ایلوش خوشابه (ریچارد لوید)

Iloosh Kooshabeh (Richard Loid)

ایلوش خوشابه (ریچارد لوید)

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون،

 معرفی/ بیوگرافی:

ایلوش خوشابه ملقب به ریچارد لوید (به انگلیسی: Iloosh Kooshabeh – Richard Loid) هنرمند ایرانی، متولد 1311 در ارومیه و درگذشته 29 فروردین 1391 در تهران بود.

آقای ایلوش در سال 1311 در شهر ارومیه به دنیا آمد از کودکی علاقه وافری به ورزش داشت. به همین دلیل، در زمینه پرورش اندام شروع به فعالیت نموده و در سال 1325 ضمن شرکت در مسابقه زیبایی اندام قهرمان کشور شد و یکسال بعد نیز در رقابت‌های «قهرمانِ قهرمانان پرورش اندام» مقام اول را کسب کرد. او در باشگاه «ببر» در خیابان امیریه ورزش می‌کرد و شغل اصلی‌اش «تراشکاری» بود.

وی به پیشنهاد صابر رهبر و وساطت دلکش راضی شد تا وارد حرفهٔ بازیگری شده و نخستین بار در سال 1333 خورشیدی، در فیلم «امیر ارسلان نامدار» در نقش امیر ارسلان ظاهر شود. ساخت این فیلم یک سال و اندی به طول انجامید و در سال 1334 به اکران عمومی درآمد. پس از آن در فیلمهای «قزل ارسلان» و «بیژن و منیژه» هم هنرنمایی کرد.

پس از اتمام کار بازی در فیلم اخیر ایلوش سفری به آمریکا نمود و در این کشور توانست عنوان قهرمان زیبایی اندام و کشتی حرفه‌ای شهرهای لس آنجلس و ساکرامنتو را بدست آورد. در بازگشت از آمریکا در فیلم «دندان افعی» بازی کرد در سال 1340 از طرف «استودیو یولو فیلم» جهت شرکت در فیلم ولکان، پسر ژوپیتر (امیمو سالوی) به ایتالیا دعوت شد.

از آن تاریخ کار خود را در کشور ایتالیا ادامه داد و در این مدت در چند فیلم از جمله هفت‌خوان علی‌بابا، هرکول، سامسون و اولیس، برادران شکست‌ناپذیر ماچیسته و «دو تپانچه مگنوم 38 برای شهری از اشرار» ایفای نقش کرد و از این راه شهرت و محبوبیت بین‌المللی نصیب وی گردید.

وی در سال 1961 میلادی برندهٔ «بال طلا» ی جشنوارهٔ بین‌المللی «کیانژانو ترمینه» شد.

ایلوش در سال 1345 طبق دعوتی که از وی به عمل آمده بود برای شرکت در فیلم «حسین کرد» برای مدت دو ماه به ایران آمد و پس از اتمام کار این فیلم مجدداً به ایتالیا برگشت و طی این مدت موفق به تحصیل در رشتهٔ «مهندسی مکانیک» در «آکادمی رم» شد. وی پس از مدتی فعالیت هنری در ایتالیا، از اوایل تابستان 1369 خورشیدی به تهران برگشت و در کنار خانواده خود زندگی کرد.

ایلوش مدت‌ها بود از بیماری ریوی و کلیوی رنج می‌برد، بعد از یک هفته بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دی تهران سر انجام در روز سه شنبه 29 فروردین 1391 در سن هشتاد سالگی درگذشت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت