تخصص/مهارت:
عکاس
معرفی/ بیوگرافی:
بابک کاظمی (1362 در اهواز ) فتوآرتیست نوظهور ایرانی که به سبب آثاری با مضامین و نیز اجتماعی مطرح است. او به لحاظ زمانی به نسل دوم فتو آرت ایران تعلق دارد.
آثار
از مهمترین دورههای عکس این هنرمند میشود به بسته پیشنهادی گروه پنج به اضافه یک، آلیس در سرزمین پارسی، هدیه کشور دوست و همسایه، ترشی ایرانی و خروج خسرو و شیرین اشاره کرد. او در این سری فتو آرتها به موضوع بازیچه بودن فرد در نظامهای و بحرانهایی چون مهاجرت و بی هویتی پرداخته. آثار اولیهٔ این هنرمند مشتمل بر سری گذشته استمراری و گاو در گالری راه ابریشم تهران به نمایش در آمد، بهنام کامرانی در مقدمهای بر این نمایش مینویسد «در این عصر تصاویر و «وانمودههای» هیچ گونه شباهتی با واقعیت ندارد و در حقیقت وانمودگی، وانموده نسخه (بدل) به صورت واقعی در آمدهاند این همان چیزی است که «بودریار» بر آن تاکید کرده است او میگوید که نظم باز نمودهها فرا واقعیتی را آفریده که واقعیتر از واقعیتر به نظر میرسد. این حالت مرگ امر واقعی تلاش ما را بر میانگیزد تا به صورتی نوستالژیک امر واقعی را احیا کنیم کدهای دوتایی دوربین و کامپیوتر کاظمی نیز به تصاویری بدل شده که ذهن ما را سخت به خود مشغول میکند در این عکسها تکثیر یک شکل (ابر) باعث تداوم و ماندگاری خاطرهٔ عکسها میشود. ابری که بر خلاف طبیعتش ثابت شده تا ما را به یاد خود بیندازد.». ازدیگرآثار مهم این هنرمند میشود به سری فرهاد وشیرین اشاره کرد که در سال2012 در گالری هیلدبرند زوریخ به نمایش در آمده است. در همین سال ست که گالری زیلبرمن استانبول هم بخشهایی از سری گذشته استمراری را به نمایش در میآورد. شهروز نظری منتقد تجسمی در مقدمهٔ نمایشگاه آلیس در سرزمین پارسی از او به عنوان چهره نوظهور عکس معاصر ایران یاد میکند.پیش از آن نیز شهروز نظری در مقدمهای که بر سری بسته پیشهادی نوشته اشاره کرده است که : یکی از واکنشهای غیر منتظره و حتی میشود گفت ناخودآگاه ما نسبت به تصاویر، مخدوش کردن آنهاست. احتمالاً شما هم پرتره شاگرد اولها، قهرمانان ورزشی، مجرمان، برندگان قرعهکشی بانکها، هنرپیشهها، ون و مشاهیر یا حتی آگهیهای فوت جراید را با سبیل و عینک و شاخ اضافی تغییر دادهاید. این کامجویی عجیب سلاحی است به نام شوخ طبعی (Humour) ابزاری تهاجمی، مؤثر و خطرناک که با برهم ریختن جدیت، مسلح میشود». او در بخش دیگری از این یادداشت آورده است:« آقای بابک کاظمی نیز با شرارتی کودکانه عکسهای خانوادگی رااز دلبستگیهای شخصی عاری کرده و به آنها وجهی عمومیتر میبخشد. او بر خلاف معمول حسرت نابودن (Nonexistence) را در عکس خانوادگی دنبال نمیکند. او پدر و مادر، آقاجان، عمو و زندایی را در موقعیت تاریخ قرار میدهد و در مقام اخلالگر در ساخت این تاریخ مشارکت میکند. تاریخی که او میسازد روایت کمیک و کودکانهای است، ولی نمیشود این ماجرا را نادیده گرفت که تراژدی و کمدی با وجود تظاهرات بیرونی متضادشان، ریشه مشترکی دارند و از فرایند واحدی تغذیه میکنند.بابک کاظمی به دنبال کدامین راه حل میگردد؟ آیا گوفی و میکی دوستان کودکی کاظمیتوانستهاند اتمسفر محزون عکسها را پنهان کنند! آرکی تایپهای دیزنی در تقابل با چه وضعیتی هستند؟ پاسخی که بارت در مقابل عکس مادرش نوشت را به یاد داشته باشیم: « زمان احساس خسران را از میان میبرد، فقط همین. صرف نظر از آن همه چیز همان طور بیحرکت و ثابت باقیمانده است.» از دیگر نمایشهای بینالمللی بابک کاظمی میشود به نمایش آثارش در فستیوال عکس دهلی و فستیوال هنر وین نیز اشاره کرد.بابک کاظمی در آثار مستند خود در پی ثبت زندگی در مناطق نفتی است و با آنکه عمده شهرت او به فتو مونتاژها و آثار چند رسانهای او مربوط هستند عکاسی را در چارچوب عکس مستند قابل فهم میداند. بابک کاظمیبرندهٔ جایزه دلفینا شده و موزه شارجه بخشی ار آثارش را نگهداری میکند.
نمایشگاههای انفرادی:
ترشی ایرانی، گالری هما ،تهران1392
آلیس در سرزمین پارسی، گالری هما ،تهران1390
بسته پیشنهادی، گالری هما ،تهران1389
گذشته استمراری، گالری ابریشم ،تهران1387
*چشم اندازی از مینیاتور معاصر ( با آثاری از امیر فرهاد و فرح اصولی)، گالری هیلبرند، زوریخ 1392
کتاب:
مهرجان فنون الاسلامیه، دپارتمان فرهنگی امارات متحده، شارجه1391
تهران آرت، سری آلیس در سرزمین پارسی، نشر هنر معاصر، سنگاپور 1390
گذشته استمراری؛ (مجموعه عکس)، نشر ماهریز، تهران 1388
• آدرس:
ایران /
• تلفن:
• وبسایت:
• ایمیل:
• رویدادهای جاری:
📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمیباشد
• کد QR:
📲 جهت دسترسی سریع و اشتراکگذاری آسان، این کد را با تلفنهای هوشمند اسکن نمائید
قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.