شاهد احمدلو

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس

 معرفی/ بیوگرافی:

شاهد احمدلو (به انگلیسی: Shahed Ahmadlou) هنرمند ایرانی، متولد 1356 در تهران است.

پدرش محمدولی احمدلو، بازیگر سینما و از مدیران تدارکات باسابقه سینما است. وی فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران و لیسانس رشته نقاشی دانشکده هنر و معماری بود؛ که به خاطر حضور پدرش در سینما، برای اولین بار در فیلم سرب – 1367 ساخته مسعود کیمیایی بازی کرد و این اولین تجربهٔ او در عرصه سینما بود.

پس از آن، در دو فیلم دیگر از آثار مهم کیمیایی نقش آفرینی کرد که در همان سال بازیگر برگزیده منتقدین شناخته می‌شود و بازیگری را به صورت حرفه‌ای ادامه داد. او با کارگردانهای مطرحی چون: ساموئل خاچیکیان و ناصر تقوایی همکاری داشته‌است. وی از سال 1372 با ساخت فیلم کوتاه سیاهی لشکر که برنده چهار جایزه نخست اولین جشنواره جهانی سوره شد، خیلی زود تبدیل به استعدادی درخشان شده و لقب جوانترین کارگردان سینمای ایران به او داده می‌شود. پس از آن به سراغ فیلمسازی می‌رود.

او فیلمهای‌های کوتاه بسیاری ساخته که تعدادی از آن‌ها موفق به اخذ جوایز از جشنواره‌های داخلی و معتبر خارجی نیز شده‌اند. شاهد، پس از مدتی تصمیم به ساخت فیلمی داستانی از پشت صحنهٔ یک فیلم گرفت و فیلم پس از سکوت را که پشت صحنهٔ فیلم کاغذ بی‌خط ساخته ناصر تقوایی بود را ساخت. وی اولین کارگردان ایرانی بود که از پشت صحنهٔ یک فیلم سینمایی، یک فیلم داستانی خلق می‌کند و مورد استقبال منتقدان و مخاطبان سینما قرار می‌گیرد.

آقای شاهد احمدلو تاکنون موفق به ساخت چهار فیلم بلند سینمایی شده که اثر اولیه او (چند می‌گیری گریه کنی) است که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل و جایزه ویژه هییت داوران برای بهترین کارگردانی از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد.

جوایز سیمرغ بلورین
برنده دیپلم افتخار
بهترین کارگردانی از بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر برای فیلم چند می‌گیری گریه کنی

جوایز جشن سینمای ایران
برنده دیپلم افتخار و تندیس جشن سینمای ایران برای بهترین فیلم کوتاه (سینماسگ

جوایز دیگر
برنده مدال جهانی طلای یونیکا 2000 برای سینما سگ به عنوان بهترین فیلم و کارگردان.

برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه فستیوال جهانی اوباین فرانسه 2000 برای سینما سگ . برنده جایزه بهترین فیلم به مفهوم مطلق از هفدهمین جشنواره جهانی فیلم کوتاه تهران برای سینما سگ. برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی برای سینما سگ از جشن بزرگ سینمای ایران. برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه جشنواره جهانی سونی. تهران. برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم جشنواره جشنواره‌ها برای سینما سگ.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
shahedahmadlou

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت