگردانی پدرش در سال 1351 بازی کرده است. «داش پالکی» اولین سریال وی می باشد. ایرج سنجری در سریال «سنگ و شیشه» در سال 1372 به عنوان یکی از بازیگران اصلی ایفای نقش کرد، نکته جالب درباره بازی وی در این سریال این است که به علت حضور وی در کانادا در زمان دوبله «سنگ و شیشه»، بدون اطلاع وی از صدای منوچهر والی زاده برای نقش وی استفاده کردند. او همچنین در سریال‌های «آژانس دوستی»، «کارگاه شمسی» و «روزگار قریب» به عنوان بازیگر مهمان حضور داشت.

مدیر دوبلاژ فیلم‌های «کینگ کنگ»، «جزیره شاتر» و …. از فعایت‌های وی در این حرفه محسوب می شود. وی اعتقاد دارد مدیر دوبلاژ نباید نقش اصلی اثر را خود به عهده بگیرد و این مساله موجب ضربه زدن به دوبله اثر می شود. او در سال 1393 در تئاتر «برف سرخ» به کارگردانی ابوالفضل حاجی علیخانی در کنار همسرش بازی کرد و همچنین در سال 1395 در تئاتر «یادم تو را فراموش» به کارگردانی همسرش، ژاله صامتی و تهیه کنندگی خودش، به عنوان بازیگر بر روی صحنه رفت. این زوج هنری در فیلم سینمایی «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار به عنوان زن و شوهر در مقابل یکدیگر بازی کردند.

ایرج سنجری و همسرش ژاله صامتی در سریال «فردا دیر است» در سال 1377 با هم همبازی بودند و بعد از این سریال، با هم ازدواج کردند. از دیگر کارهای وی در تئاتر می توان به نمایش «نوای اسرار آمیز» اشاره کرد.

ایرج سنجری درباره کم‌کاری‌اش در تئاتر گفت: “از یک‌سو شرایط تئاتر برای من دلپذیر نیست و از سویی دیگر بسیاری با من کار نمی‌کنند چون زبان من تند است. مافیایی که در تئاتر است، از سینما بدتر است. برخی کار می‌کنند و دیگرانی که ارتباط‌های چندانی ندارند، باید کنار بنشینند تا اگر فرصتی دست داد، کار کنند. ما در هیچ گروه و باندی نیستیم در نتیجه هر از گاهی اتفاقی می‌افتد و ما یک کار کوچکی می‌کنیم. در این 45 الی 50 سالی که در تئاتر هستم، شرایط 10 سال اخیر، بی‌سابقه بوده است.”

ایرج سنجری بعد از 20 سال با بازی در سریال تلویزیونی «زیر خاکی» به تهیه کنندگی رضا نصیری‌نیا و کارگردانی جلیل سامان دوباره به تلویزیون بازگشت.

ایرج سنجری با توجه به اینکه دختر بزرگش یاس، منشی صحنه و طراحی لباس انجام می دهد و دختر کوچکترش، نیاز، به بازیگری علاقه مند است، دربارهٔ تشویق کردن دخترانش برای ورود به این عرصه گفت: “من نه تشویقشون می‌کنم ، نه توصیه می‌کنم و نه جلوشون رو میگیرم. من فقط می گویم هر کاری می خواهی بکنی اول آکادمیک یاد بگیر و تجربه کن اگر دیدی می تونی موفق باشی و استعدادش رو داشتی ادامه بده. من برای کسی پارتی بازی نمی کنم ، حمایت می کنم ولی پارتی بازی نه”. ایرج سنجری معتقد است برای فراگیری کار دوبله نمی توان به آموزش‌های کلاسی اکتفا کرد و اینگونه آموزش اصلا کاربردی نیست.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:
irajsanjari29

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت