بهمن جلالی

 تخصص/مهارت:

عکاس

 معرفی/ بیوگرافی:

بهمن جلالی (1323 – 25 دی 1388) عکاس سرشناس ایرانی بود. او یکی از عکاسان مطرح ایران بود که نقش موثری در نسل تازه عکاسان ایرانی داشت. جلالی سالها در دانشکده‌های عکاسی تدریس می‌کرد و تعداد زیادی از عکاسان جوان از شاگردان او بوده‌اند. آثار او در بیش از 50 نمایشگاه عکس در ایران و چند کشور اروپایی به نمایش گذاشته شده‌بود.
جلالی در سال 2009 از سوی بنیاد نیدرزاکسن برنده جایزه «سپکتروم» شد. قرار بود این جایزه به مبلغ 15 هزار یورو در ژانویه 2011 با برپایی یک نمایشگاه و چاپ کتابی از آثارش در موزه اشپرنگل آلمان به او اهدا شود.
آقای بهمن جلالی در سال 1323 در تهران زاده شد. او تحصیلاتش را در دانشگاه ملی در رشته اقتصاد به پایان رساند و عکاسی را به صورت تجربی آموخت. جلالی عصر جمعه 25 دی 1388 به دلیل بیماری سرطان پانکراس در خانه خود در تهران درگذشت.

نخستین بار در مجله تماشا متعلق به رادیو و تلویزیون ایران، با قباد شیوا گرافیست سرشناس به همکاری پرداخت. او مدتی برای آموزش عکاسی به انگلستان رفت و در استودیوی جان ویکرز آغاز به کار کرد. همکاری جلالی با استودیوی جان ویکرز به عضویت او در انجمن سلطنتی عکاسان انگلستان منجر شد. پیش از انقلاب چند نمایشگاه برگزار کرد که نخستین نمایشگاه انفرادی او در سال 1350 و مهم‌ترین آن در سال 1356 برپا شد. در سال 1355 و با ورود اسد بهروزان ایرانشناس سرشناس به ایران بازگشت و در پروژه‌ای با او به همکاری پرداخت. او سپس حاصل عکاسی از هفت کشور قاره آفریقا را در مجموعه‌ای زیر عنوان «کتاب هنر آفریقای سیاه» به چاپ رساند. جلالی در جریان وقایع انقلاب و نیز جنگ هشت ساله ایران و عراق به عکاسی پرداخت، که این دو دوره، از مهم‌ترین فعالیت‌های هنری جلالی به شمار می‌روند.
در سال 86 نمایشگاهی بزرگ از آثار جلالی در بنیاد تاپیس شهر بارسلون اسپانیا برگزار شد که مورد توجه قرار گرفت. جلالی این نمایشگاه را مهمترین اتفاق زندگی خود پس از چهل سال عکاسی می‌دانست. مدیریت هنری نمایشگاه 165 سال عکاسی ایران که پاییز 1388 در پاریس برگزار شد، بر عهده وی بود. آخرین فعالیت جلالی، 21 آذر ماه و سخنرانی در پیش همایش عکاسی قاجار در فرهنگستان هنر تهران بود. جلالی بیش از 50 نمایشگاه عکس در ایران، فرانسه، آلمان، مجارستان، چکسلواکی سابق، فنلاند، اسپانیا، استرالیا و سایر کشورها برگزار کرد.

دیگر فعالیت‌ها:
جلالی در تولید فیلم‌های مستند همچون فیلم «روایت شهری که بود» نیز فعالیت داشت. او چندین سال به گردآوری و اصلاح نگاتیوهای شیشه‌ای کاخ گلستان پرداخت و آثاری را با اِعمال تغییرات در عکس‌های قاجاری خلق کرد. مجموعه این نگاتیوها در کتاب گنج پیدا چاپ شده‌است.
زنده یاد جلالی در دانشگاه‌های تهران، هنر و دانشگاه آزاد و مرکز تحقیقات و مطالعات ارشاد و آموزشگاه هنری ماه مهر به تدریس و تحقیق می‌پرداخت. او همچنین با پروژه چاپ کتاب عکس ایران در آلمان همکاری داشت. جلالی عکسخانه ایران را بنیان گذاشت و سردبیر فصلنامهعکسنامه نیز بود.

کتاب‌ها:
“هنر آفریقای سیاه”، ناشر :سروش، 1356
“روزهای خون، روزهای آتش”، انتشارات زمینه، 1357
“آبادان که می‌جنگد”، انتشارات زمینه، 1360
“عکاسی سیاه و سفید”، با همکاری کرم امامی و گلی امامی، انتشارات زمینه، 1360
“خرمشهر”، انتشارات سروش، 1361
“عکاسان و عکاسی”، با همکاری وازریک درساهاکیان، انتشارات سروش، 1364
“باغ مصور عکاسی”، با همکاری رعنا جوادی، انتشارات سروش، 1364
“ایران سرزمین نور و رنگ”، به زبان انگلیسی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1370
“گنج پیدا، مجموعه‌ای از عکس‌های آلبوم خانه کاخ گلستان به کوشش بهمن جلالی”، دفتر پژوهشهای فرهنگی ،1377
“بهمن جلالی، (مجموعه آثار)” به زبان انگلیسی و اسپانیایی، بنیاد آنتونی تاپیس، اسپانیا، 1386
“بهمن جلالی، (مجموعه آثار)” به زبان انگلیسی و آلمانی، موزه اشپرینگل، هانوور آلمان، 1390

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• آدرس:

• تلفن:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت