ناصر رحمانی نژاد
ناصر رحمانی نژاد

ناصر رحمانی نژاد

Nader Rahmani'Nejhad

فهرست

تخصص:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان

 

معرفی:

ناصر رحمانی نژاد (به انگلیسی: Nader Rahmani Nejhad) هنرمند ایرانی و بازیگر، کارگردان و یکی از بنیانگزاران انجمن تئاتر ایران است.

 
تئاتر اجتماعی معاصر ایران با نام وی عجین است.

در نمایش «مصدّق: تابستان، پائیز، زمستان»، ناصر رحمانی نژاد نقش مصدق را به‌عهده داشت و کارگردان نمایش رضا علامه زاده بود.

 
برخی از کارهای ناصر رحمانی نژاد

– نمایشنامه در منطقه جنگی، اثر یوجین اونیل که اولین کار وی به عنوان کارگردان، حدود نیم قرن پیش است. (1963)

– حادثه در ویشی، از آرتور میلر – در پوست شیر (یا «سایهٔ مجاهد») اثر شون اوکیسی، که در رژیم گذشته، از اجرای آن جلوگیری کردند و روی صحنه نرفت.

– انگل‌ها (یا خرده بورژواها) از ماکسیم گورکی این نمایشنامه فقط پنج شب در رشت روی صحنه رفت و سال 53 پیش از روی صحنه رفتن آن در تهران، کلیه اعضاء گروه تئاتر دستگیر و زندانی شدند و ناصر رحمانی نژاد، نیز 12 سال زندان حکم گرفت.

– کّله گردها و کّله تیزها، از برتولت برشت

– چارهٔ رنجبران…، از داریو فو کارگردان ایتالیایی

– محلّل، از صادق هدایت

– سماور ندیده‌ها، از نصرت‌الله نویدی، و…

– خروس زری، پیرهن پری، از احمد شاملو

– در سال 1359 نمایشنامه بازرس اثر نیکلای گوگول را برای تئاتر پارس لاله زار کار کرد.

– کارگردانی یک نمایشنامه خیابانی در سال 1359 به نام بزرگترین مسابقه بوکس روی زمین، نوشته Arman Omid که دو اجرای آن توسط حزب‌الله متوقف شد.

در آخرین اجراء در ترمینال خزانه، وی را با شش نفر از بازیکنان دستگیر می‌کنند و پس از دو بازجوئی در کمیته خزانه و نازی‌آباد، به کمیته مرکز می‌برند.

– کارگردانی نمایشنامهٔ «مفسدین» اثر علی عبدالخالق برای تئاتر البرز (لاله زار)، (در سال 1360) در این نمایشنامه بازیگران انجمن تئاتر ایران و لاله زار، یعنی بازیگران آموزش دیده با بازیگران تجربی، مشترکاً نقش داشتند.

– در شب ژانویه 1984 نمایشنامه قلب من، وطن من را به زبان فرانسه کار کردند که در Sarcelles در چند کیلومتری شمال پاریس اجراء شد. همین نمایشنامه در سال 1995 توسط دپارتمان تئاتر کالج کلمبیا، شیکاگو به زبان انگلیسی هم روی صحنه آمد. نمایشنامه قلب من، وطن من نوشته ناصر رحمانی نژاد است.

– نوروز در تبعید، کار جمعی 1984

– اتلّلو در سرزمین عجائب، از غلامحسین ساعدی 1984

– نوروز پیروز است اثر محسن یلفانی 1986

– مترسک، که اقتباسی بود توسط بهمن مفید از «چهار صندوق» اثر بهرام بیضائی،…1988

– تهرانجلس پرس، 1990

– در سال 1992 در نمایشنامه‌ای به نام Buffalo Who? به زبان انگلیسی با یک گروه آمریکایی بازی کردند.

– آخرین نامه، از نسیم خاکسار 1993

– به انتظار سحر، نوشته محسن یلفانی.

– تئاتر ایرانیان مقیم لس آنجلس (مقالهٔ تحقیقی دربارهٔ تئاترهای لس آنجلسی)

– پروانه‌ای در مشت – گاف کوچک، گاف بزرگ 1996 نقدی بر نمایشنامه «پروانه‌ای در مشت» از آقای ایرج جنتی عطایی است که خود ایشان هم کارگردانی کردند.

– در سال 1998 نمایشنامه ناتمام خودش را با عنوان: یک صفحه از تبعید، به همراه یک تک پرده به نام، Man Does Not Die By Bread از Alone Jorge Diaz به انگلیسی کار کرد.

– مهاجران، اثر اسلاوومیر مروژک 2001

– از خلنگزار تبعید، (خلنگزار = تیغستان)

– لس آنجلس پرس، نوشته و به کارگردانی خود او. – هم از توبره هم از آخور (مقاله‌ای دربارهٔ تئاتر تبعید)

ناصر رحمانی نژاد، در برخی از نمایشنامه‌های فوق و نیز آثاری که دیگران نوشته و تنظیم کرده‌اند، مثل میهمانان هتل آستوریا، از رضا علامه زاده بازی هم کرده‌اند.

– حرفهٔ من تئاتر است، (مجموعهٔ پنج سخنرانی دربارهٔ تئاتر)…

ناصر رحمانی نژاد طی سال‌های 51 و 52 در زندان شاه نیز چند نمایشنامه کار کرده‌اند،

 
تارنمای تئاتر
به همت ناصر رحمانی نژاد و… «تارنمای تئاتر» (Iran Theatre Association) در بهار سال 1390 آغاز به کار نموده‌است. در تارنمای مزبور
آقای ناصر رحمانی نژاد نوشته‌است:
اندیشهٔ ایجاد این تارنما در ابتدا به سادگی آن بود که حاصل سال‌ها فعالیت «انجمن تئاتر ایران» بنحوی در دسترس علاقمندان تئاتر قرار گیرد. این اندیشه از کنجکاوی علاقمندانی ناشی می‌شد که در ملاقات‌هایی، اینجا و آنجا، ابراز علاقه می‌کردند تا برای آشنایی بیشتر با گذشتهٔ «انجمن تئاتر ایران»، منابعی به آن‌ها ارجاع داده شود.

 
این کنجکاویها مرا تشویق کرد که تحقق عملی این تارنما، که سال‌ها تنها به صورت یک ایده در ذهن من بود، جنبهٔ جدی بخود گیرد. من شک ندارم که تجربهٔ تئاتری «انجمن تئاتر ایران» آن قدر هست که، بی هیچ اغراقی، می‌تواند برای خود جایی در سرگذشت تئاتر ایران داشته باشد. این تجربه، که ملهم از نوعی آرمانخواهی و مبتنی بر اعتقادی راستین و راسخ به اهمیت هنر بود، بنظر من هنوز اعتبار خود را حفظ کرده‌است. همین نکته مرا واداشت تا موضوع تارنما را، به ویژه با توجه به وضعیت امروز تئاتر در ایران، جدی تر گرفته و آن را همچنین پُلی برای ارتباط متقابل با نسل تئاتر امروز در داخل ایران ببینم. می‌دانیم که نهادهای رسمی و دولتی اطلاع‌رسانی در ایران قابل اعتماد نیستند، و از آنجا که هیچ گونه رسانهٔ همگانی مستقل و آزاد در ایران وجود ندارد، بسیاری از وقایع در ایران، منتشر نمی‌شوند. وقایع و اخباری هم که در رسانه‌های ایران منتشر می‌شوند، بی شک از گزند تحریف، دروغ، اغراق و سانسور حکومتی مصون نمی‌مانند. وقایع تئاتری نیز، مسلماً از این قانون بر کنار نیستند. به همین جهت، این تارنما همچنین می‌تواند مکانی باشد برای انعکاس اخبار فعالیت‌های تئاتری داخل ایران که به هر نحوی، به ویژه بعلت سانسور کور دولتی، دشمنی کارگزاران و مزدوران حکومتی و تهدیدات مأموران و اوباشان رژیم، درایران امکان انتشار نمی‌یابند.

 

• آدرس:

 
• تلفن:

 
• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

 
• اینستاگرام:

 

• رویدادهای جاری:

🗓 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• رمزینه:

📲 جهت اشتراک گذاری آسان با تلفن‌های هوشمند، این کد را اسکن نمائید

گالری تصاویر:

همکاری معرفی زندگینامه و بیوگرافی و کارنامه هنری و عکس و خانواده و همسر هنرمندان هنر هفتم هنرپیشه بازیگر کجاست همه چیز درباره زندگی و اینستاگرام راه‌های تماس خصوصی لو رفته و ارتباط شبکه‌های اجتماعی افراد مشهور کیست بهتر بشناسیم انجمن همه بازیگران سینما و تیاتر و تلویزیون زنده متولد کدام شهر و استان و درگذشت هنر

مرتبط:

هنرمندان ایرانی بزرگان و پیشکسوتان هنر هنرمندان نقاش هنرمندان عکاس هنرمندان خطاطی و خوشنویسی هنرمندان هنر دیجیتال هنرمندان مجسمه ساز هنرمندان صنایع دستی هنرمندان معماری هنرمندان تصویرگر هنرمندان مدلینگ هنرمندان سینما
هنرمندان تئاتر و سینما
اینستاگرام گالری لیلیت
دکمه بازگشت به بالا
fa Lang